"Turn restrictions" zijn leuk!

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2000:ZJ0009

Hoger beroep.

Zoals ik dat lees, gaat dat om het volgen van de rijstrook vóór de kruising. Sta je in de rij voor rechtdoor, dan moet je rechtdoor. Dit zegt mijns inziens nog steeds niet dat wanneer ik links voorgesorteerd sta, ik alleen maar naar de weg links mag en niet ook een U-turn zou mogen maken.

Daar ik bij sommige kruisingen wel eens pijlen op de kruising zie, dus na de voorsorteerstrook, interpreteer ik die kruising als rijrichting volgen en interpreteer ik kruisingen zonder pijlen op de kruising als vrije keuze bij linksaf slaan, tenzij expliciet verbod.

Eens met Gatalin. En het feit dat er een speciaal verbodsbord voor U-turns is bevestigt mij in dat beeld. Een voorsorteerstrook met een pijl voor linksaf betekent niet dat je niet mag keren.
Er wordt gesproken over wisselen van rijstrook. Daarvan is geen sprake als je keert. Als je linksom een U-bocht maakt ga je ook linksaf.

Ik daag je uit jurisprudentie te vinden waar iemand een bekeuring heeft gekregen voor het niet volgen van de verplichte rijrichting als hij een U-bocht heeft gemaakt i.p.v. alleen afgeslagen is.

Ik kwam dit bord tegen en dacht aan de opmerkingen hier in het forum.


locatie

De reden van zo’n bord kan tweeledig zijn.