Tussenstraatje/doorsteekjes

Even een korte vraag (hoop ik), via maproulette (MapRoulette) kwam ik bij de Arthur van Schendelstraat uit, hier zou namelijk een naam missen (OpenStreetMap). Het gaat om het stukje in het midden waar omgekeerd kan worden, deze heeft geen naam. Nou heeft het stukje op de hoek waar gekeerd kan worden wel een naam. Officieel staat er bij het keerstukje geen straatnaambordje, zo heb ik net op de Croeselaan (OpenStreetMap) op eenzelfde soort stukje de noname=yes tag toegevoegd.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Moeten dit soort stukjes dezelfde naam krijgen als de weg waartussen die loopt of de noname=yes tag?

Dat is altijd even kijken naar de omgeving.

Hier zou je niet verkeerd zitten met Carry van Bruggenstraat. Het ligt tenslotte direct in het verlengde ervan, en je volgt dan dezelfde logica als verderop de Henriëtte Roland Holststraat en de Albert Verweystraat.

Als er niet zo’n straat is — dus een tussenstukje tussen twee rijbanen zonder verdere aansluitingen — dan is de naam van de straat zelf wel correct.

Pas bij meerdere straten bij elkaar wordt het lastiger. Zoiets bijvoorbeeld. Als beide zijstraten dezelfde naam hadden had die er gewoon gestaan, maar nu leggen ze beiden hun claim erop. Het is ook een stukje persoonlijke voorkeur; andere mappers kiezen dan voor de andere weg (Saturnusweg hier).

Ah duidelijk. Naar de Carry van Bruggenstraat had ik ook al gekeken, maar ik vond dat niet logisch omdat het alleen een voetpad is. De andere twee die je noemt zijn wel toegestaan om in te rijden. Nu toch maar de keuze gemaakt voor de Carry van Bruggenstraat, Google lijkt het ook zo te doen.

MapRoulette gelijk de volgende die ook interessant is…

Die derde is ook een voetgangersgebied, dat is verder niet erg voor de naamgeving. Er mag voor het voetgangersdeel best een stukje zijn waar je wel mag rijden met een auto.

Let verder niet op Google Maps; die maakt er regelmatig een potje van.

Dat is wel duidelijk een noname=yes. Gedempte grachten zijn in Nederland soms wel een speciaal geval. Vaak wordt de oude naamgeving behouden, waardoor je twee kanten (en bijbehorende adressen) krijgt met een eigen naam. Hier zijn het ook twee straten.

In Leeuwarden hebben we een straat die precies de gedempte gracht volgt en aan de ene kant Noordvliet heet en aan de andere kant Zuidvliet. :slight_smile: Dat los je op met name:left en name:right, terwijl name dan een samenstelling krijgt (Noord-/Zuidvliet). Deze is dan nog redelijk doorsnee.

1 Like

Het verschil tussen OpenStreetMap en Google Maps is dan wel grappig:

:face_with_diagonal_mouth:

:+1:

2 Likes

Google maakt er inderdaad vaker een puinhoop van, in Utrecht ook een aantal straten/bruggen die 3 verschillende namen hebben of waar de oude naam ineens weer opduikt. Hoe vaak ik dan ook aangeef dat het niet klopt en ze er niets mee doen, is enorm frustrerend… Thanks voor je hulp in ieder geval!