Ik heb pas de website van ‘Trage wegen vzw’ ontdekt, en blijkbaar kan je daar info opvragen van (je) buurtwegen :
Trage Wegen vzw maakte een begrip van de term ‘trage weg’. Dat blijven we doen. Met gerichte projecten en door campagnewerk. In onze nieuwsbrief, twaalf keer per jaar. In samenwerking met de vele actievelingen die onze visie op het terrein waarmaken. We kiezen resoluut voor een overlegmodel: werken in alle openheid, met aandacht voor ieders standpunten. Het resultaat na tien jaar Trage Wegen vzw: het thema trage wegen staat op de kaart.
http://www.tragewegen.be/over-ons
escada
(Escada)
March 26, 2015, 7:28am
We (de Belgische community) hebben in het verleden al contact gehad met Trage Wegen.
En heel recentelijk hebben ze blijkbaar weer contact gezocht. zie https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-be/2015-March/007333.html
Ze (Trage Wegen) hebben gelijk dat ze richting OSM kijken, want ze werken (momenteel) met Google maps, en die is veel minder gedetailleerd dan OSM wat betreft ‘trage wegen’, want Google is een ‘commerciele’ firma he
‘Business’’ is het hoofdthema van een ‘aandeelhouders-firma’ , dus zal google zich meer toerichten op ‘zakenhandels-adressen’ enzo . Bovendien ‘voelt’ google de ‘hete adem’ van OSM denk ik, want ze hebben ‘recentelijk’ hun licentie-kost (‘tijdelijk’ :P) opgeschort’ ; http://www.zdnet.be/nieuws/160589/google-earth-pro-deelt-gratis-licenties-uit/
henke54
October 6, 2015, 12:17am
De beste online tool om trage wegen terug te vinden is www.openstreetmap.org . Dat is zo’n beetje de wikipedia onder de kaartenwebsites, dus volledig door vrijwilligers gemaakt. Heel vaak hebben ze ook de (bestaande en gekende) doorsteekjes en trage wegen in hun buurt ingetekend. Voor België (en ook heel wat andere landen) zijn deze kaarten véél nauwkeuriger dan bijvoorbeeld Google maps of Bing. Het mooie aan OpenStreetMap is dat je de kaarten ook gratis kan downloaden voor op de GPS, bijvoorbeeld. Of - als je merkt dat er nog trage wegen in je buurt niet opstaan - er zelf ook gegevens aan kan toevoegen.
OpenStreetMap heeft nog een aantal afgeleide websites die uiterst nuttig zijn:
http://www.tragewegen.be/component/rsticketspro/bekijk-artikel/47-waar-vind-ik-trage-wegen-op-internet
henke54
December 2, 2015, 4:31pm
Wow, die gasten van Trage Wegen hebben wel een mooie site ; https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-be/2015-December/008096.html
met foto’s op bepaalde plaatsen … mooi mooi
Tip aan hun ; er bestaan tegenwoordig al fototoestellen(met ingebouwde GPS en kompas) die bij een foto opname in de meta data van elke foto de coordinaten en zelfs de richting aangeven waar(in) een bepaalde foto word genomen … zou handig zijn om de “exacte” plaats te bepalen waar die foto moet komen op een map .
henke54
December 4, 2015, 2:00pm
escada
(Escada)
December 4, 2015, 3:34pm
Er is vanalles in beweging rond trage wegen: zie bv
Verscheidene linken van hierboven “doen het niet meer” … websites “verplaatst” ?
“Interessante” link hier nochtans →
tragewegen.be op vrijdag:
Deze maand kregen we een interessante vraag van de milieudienst van Meise. De gemeente wil graag een tragewegenplan opmaken en verspreiden onder haar burgers en vraagt zich af hoe ze dat het best aanpakken. Hun vereisten: een kaart die genoeg detail heeft, makkelijk te actualiseren en aan te vullen en de GIS-dienst moet er ook mee aan de slag kunnen. En als het even kan, een laag prijskaartje.
whturner
(Whturner)
June 4, 2017, 4:33pm
Op de site van Trage Wegen kwam ik dit artikel van dinsdag, 30 May 2017 tegen ;
http://www.tragewegen.be/e-zines-hidden/item/4214-231ha-onterecht-ingekleurd-als-jachtterrein-schietinactie-met-resultaat
In 2013 had ik eens een bericht gestuurd naar kabinet Schauvliege. toenmalig bevoegd voor ‘jachtplannen’ e.d. ;
Van: hvdb [mailto:henke54@gmail.com ]
Verzonden: zaterdag 28 december 2013 15:58
Aan: SCHAUVLIEGE, kabinet
Onderwerp:
Geachte,
Met deze mail wil ik eens vragen, waarom de website :
http://wildbeheerdatabank.vlaanderen.be/wildbeheer/login.jsp
niet door ‘iedereen’ kan ingezien worden ?
