Saimaa on tehty relaatioksi. Kuinka lisään uusia saaria Saimaalle. Merkkasin OSM-karttaan Iitanluodon kodan ja käymälän kohtaan http://www.openstreetmap.org/?lat=62.3162&lon=29.77838&zoom=16&layers=M . Nyt Saimaa on kuitenkin relaatio, kuinka siihen lisätään IItan luoto (se on maanmittauslaitoksen kartassa IItan saari) niin, että se näkyy myös OSM-kartassa? Nythän kota ja käymälä ovat hassusti vedessä. Luodolle olen pannut tagit place=islet ja name=Iitan luoto. Nuo relaatiot ovat minulle vielä hieman “hebreaa”-
Kun lataat JOSMiin alueen siitä ympäriltä, huomaat, että Karjalansaari kuuluu Saimaa-relaatioon. Kaksoisosoita Karjalansaaren ominaisuusluettelon alapuolella olevaa Saimaa-relaatiota avataksesi relaatiomuokkaimen. Valitse sitten Iitanluoto, lisää se relaatiomuokkaimeen ja aseta vielä rooli ’inner’. Sitten vain lähetät muutokset.
Joskus olen korjannut virheitä, joissa joku on lisännyt saaren johonkin läheiseen mutta väärään multipolygon-relaatioon. Kannattaa ladata ja valita relaation kaikki jäsenet ja katsoa, että koko alue on järkevä, ennen kuin lähettää muutoksia.
No nyt Iitan luoto jo näkyy myös navigaattorissa. Sattui tuo lisenssimuutos väliin ja kokeilu viivästyi.
Lisenssimuutos tosiaan esti minuakin päivittämästä Garmin-karttaani. Muutamana päivänä korjailin rikkinäisiä multipolygon-relaatioita ja rantaviivoja. Tämänpäiväisessä ajossa mkgmap oli jo riittävän tyytyväinen, joten latasin kartan viimein.