Turborotonde, hoe tekenen.

Ik kan niet de rotonde gaan bekijken, heb geen auto maar ik weet wel dat die ingewikkeld ingetekend is. Ten eerste is het zo’n Pim Fortuijnronde, d.w.z. 2 banen waartussen een band zit. En deze rotonde heeft niet zo’n lang geleden ook een bypass gekregen. En zoals Sander al stelt door die 2e rotonde is het nog lastiger, die is trouwens ook al behoorlijk ingewikkeld ingetekend.

De Dr. ir. L.G.H. Fortuijnrotonde bij Reeuwijk is onlangs inderdaad uitgebreid met extra rijstroken en een bypass van Bodegraven richting Reeuwijk. (Fortuijn is een bedenker van turborotondes, een ander als Pim - hij is nog steeds verkeersadviseur http://www.turbotrafficsolutions.nl/index.html)
Ik heb beide rotondes ingetekend nav o.a. Gps-tracks;kom er bijna dagelijks langs. Tussen de twee rijstroken zit nu een betonnen rand van zeker 10cm hoog, 20 cm breed, daar rij je echt niet meer overheen. Je moet ruim voor de rotonde al kiezen welke rijstrook je gaat nemen. Alleen vanaf de middelste voorsorteerstrook kun je de rotonde op twee plaatsen verlaten.
Met de turn:lanes en destination-tags (nog niet helemaal compleet, ik weet het) kan een routeerder je tijdig naar de juiste rijstrook dirigeren. OsmAnd doet dat al heel aardig. Eerst:houd links/rechts aan en vlak daarna:neem op de rotonde de x-de afslag naar Bestemming.

Je kunt er voor kiezen turborotondes simpel in te tekenen.
Je mist dan wel een hoop detail. En de laatste tijd komt er juist steeds meer detail in OSM.

Het lijkt misschien ingewikkeld getekend, maar zo is de situatie nu eenmaal. Elke keer moet je weer goed oppassen bij het oprijden van de rotonde, vooral vanuit Reeuwijk. Voor je het weet komt er weer ėėn aan scheuren met 60 over de rotonde…

Nog een puntje: officieel moeten alle kruisende wegen op de rotonde een node delen.
Als je dit “stiekem” niet doet, scheelt dat veel afslagbeperkingen en het tellen van de afslagen gaat beter.
Maar de Josm validator vindt dat niet leuk… en meestal wordt het weer snel door iemand teruggezet.

Groet
Kees-Jan

Zo’n scheiding lijkt me inderdaad te rechtvaardigen om ze apart in te tekenen. Heel wat anders dan de 2a3cm ruggetjes waar je gewoon overheen kan scheuren als je dat zou willen.

Zie dat er al een paar turn restrictions aanwezig waren. Heb net de turn restrictions maar uitgebreid (ook de bestaande omgezet naar only_straight_on omdat je vanwege eenrichting op de rotonde toch ook niet linksaf mag is het zo duidelijker) en de busroutes gecorrigeerd op de rotonde.