TRajectmeting

Kan iemand mij vertellen hoe je het traject voor snelheidscontrole op bv de A2 of A12 noemt?

Illegale schatkistvulling? (en ik heb niet eens een auto)

Ik neem dus aan dat het dan wordt:

landuse=illigal
leisure=trasure_hunting
payment=yes

Maar nu serieus …

Ahem…

illegal
treasure

:stuck_out_tongue:

Dat bedoel ik.Lambertus heeft in ieder geval serieus mijn onzin gelezen. :wink:

Heeft iemand al eens een dergelijk stuk weg getagt?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:enforcement

Cartinus bedankt.

Wat ik hier uit opmaak is het volgende.
Tag:

  • node op de plaats van de camera
  • node aan het begin van het traject
  • node aan het einde van het traject
  • ??? relatie tussen die 3 ??? (Hoe moet die dan getagt worden?)

De tags op die pagina zijn voor de relatie. Er wordt niets gezegd over tags op de losse nodes.

DAt gevoel had ik al.

Blijft mijn vraag nog:

Hoe tag ik dan een trajectControle op de snelweg?

  • Het begint ergens.
  • Het eindigt ergens.
  • Er zijn twee of meer camera’s.
  • De snelheid wordt gecontroleerd.

Dat kun je allemaal taggen met de beschreven relatie. Wat wil je nog meer?

Example 5: Distance between vehicles is volgens mij een vergelijkbaar voorbeeld.

Als ik dat vertaal naar een trajectcontrole op een snelweg, kom ik op het volgende

relatie met tags type=enforcement, enforcement=maxspeed, maxspeed=100

alle ways van het traject worden met role=device toegevoegd aan de relatie.

Een node een eindje voor de eerste camera wordt met role=from toegevoegd. (waarschuwing: u nadert een trajectcontrole)

Eventueel ook een node bij het einde van het traject toevoegen met role=to, maar dat is optioneel omdat je ook kunt zien waar het traject ophoudt.

De camera wordt dus niet expliciet aan de relatie toegevoegd. Dat lijkt misschien raar, maar eigenlijk is het vergelijkbaar met een gewoon verkeersbord. Je tagt niet het verkeersbord, maar op de weg waar dat verkeersbord geld zet je bijv. maxspeed=80. Hier tag je niet de camera’s, maar het traject dat gecontroleerd wordt met behulp van die camera’s.

Volgens mij zijn er geen trajecten met trajectcontrole waar de maximun traject snelheid anders is dan de maximum snelheid.
Je kunt dus volstaan met type=enforcement, enforcement=maxspeed, maxspeed=100, zoals Wimmel ook zei.
Maar misschien ben ik te braaf voor deze thread. Voor mij is het toevoegen van flitspalen ook overbodig als een weg al getagd is
met type=enforcement, enforcement=maxspeed, maxspeed=100.
Hoe tag je trouwens een bordje ‘Verboden afval te storten’ ;)?

Gertjan

Kijk, Cartinus en Wimmel. Deze uitleg is zelfs voldoende voor een oude vent zoals ik. :wink: Hahahaha

ondertussen

enforcement=average_speed

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:enforcement

average_speed overpass

https://www.openstreetmap.org/relation/4126520 - nog niet altijd juist getagd dus.

Het is trouwens niet de gemiddelde snelheid die doodt, maar de momentele snelheid volgens de formule mv kwadraat gedeeld door twee.

offtopic

‘Momentele’ snelheid? Bedoel je niet ‘momentane’ snelheid? Je geeft de formule voor kinetische energie, maar het is ook niet de kinetische energie die doodt. Het is meestal de plotselinge afwezigheid daarvan.

Precies. Maar in dit geval kun je wel iemand inhalen met 300, als je dat daarna maar compenseert door langzaam te rijden.
Overigens is de berekening vanaf waar je dan bijvoorbeeld 80 moet gaan rijden niet zo eenvoudig.
:slight_smile:

Opgave:
Marloes rijdt met 300 een 5 km lange trajectcontrole waar je 100 mag binnen. Ze wil haar snelheid compenseren door na een aantal secondes 80 te gaan rijden.
Na hoeveel secondes moet Marloes 80 gaan rijden?

12,5 als ik het goed heb (en Marloes onmiddellijk van 300 naar 80 km/u kan vertragen).
Edit: nee dat klopt niet, heb foutje gemaakt, zit wel in de buurt. Moeilijke berekening inderdaad, heb geen zin om hem opnieuw te doen haha

WolphramAlpha weet het antwoord wel hoor :smiley:
Vul maar in: 300 * x + 80 * ((5/100)-x) = 5
x is de tijd in uren, en voor een gemiddelde snelheid van 100 moet je 5 km in 5/100 uur rijden.
16.363636… seconden.