Trasig multipolygon, behöver hjälp

Hej,

Jag har uppdaterat Rinkebyskogen med lite ängsmark, men multipolygonen verkar ha gått sönder på något sätt - arean renderas inte som skog länge i rasteriserade kartor. Vad har jag gjort för fel?

Hej!

Jag tog en snabb koll i editorn JOSM och det ser ut som att samansättningen för hela skogen inte är korrekt. Vit/gråa strecken i mitten på bilden visar hur segmenten sitter ihop. Som man ser är det en komplett cirkel av flera segment, men att det markerade är en “inner” i stället för “outer”. För att definiera yttersidan bör alla segment ha “outer” som roll i relationen.

Det går dock inte att bara ändra det markerade segmentet då det skapar lite andra problem. Det ser ut som att den meadow som är i relationen går hela vägen ut till kanten. Eventuellt måste själva “skogen” delas till flera multipolygoner som kan läggas ihop till relationen.

1 Like

Tror inte att det är tillåtet för segment med rollen inner att sitta ihop med outer vilket verkar vara fallet på en del ställen.

Det är massor av issues där. Jag kan fixa.

Nu har jag rett ut alla valideringsfel, men detta är ett ganska komplext område med massa relationer på och i och om varandra. Jag skulle generellt säga att det inte är ett område där det är lätt att jobba i web-editorn. Det kan gå, men chansen att nånting går sönder är ganska stor.

Om du bara vill göra lite hål i skogen så borde det gå så länge du bara gör hål mitt i. Så fort du börjar pilla längs kanterna kan det bli knepigare :slight_smile:

Btw: meadow = ängsmark.

1 Like

Tack för fixen, och tack för tipsen.

1 Like

Det område som markerats som meadow är ett område där man grävt ned en 400 kV kraftledning. Det är inte en äng, det växer sly där, på sikt kanske det tillåts växa träd där.

Vilken benämning är bättre i sammanhanget? Det är en öppen mark, inte skog. Kalhygge, men ändå inte. Sly tas ner med jämna mellanrum, årligen. Träd verkar inte tillåtas (pga skador/underhåll på kraftledningen?).

Jag skulle säga att kanske natural=scrub passar. Det har jag själv använt längs kabelgator i fjällmiljön.

Hela skogen, inklusive kraftledningsområdet, skulle kunna vara landuse=forest. Kraftledningsområdet skulle dessutom vara natural=scrub.

om man ska vara nog så är väl landuse=forest industriskog, alltså sådan ska ska växa för att avverkas. Det här är väl en slags park, så natural=wood är förmodligen ännu mer rätt :stuck_out_tongue:

OSM-tag-träsket :slight_smile: