Upgrade Keepright!

Harald heeft voor ons een screenshot gemaakt van alle fouten in Nederland: http://s190.photobucket.com/albums/z226/pbhans/osm/?albumview=grid&fullsize=ErrorNL.gif
Over 3 maanden nog eens doen, om te zien wat er is verbeterd? :stuck_out_tongue:

Zo te zien hoef je dat in ieder geval nog niet over 3 maanden te verwachten :wink:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik keepright nog niet heb gebruikt en ben het ook nog niet van plan. De keren dat ik er naar gekeken heb gaf hij veel zogenaamde problemen die ik triviaal vind: nodes te dicht bij andere wegen die ik bewust zo geplaatst heb, deprecated tags etc. Ik had het idee dat de echte fouten ondergesneeuwd worden door onbelangrijk geneuzen van andere meldingen…

Voor die situatie is de ‘ignore (false-positive)’ in het leven geroepen. Wanneer je er dan ook nog een opmerking bij plaatst, kan Harald kijken of hij zijn fout-zoek-algoritmes nog wat kan bijschaven. De false-positives blijven na een update staan.

Zit even op een ‘vreemde’ pc met Firefox, ook daar is de linkerkant van scherm , de legenda, niet zichtbaar. Voor de rest werkt schijnbaar wel alles.

Ben bezig geweest met zelf een plaatje te maken van de keepright errors in Nederland. Elke error is nu een klein stipje. De stipjes zijn transparant zodat je pas bij meerdere stippen een diepere kleur krijgt. IMO veel duidelijker: http://s190.photobucket.com/albums/z226/pbhans/osm/?albumview=grid&fullsize=ErrorsNL.jpg

  • Dit is de db van grofweg 2 weken geleden en bevat nog 39185 errors. 5352 errors waren al opgeruimd! :):slight_smile:
  • Nederland heb ik opgedeeld in 6 grove rechthoeken, dus er zitten stukken van onze buurlanden bij. Ik hoop dat nog eens te kunnen verbeteren.

Je ziet bij je nieuwe plaatje wel heel duidelijk het snelwegennet terug. Opvallend. Dit zal wel wegvallen op het moment dat de int_ref/nat_ref geen vereiste meer is in KeepRight.

Ik ben overigens ook begonnen met het verwerken van de KeepRight data in mijn omgeving.

Om te beginnen vind ik keepright een prachtige tool. Wel stoor ik me aan de rode icoontjes. Het is voor mij zelfs de reden geen meldingen als false-positive te melden… Iets anders nog:
Sinds kort worden bij bijna alle snelwegen (motorway) aangegeven dat de nat_ref tag ontbreekt. Is die nat_ref echt noodzakelijk? Of is dit een foutje in keepright?

Groetje,

Dat is een foutje, of eigenlijk, een verkeerde inschatting van de ontwikkelaar. Ik begrijp dat dit nog rechtgezet zal worden.

Viel me nu op dat er 2 knoppen waren om alle checks aan dan wel uit te zetten, hartstikke goed. Alleen werken ze nog niet?

Is doorgegeven dat de legenda in Firefox niet (bij iedereen?) zichtbaar is? Dus daar kun je uberhaupt al geen checks aan/uitzetten.

Er is een fout waar ik geen koek van kan bakken, de geel/groene fout. Iets met dat er meer punten op een hoop liggen of zoiets? Kan me er wel wat bij voorstellen, maar met Potlatch lukt het me niet om dit bv. uit elkaar te rafelen.

Ik heb hier een voorbeeld die in ieder geval in josm redelijk simpel te herkennen is:
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=17&lat=52.1509&lon=5.91347&layers=0BT
Vereenvoudigd zit dat er zo uit:

|
A
|
|
B----C----
|
|
D
|

De eerste way eindigt via A bij B
De tweede way begint bij B en gaat via C naar rechts
De derde way gaat via D en B naar C

Het gevolg is dat er tussen B en C twee ways zijn (een met highway=path, een met highway=track). Dus die overlappen elkaar, en dat is niet de bedoeling.

Veel lastiger is deze:
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=15&lat=51.83714&lon=6.01302&layers=0BT

Hier liggen wegen exact over elkaar heen. Als ik het uiteinde van de weg kies, en in josm “split way” kies, krijg ik de foutmelding dat er meerdere wegen aan die node verbonden zijn, terwijl ik er maar een zie!
Zowel het footpath als de track op die plek liggen 3x over elkaar. maar ook die unclassified weg zonder naam die duitsland in gaat, is er twee keer…
De enige manier om dit met josm te detecteren is volgens mij een weg verwijderen, en weer ongedaan maken zodat je kunt zien of er nog een weg onder ligt. Maar misschien weet iemand een handigere manier?

PS. ik stel voor even te wachten met het oplossen van deze fouten - dan kan iedereen deze voorbeelden in josm of potlatch bekijken. Dan hoeven we niet steeds nieuwe voorbeelden te zoeken :wink:

(edit, ik heb deze fouten nu wel gerepareerd)

Het lijkt erop dat keepright gaat bepalen wat wel en niet mag? Dubbel gebruik maken van nodes is al jarenlang in gebruik. Ik gebruik die techniek ook nog regelmatig bij bijvoorbeeld een parkeerterrein dat aan één kant aan een weg ligt. Dat stuk weg heeft dan dubbele segmenten tussen twee nodes: 1 voor de weg, 1 om het parkeerterrein een closed area te maken.

Of ben ik ondertussen ingehaald door nieuwe tagging standaarden?

