Tuinimport Tilburg - hoe gaan we verder?

Uit vorige draadje

Ik zet maar even hier, gaan we nu een editwar krijgen? Zie deze changeset: https://www.openstreetmap.org/changeset/83787698

Om een editoorlog te voorkomen… Ik zie dat zaken nu ook weer teruggedraaid worden. Wellicht constructief overleg?

Ik ben voor.

Overleg zou niet nodig zijn als de originele mapper al zijn fouten hersteld zou hebben wat hem diverse malen voorgesteld is, maar waarop geen reactie.
Maar misschien nu weer een trigger om constructief overleg te starten.

Ik ben tegen. Hoeveel tijd en ruimte en kans op overleg en op het redden van illegaal geïmporteerde data heeft mapper KiaaTiX al niet gehad?
Ik had liever gezien dat Martin had gewacht op verdere afstemming met andere mappers om de data structureel op te ruimen.
Maar dat KiaaTiX dan ineens wel in actie komt en zich ineens wel druk maakt om de kwaliteit en zelf niet wil wachten op een reactie terwijl wij hem tevergeefs zeeën van tijd hebben geschonken voor overleg, plan en actie… tsja.
Dan heeft Martin in principe dus gelijk: de tijd van overleg is voorbij.

Dat dit soort gedrag nog wordt geaccepteerd vind ik onbegrijpelijk. Ik ga daar niet aan meedoen en zie van de zijlijn wel tot welke verdere problemen en precedentwerking dit gaat leiden.

Ik ben er op tegen dat dit draadje gebruikt wordt voor een conflict dat niet enkel te maken heeft met het onderwerp van dit draadje. En dat is… hoe gaan we verder met de items die nu getagged zijn als “not_accepted_import:leisure=garden ”. ?

Ik vind het niet verstandig van Martin dat hij al begonnen is met het verwijderen en in de slipstream ook andere items heeft verwijderd. (zo komt het op mij over) Dat lijkt de oorzaak van het weer terugdraaien door KiaaTix. Een discussie daarover moet dit draadje niet vertroebelen.

Mijns inziens is de belangrijkste vraag die dit draadje moet beantwoorden: Wanneer en hoe gaan we deze items verwijderen want dat het ooit weg moet is duidelijk.

Ik ken me verder ook wel vinden in de woorden van Andries. Ik zie een constructief overleg met KiaaTix niet gebeuren want daar heb ik hem in het verleden niet op kunnen betrappen. Het is al erg genoeg wat wij zijn shit moeten opruimen omdat hij niet kan en/of wil communiceren. We hebben met zijn allen al genoeg tijd verloren aan iets dat niets dan frustratie heeft opgeleverd. Ik ben wel klaar met hem en zit in dit draadje al helemaal niet te wachten op een reactie van hem.

Laat ik dan maar beginnen met een voorstel

Als er mappers zijn die van plan zijn met deze items iets constructiefs te gaan doen laten die zich melden en aangeven hoe ze dat van plan zijn.
Als er niemand zich meldt dan worden al deze items op 01-06-2020 verwijderd. (en hoe en wie volgt nog wel)

Shoot.

Drie stukken gras als een MPR met drie elementen geïmporteerd

Vijf aaneengrenzende grasstukken separaat geïmporteerd

Drie bomen als individueel landuse grass geïmporteerd (honderden voorbeelden)

Honderden voorbeelden van een parkeerstrook als amenity=parking geïmporteerd i.p.v. parking:lane=*

garden als multipolygon met de panden erin als inner polygons

Geïmporteerde stoepranden (kerb) waar de highway recht overheen loopt.

Kortom:

  • niet gedocumenteerde noch overlegde massa-import
  • geen enkele controle ter plekke
  • tegen mapconventies in
  • vol met fouten

Ik heb niet geprobeerd volledig te zijn.

Wat voor constructiefs stel je voor?

Als dit slaat op mijn opmerking

dan is mijn antwoord. Ik wilde bv andere mappers in Tilburg wel nog ff de kans geven van de “not_accepted_import:leisure=garden ” items iets te maken als ze daar behoefte aan hebben. Zo niet … weg ermee. Mijn vermoeden is dat niemand zich meldt maar dat zal de toekomst uitwijzen (of niet) .

Dat KiaaTix er een bende van heeft gemaakt die verder rijkt dan de “not_accepted_import:leisure=garden ” items is mij helaas bekend. Ik heb hem daar op aangesproken maar helaas… dove mans oren. Wat mij betreft zou een IP block al lang geleden uitgevoerd hebben mogen worden.

Dat je probeert om de shit op te ruimen is lovenswaardig overigens en persoonlijk heb ik daar echt geen moeite mee. Ik heb echter begrepen dat we de shit in brokken moeten aanpakken te beginnen met “not_accepted_import:leisure=garden ”. Daarna kunnen we de rest aanpakken.