Gewone burgers, die eigenaar zijn van een perceel grond,en er MEESTAL ONBEWUST VAN ZIJN dat hun terrein in een jachtplan is inbegrepen, zouden aldus kunnen reageren om hun desbetreffende grond als verboden jachtterrein te laten registreren op die wildbeheerdatabank.
Daar men zijn kadastrale perceelsnummer(s) op het aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing kan vaststellen, en ook online sinds begin 2013 op :
http://ccff02.minfin.fgov.be/cadgisweb/?local=nl_BE
moet het toch mogelijk zijn, om het voor de burger op een ‘makkelijke’ manier zijn terrein als ‘verboden jachtgebied’ te laten registreren ?
Vriendelijke groeten,
hvdb
kreeg als antwoord ;
Geachte,
Vlaams minister Joke Schauvliege heeft uw e-mail van 28 december 2013 in goede orde ontvangen en dankt u voor uw bericht.
De website wildbeheerdatabank.vlaanderen.be is een digitale applicatie die toelaat om gestructureerd alle data te verzamelen die nodig zijn om het beleid rond jacht te kunnen voeren. Ze is dus opgebouwd om informatie over telgegevens te ontvangen en niet voor data-deling. Deze applicatie bereikt momenteel haar limieten. Daarom werd voor deze toepassing (indiening van jachtdata) een nieuwe toepassing ontwikkeld. Dit is het e-loket Fauna en Flora dat toegankelijk is via de website www.natuurenbos.be .
Het beheer van jachtplannen is echter een andere materie. De jachtplannen worden ingediend bij het arrondissementscommissariaat dat instaat voor controle ervan.
We delen u in deze context ook graag mee dat het publiek maken van kadastergegevens en koppelen ervan aan de jachtplannen juridisch geen eenvoudige klus is. Het is zo dat men desgevallend enkel het jachtrecht kan ontzeggen op het terrein waarvan men eigenaar is. De privacywetgeving maakt een publiek toegankelijke toepassing daarvoor bijzonder complex. Het is echter niet onmogelijk. De bevoegde administratie is dan ook volop bezig om dit in de toekomst te kunnen verwezenlijken, op vraag van Vlaams minister Joke Schauvliege. Om dit mogelijk te maken dient er echter een aanpassing van de jachtwetgeving doorgevoerd te worden.
Er werd hieromtrent een voorstel ingediend om de jachtwetgeving daarover te kunnen wijzigen zodat de administratieve procedures voor jachtplannen digitaal, eenvoudiger en transparanter kunnen gemaakt worden. Dit voorstel heeft reeds een eerste principiële goedkeuring van de Vlaamse Regering gekregen en kan desgevallend, na advies van de Mina-raad, de Strategische Adviesraad Landbouw en Visserij en het advies van de Benelux, een tweede principiële goedkeuring verkrijgen. Na advies van de Raad van State kan het daarna voor definitieve goedkeuring worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering.
Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Vriendelijke groeten,
Peter Timmermans
Kabinet Vlaams minister Joke Schauvliege
heb terug geantwwoord ;
Dank voor uw antwoord,
doch graag zou ik nog een antwoord willen weten op volgende vragen ;
Volgens het jachtdecreet : ‘Het is verboden te eniger tijd en op
enigerlei wijze te jagen op andermans grond zonder uitdrukkelijke
toestemming van de eigenaar of zijn rechthebbende.’ Hieruit volgt mijn
volgende vraag :
Is een huurder van een huis met grond er rond, een rechthebbende ? en
zo ja, kan die huurder van dat huis met grond, dat terrein laten
afkleuren op een bestaand jachtplan tegen de wil in van de eigenaar
van dat terrein met huis ?
