Uppdelad tråd: "...reparera relationer vid väguppdelning"

:warning: Admin edit: Detta var tidigare ett svar i en annan tråd och låg här: Större import av hastighetsgränser - #61 by Msiipola
Flyttat til egen tråd pga diskutionen bytte ämne.

Jag ska ge mig i kast med att reparera relationer vid väguppdelning tänkte jag, men är helt oerfaren. Hur gör jag det enklast i JOSM?

@moaxed Om du är helt oerfaren är det kanske inte det första du ska göra :slight_smile:

Hjälpsamt. Tack för input.

Hmm… om både way:en och relationen är nedladdad i josm när way:en delas behöver man inte göra nåt alls, det sköter josm själv. Där relationen tidigare innehöll en way kommer den efter splitten att innehålla två, i rätt ordning dessutom. Eller menar du nåt annat?

Detta är min erfarenhet också.
Därför förstår jag inte riktigt oron som uttryckts flera gånger för att man ska sabba relationer?

Det va lite svårt att svara på @moaxed eftersom frågan var så öppen. Har du aldrig använt JOSM förr? Har du aldrig redigerat i OSM förr? Jag kan säga hur jag hade gjort börjat undersöka relationen iaf.

Ladda ner relationen i JOSM med overpass (med det ID du vill ha),

relation(7809508);
out;

sen Download all members i relationen. Nu kan du t.ex. använda Adjacent Ways eller All Connected Ways från ‘Selection’-menyn för att se om allt hänger i hop. Detta är inte vattentätt eftersom det kan vara delade vägsegment som fattas (t.ex. hänger ihop i ena riktningen men inte andra).

Där något saknas måste du ladda in segmenten och lägga till dom i relationen. Ev. ladda om relationen från Overpass eftersom fler members läggs till.

Efterhand blir det säkert petigt att hitta alla eventualiteter men man får vara påhittig och hitta sätt. Filter är också en möjlighet. Du kan dessutom filtrera på max_speed och kolla att alla segment har hastighetsbegränsning.

Hoppas det va mer hjälpsamt.

Editera relationer i JOSM är svårt att förklara i text. I början tyckte jag det var “grekiska”, men man lär man sig efterhand. Sortering bör man göra ofta, och även spara, stänga och öppna igen. Det är också skillnad på hur man arbetar med vägrutter med/utan skilda vägavsnitt, busslinjer som går åt båda håll, vandrings/cykelleder som ofta har många alternativa vägar mm. Det finns också relationer för järnvägslinjer och långa vattendrag (floder/åar) med likartade “utmaningar”.

Felmeddelanden i JOSM angående dessa är ofta obegripliga (för mig) och inte till någon hjälp. Jag misstänker att en del av dessa är falska, och att JOSM inte har korrekt validering. Exempelvis kan man få en varning på “route have gaps”, trotts att det inte är så. mm.mm.

Kan ju lägga till att vi tog bort vägrelationerna i Norge. Den sammanhängande vägen beskrivs redan av sina egna tags. Relationerna leder bara till fler fel (av den typ du hade lust att fixa nu), och det är inte helt klart för mig vilket värde det tillför OSM att ha sådana relationer.

Värdet för de som använder dem är att de använder dem för att dom finns - men måste man använda dem? :slight_smile:

Jag har också undrat över varför vägar har refnr/namn OCH vägrelationer. Förklaringen jag har fått är att olika verktyg/datakonsumenter använder olika metoder/data. Och att vissa av dessa istället läser vägrelationen i stället för ref/namn. Om det är så vet jag inte. Jag har dock fortsatt att uppdatera vägrelationer i samband med väguppdateringar. Jag personligen skulle välkomna om vägrelationer kunde tas bort, eller åtminstone inte vore obligatoriska. Det är också väldigt olika vilka vägar som har relationer beroende på var de finns. I vissa kommuner har man många vägrelationer även på mindre länsvägar, medans på andra ställen är kanske enbart relationer på Europavägar och Riksvägar.

Men det finns vägrelationer som gör över flera länder, som Europavägar. Om vi tar bort dessa relationer i Sverige, är det inte säker att användare i andra länder, tycker om det.