Ik heb geen idee wat de nieuwe tagging standaarden zijn, maar het lijkt me niet logisch om een dubbel segment tussen twee nodes te hebben die beide een highway tag hebben. Jouw voorbeeld is een weg met een highway tag, en een area met een amenity=parking tag. Dat lijkt mij inderdaad wel prima.

Als ik een pad wil taggen waar zowel voetgangers als fietsers mogen komen, lees ik op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Kaarteigenschappen dat ik kan kiezen tussen highway=cycleway,foot=yes of highway=footway,bicycle=yes. Twee segmenten zijn dus in ieder geval niet nodig.

Ja, je hebt gelijk. Dat had ik er inderdaad nog bij willen schrijven maar was ik even vergeten.

Ja, daar begint het een inderdaad een beetje op te lijken, maar als ik de genoemde probleempunten van Keepright afzet tegen de hoeveelheid errortypes in de map waar niemand iets tegenin kan brengen, is het geheel zeker nog steeds een goed idee. :slight_smile:

Ik ontdekte laatst een gebied waar een heel visnet van waterway=stream en een aantal ervan delen nodes met landuse=farm. (Nu laat Keepright daar trouwens sinds kort ook een geel-groene pijl zien.) Ik zou het zelf zo niet hebben gedaan, maar ik weet ook niet goed of ik dit nu moet gaan corrigeren. Nodig is het m.i. niet, maar netjes ook niet echt, denk ik.

In het geval van die parkeerterreinen. Ja, dat klinkt logisch. Geeft Keepright daar een error op?

het is uiteraard niet zo dat KeepRight bepaald hoe de tags moeten worden gebruikt. Ik gebruik KeepRight heel veel en heb in “mijn” buurt al heel veel vreemde zaken kunnen verbeteren. Als ik er niet uitkwam heeft dit forum (applaus ‘:cool:’ ) me vaak geholpen en de Wiki heeft ook een aantal zaken verhelderd.

Misschien blijven er zo hier en daar wat onduidelijkheden over, maar dan denk ik maar: misschien moet de community daar nog maar eens over discussiëren en met een oplossing komen. Ik ben er nog niet 1 tegen gekomen waar ik dacht: wat moet ik hier nou mee. Soms heeft het wel lang geduurd voordat ik de oplossing had.

Hugo

Weer plaatje van de Keepright errors in NL en weer een stukje beter!

  1. motorways without nat_ref errors verwijderd.
  2. border ingetekend.
  3. de fouten binnen de kaart van Nederland zijn nu exact volgens de osm-grens.
  4. het is nu in een svg gezet (alhoewel de link wel jpg is). (ben me sinds kort in svg aan het verdiepen.)

Totaal errors: 20651
Cleared errors: 2697

Link: http://i190.photobucket.com/albums/z226/pbhans/osm/20651ErrorsNL.jpg

To do list:

  1. belgische enclaves zijn nog niet mee berekend, eventuele fouten daar zitten er dus bijgeteld.
  2. nog steeds de situatie van eind februari. Ik hoop binnenkort met een vergelijkbare plaat te komen van de huidige situatie
  3. ik zou een (faded) kaartje van NL op de achtergrond willen hebben.

Vraagje: Naar de latitude/longitude verhouding heb ik maar een slag geslagen. Hoe krijg ik dat goed volgens de regeltjes?

Je schrijft dat je SVG gebruikt, dan is het denk ik het eenvoudigste om bovenin een toe te voegen. Als achtergrond kun je bijvoorbeeld Netherlands_location_map.svg nemen, maar je kunt natuurlijk ook een OSM kaartje gebruiken. Eventueel uitfaden met bijvoorbeeld opacity.

PS. firefox kan SVG direct renderen.

Bedankt voor de info!

De image tag had ik al gevonden in dit document : http://www.w3.org/TR/2000/03/WD-SVG-20000303/WD-SVG-20000303.pdf

Verbeteringen:

  1. NL op de achtergrond
  2. Cleared als groene stipjes (geel was te onzichtbaar)
  3. Situatie is tot 20-3; Totaal errors nu: 19538; Cleared: 6191

http://i190.photobucket.com/albums/z226/pbhans/osm/20090320ErrorsNL.jpg

PS. Firefox geeft:

XML-parsefout: voorvoegsel niet gebonden aan een namespace
Locatie: file:///C:/Data/O/OpenStreetMap/KeepRightStats/db/NLMain.svg
Regelnummer 4, kolom 1:

<image x='53' y='12' width='876px' height='947px' xlink:href='NLBack.jpg'></image>
^

IE7 met Adobe SVG viewer doet het wel goed.

@wimmel: Bedankt voor de uitleg. Zie het niet 123 terug met Potlatch, misschien hebben we het toch over iets anders. Blijkt ook dat het waarschijnlijk is te herstellen zonder dat je weet wat er aan de hand is. Omdat KeepRight nu in Potlatch de weg met het probleem activeerd, delete ik het punt waar het probleem zit. Blijkt dat er dan meerdere stukken weg verdwijnen, meer dan ik zou verwachten. Daarna de stukjes weg weer opnieuw tekenen, en dan denk ik dat probleem is opgelost.

In KeepRight zie ik dat er is ververst per 17-3. Nu heb ik het gevoel dat ik een aantal verbeteringen voor 17-3 heb aangebracht, en dat die smileys er nog steeds staan (dat had ik na de vorige update ook). Een hulpje zou zijn om bij het ’ ignore temporarily’ de datum vast te leggen (gebeurd misschien al in de achtergrond), en deze datum in de pop-up te presenteren. Dan weet je het zeker.

@Hans: Is dat firefox legenda probleem doorgegeven?