Tram over weg (embedded tracks), hoe taggen?

Vaak rijdt de tram over busbanen en soms ook over de weg zelf. Ik zie dan vaak dat de busbaan wordt getagd op de ways van de tram, zoals hier. De busbaan wordt dus ineens getagd op een manier die een middenberm suggereert. Ook op normale wegen, zonder middenberm gebeurt dit vaak, zoals hier.

Hierdoor wordt foutief aangenomen dat de busbaan/weg bestaat uit twee rijbanen gescheiden door een middenberm. De wiki-pagina over tram zegt dat dit ook niet de bedoeling is, omdat het tegen het principe ‘one feature, one OSM element’ in gaat.

Daarom heb ik in Delft de busbaan en de wegen los van de trambaan ingetekend zoals hier. (De specifieke locatie was hiervoor een puinhoop omdat iemand alle rijstroken als aparte ways in had getekend.)

Mijn inziens weegt het voordeel dat je nu de weg kan taggen zoals het ook zou horen als de tramlijn er niet lag op tegen het nadeel dat het nu niet direct meer in de database staat dat de tramlijn in de weg is embed. Dat is overigens ook af te leiden aan de afstand tussen de way van de weg en ways van de tramrails.

Wat is volgens jullie beste manier om dit soort tramrails te taggen?

Elegante oplossing, en geheel in lijn met wat de Duitstalige Wiki hierover zegt:

Ik snap dat het qua idee van OSM beter is om los te taggen, maar het levert ook weer andere problemen op:

  • Het is wat taggen voor de render, maar afhankelijk van het zoomlevel lijkt het alsof er een weg tússen de rails ligt, terwijl dat niet zo is.
  • Haltes die een tram en bus gemeen hebben moeten met meerde “stop positions” getagd worden, hoewel het fysiek één punt is.
  • Het is (in Nederland) nu nog bijna nergens zo toegepast, maar meestal als 2 ways (weg+tram x2) of 4 ways (weg / tram+bus / tram+bus / weg) dus het omvormen vergt erg veel werk
  • In Amsterdam heb je plaatsen waar het erg vaak over korte afstand verandert van “een brede asfaltvlakte met tramrails in het midden” naar “vrije tram/busbaan in het midden” naar “busbaan/trambaan die aan een kant gescheiden is van de rijweg”. Zie bijvoorbeeld de Vijzelgracht tussen Muntplein en Prinsengracht (Google Streetview is alweer verouderd). Dat micromappen volgens het voorstel zou een erg onoverzichtelijk en onrustig straatbeeld geven.
  • Vaak is het verschil tussen één asfaltvlakte en gescheiden baan niet meer dan een éénturfhoog opgespijkerd geel plastic/betonnen randje, wat vrij regelmatig (in afstand en in tijd) toegevoegd dan wel weggehaald wordt, wat weer veel mappingwerk oplevert.

Uiteraard zijn al deze argumenten reactionair, en gaan ze in tegen “don’t map for the renderer”, maar ik heb geen zin om grootschalig dingen om te gaan bouwen (Net al 26 routerelaties omgebouwd omdat een stukje van 3 ways omgekat moest worden).

Nog een argument: Het is vanuit de kaart niet meer duidelijk zichtbaar of de tram daadwerkelijk in het asfalt liggen of er naast. (Dat is geen “map for the renderder”-argument!). Zie bijvoorbeeld het verschil tussen jouw beeld en de Churchillaan hier, waar de trambaan daadwerkelijk naast het asfalt ligt.

En wat als de tram- en busbaan enkelrichtings zijn (dus één rijbaan breed). Ga je dan 2 ways met dezelfde nodes bovenop elkaar leggen (de wegassen zijn identiek) of leg je ze juist iets verschoven van elkaar? Dan is het toch beter om er één way van te maken.

Argument vóór het apart taggen: ik heb zojuist in Utrecht een stukje in aanbouw getagd dat highway=construction; railway=construction was. Maar construction kan dan zowel op de highway= als railway= slaan, had ik service;tramway moeten doen? (Ook service heeft een andere context in het railway- en highway-domein)