Dit hoeft niet altijd fout te zijn, amenity=parking is naar mijn weten de enige methode om een parkeervlak aan te duiden als vlak.

Het is slordig dat de weg niet is aangepast maar dit is al beter dan dat de kerb zou missen, zo weet je tenminste dat er iets niet klopt.

Deze lijkt me nog relatief makkelijk op te lossen, een query van alle vierkante grasvlakken met kleine oppervlakte en dan handmatig langs alle resultaten lopen en bijwerken wanneer het inderdaad een boom betreft. Je moet je wel afvragen of je al die individuele bomen in OSM wilt, dat is alleen verstandig als het bijgehouden kan worden.

Maar waarom moeten ‘wij’ de fouten van andermans foute import oplossen? Leg dat eens uit.

We moeten niks, maar het is nu.ook een kwestie van wat uiteindelijk de beste datakwaliteit oplevert: terugdraaien of oplossen. Bij de tuinen hebben we besloten dat terugdraaien haalbaar was en beter is.

Dan moet er maar een topic gestart worden over de wenselijkheid van het importeren van stoepranden?

Natuurlijk moeten wij niets, maar persoonlijk vind ik de discussie überhaupt hoe ‘wij’ betwiste imports van een individu kunnen en zullen *terugdraaien * erg misplaatst.

Een individu doet een import tegen alle regels in; wordt daar duidelijk op gewezen en hier ontspant zich de discussie hoe de rest van de community dat al dan niet eenvoudig kan herstellen of terugdraaien. Verbijsterd.

Dit los van het feit dat ik persoonlijk het importeren van stoepranden, in een automatisch proces, weinig zinvol vind en al helemaal niet als het fouten oplevert.

Dat de originele importeur bovendien zwijgt als het graf en het aan ‘ons’ overlaat: laakbaar.

Leve de koning!

Aangezien er hierop geen reacties zijn gekomen zal ik hieronder aangeven welke actie ik van plan ben.

Ik zal ergens op of vlak na 1/6 proberen de boel op te ruimen. Mijn idee is om dat op de volgende manier te doen.
Middels overpass-turbo haal ik deze items op uit OSM. Die laad ik in in JOSM, delete deze en upload de changeset.

Als commentaar zal ik schrijven: "deleted not accepted import “tuintjes” Tilburg.

Als iemand een betere oplossing weet en die al dan niet wil uitvoeren hou ik me aanbevolen.

@PeeWee32

Ik meld me hierbij aan als mapper die iets constructiefs wil doen met de tuintjes. Ik ben een paar weken bezig mijn buurt (en mogelijk een groot deel van Tilburg) nauwkeuriger in kaart te brengen. Ik ga de buurt blok voor blok af met een survey. Alleen is niet alles vanaf de weg en toegankelijke paden te zien en daarvoor gebruik ik op het moment satellietbeelden en de omtrekken van de tuintjes (die omtrekken zijn vooral handig voor de paden tussen de tuinen door). Ik ga er overigens niet blind vanuit dat de data van de illegale import klopt en controleer het na met surveys en de satellietbeelden om zo fouten in de kaart te voorkomen. Zie hier een paar blokken:

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.54757/5.08118

Ik zou het fijn vinden als de omtrekken van de tuintjes zoals nu blijven staan. Dan kan ik ze gebruiken voor het mappen en niemand heeft er verder last van gezien ze ook niet gerenderd worden met de huidige tags.

Edit: Ik was nog niet op de hoogte dat deze omtrekken verwijderd zouden worden, vandaar mijn late reactie.

Edit2: Ik kan overigens, indien de community dat zou willen, ook de tuinomtrekken van een blok handmatig verwijderen nadat ik dat blok heb uitgewerkt.

Hoi Tristan

Goed dat je je hier meld. Ik zal zeker even wachten met verwijderen. Wat mij betreft is jouw optie onder Edit 2 OK. Als je alles blok voor blok/wijk voor wijk wilt aanpakken en dan alles wat weg kan verwijdert is dat m.i. een prima werkwijze. Het kan ook zijn dat anderen hier heel anders over denken maar die melden zich dan vast wel.

Het zou ook wel fijn zijn als je je bevindingen deelt. Daar kunnen we vast van leren.

Succes met deze klus.

Tristan, dat is een hele klus en ik ben benieuwd of je het ziet zitten om heel Tilburg te doen!
Ik wil ook wel instemmen met de optie onder Edit 2.

Dan zal ik dat doen (tenzij er nu allemaal verweer tegen komt). Ik had mezelf voorgenomen om elke werkdag één blok te doen (beginnend in Oud-Zuid en het centrum) en zo over een langere periode een groot gebied af te werken. Het zou mooi als ik heel Tilburg zo kan doen, maar dat duurt met dit tempo wel behoorlijk lang.