@NKA vet mer om vilka val som togs i Norge och om det blev några problem i efterhand.

Men som du skriver @Msiipola: “olika verktyg/datakonsumenter använder olika metoder/data”. Om data både är sporadisk och full av fel, vad är då värdet att förlita sig på dem? Namn och ref är nog mycket mer pålitligt och utbrett.

Jag kan nog se en nytta av väg-relationerna ändå. Men som allt annat, om de inte underhålls tappar de i värde.

Exempel: Hur går sträckningen av E18 genom Sverige?

https://www.openstreetmap.org/relation/3179564#map=7/59.621/14.661

Booom. Klart.

Att sammanställa samma översiktsbild om relationen INTE hade existerat hade varit klart besvärligare. Overpassa ways med ref=“E 18”, och hoppas att flertalet vägsegment HAR den taggen. Vilket de inte har, se tex segmenten vid Grums

Därtill blir overpassen betydligt långsammare…

Jo men meningen är väl inte att man ska se på data genom overpass eller på OSM. :slight_smile: Den ska väl rendras och processeras av konsumentsystem och presenteras efter behov till en slutanvändare.

Min poäng är att om dessa används i dag, varför är det inte ett jätteproblem för dem att inte alla vägar har samma information? Min gissning är att inga större system använder relationerna på vägar eftersom de inte är konsekvent registrerade.

Men ja, det är lättare att ladda ner en väg och jobba med den som en helhet. But is it worth it?

Jag är en slutanvändare. I datat ligger den ofiltrerade sanningen, inte förvriden av nån annans tyckande och tänkande. Okej, jag är en ovanlig typ av slutanvändare, men ändå :grin:

Men icke desto mindre, för vandringsleder, cykelleder osv osv finns waymarkedtrails som i allra högsta grad nyttjar relationerna. Ska det verkligen inte finnas nåt slutanvändarverktyg för bilvägar som gör ungefär samma sak?

Den här tråden har spårat ur och handlar nu om relationer, och inte import av hastighetsgränser. Bra om någon admin kunde bryta upp tråden till ett nytt ämne/tråd.

Så länge ni återgår till ämnet nu så behövs nog ingen uppdelning. Vill man fortsätta diskutera vägrelationers vara eller icke-vara kan man starta en ny tråd och hänvisa hit.

1 Like

Hah! Admin powers! Det gick att dela tråden, så bara tjôta på om relationer :wink:

Förutom vägrelationer, finns det relationer/rutter för:

  • Busslinjer: För mig känns dessa väldigt oinspirerande att underhålla. Kan inte tänka mig att någon går till osm för att hämta sådana. Bussbolagen har mycket bättre och aktuell info. Speciellt stadstrafik som ändras ofta.
  • Vandringsleder: Ofta karterade med GPS mer eller mindre exakt. Ofta ett nätverk av stigar som är sammanbundna. Mycket svårt att underhålla om man inte känner till exakt vad som gäller.
  • Cykelleder på vägar: Ibland går det att hitta info på nätet hur dessa är dragna, men inte alltid och är tidsödande.
  • Cykelleder på stigar. Lika svårt att underhålla som vandringsleder. Krävs lokal kännedom.
  • Skoterleder: Ett eget kapitel för sig, då skoterklubbar har hittat på eget klassificeringssystem med avseende på vad som menas med snowmobile=yes/designate. Om du inte har lokal kännedom, ändra inte på dessa!

Relasjonene ble fjernet siden vi ikke fant noen som brukte dem. Ingen har klaget eller etterlyst dem etterpå, så det stemmer nok. Slike relasjoner blir som regel ikke vedlikeholdt, så etter noen år er det mange hull og mangler. Og det er lettere å passe på at ref=* er tagget.

Vi fjernet Europavei-relasjonene etter å ha skrevet på wikien for dem.

Det er mange relasjoner som er igjen, f.eks pilgrimsledene. Bare de som duplisert ref=* er fjernet.

Mange bussrute-relasjoner som fremdeles er inne ble opprettet for mange år siden, men deretter forlatt/har aldri blitt vedlikeholdt og er nå helt misvisende eller kjøres ikke lenger.