Ik weet dat op het ANB men een digitale map heeft met de
jachtplannen van Vlaanderen … is het niet mogelijk om dat ‘online’
aan het publiek te tonen ? Zodat eenieder kan zien of zijn grond bevat
is in een jachtplan. Ik weet dat op die digitale map met jachtplannen,
enkel maar een nummering van de verschillende jachtplannen staat,en
niets anders, en is aldus (bij mijn weten) geen enkel ‘bezwaar’, wat
betreft de privacywetgeving.
Vriendelijke groeten,
hvdb
antwoord van hun ;
Geachte,
Gelieve hierbij de antwoorden op uw vragen te willen vinden.
VRAAG 1: Is een huurder van een huis met grond er rond, een rechthebbende ? En zo ja, kan die huurder van dat huis met grond, dat terrein laten afkleuren op een bestaand jachtplan tegen de wil in van de eigenaar van dat terrein met huis ?
ANTWOORD: Het jachtrecht is in beginsel gebonden aan het eigendomsrecht. De huurder kan, vanuit zijn rechten als huurder, dus geen rechten doen gelden in verband met het jacht op het gehuurde goed.
VRAAG 2: Is het mogelijk om de digitale map met de jachtplannen van Vlaanderen 'online' aan het publiek te tonen ?.
ANTWOORD: Het klopt dat ANB voor eigen gebruik in sommige provincies digitale versies ter beschikking heeft van de jachtplannen. Deze zijn tot stand gekomen via een overeenkomst tussen ANB en de sector waarbij ook de gebruiksmodaliteiten zijn opgenomen. Deze bestanden zijn daarom momenteel niet voor extern gebruik toegankelijk. Ook op wettelijk vlak is ANB niet de bevoegde instantie om deze informatie te delen. Voor informatie betreffende de jachtplannen is enkel het arrondissementscommissariaat bevoegd.
Momenteel ligt een aanpassing van de jachtwetgeving voor die toelaat om jachtplannen officieel te digitaliseren. De bedoeling is om in de volgende jaren (na goedkeuring van de wetgeving) de jachtplannen ook digitaal te ontsluiten voor de burger. Deze bevoegdheid tot ontsluiting zal nog steeds bij de arrondissementscommissariaten liggen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben kunnen informeren.
Met vriendelijke groeten,
Marleen Evenepoel
Administrateur-generaal
Agentschap voor Natuur en Bos
Koning Albert II-laan 20 bus 8
1000 Brussel
Tel 02/553.02.93 Fax 02/553.74.75
E-mail: marleen.evenepoel@lne.vlaanderen.be
Bezoek onze website: www.natuurenbos.be
Bovenstaande berichten waren van eind 2013/begin 2014
In maart van 2017 heb ik dan nog eens een bericht gestuurd, doch , tot op heden geen antwoord meer gekregen ;
Hallo,
We zijn nu meer dan 3 jaar later op mijn vraag om jachtplannen digitaal online te bekijken, en ik stel vast, dat men nu als burger een ERG KARIG EN OUD KADASTERPLAN als achtergrond heeft gebruikt, om de jachtplannen online te bekijken → https://www.natuurenbos.be/beleid-wetgeving/natuurgebruik/jacht/waar/jachtplan
Is dit “moedwillig” gedaan , zodat de geinteresseerde burger het inkijken van die jachtplannen zou doen ‘ontmoedigen’ ??
Waarom zijn de percelen en/of huizen niet zichtbaar op die plannen ??
Er zijn tal van mogelijkheden om een betere achtergrond te gebruiken voor die online jachtplannen ;
bijvoorbeeld ;
Met vriendelijke groeten (als altijd )
edit : n.a.v. onderstaande heb ik dit doorstreept → ook ‘moedwillig’ blijkbaar …
Via Geoloket (www.geopunt.be ), de Vlaamse toegangspoort voor geografische informatie, kan je controleren of jouw grond illegaal is opgenomen in het jachtplan van een of andere jager of jachtgroep. Ga op die site naar ‘kaarten & plaatsen’, klik vervolgens op ‘natuur & milieu’, dan ‘jacht’ en vink vervolgens ‘jachtterreinen’ aan. Wat je daar ziet is hallucinant: bijna heel Vlaanderen is ingekleurd als jachtgebied .
http://www.natuurhulpcentrum.be/index.php/news/1415/58/Hallucinante-jachtplannen-digitaal-te-raadplegen
‘Natuurgebied’ … :P:lol: Gerhagen in Tessenderlo/Averbode BIJNA HELEMAAL JACHTGEBIED !!! …
edit : het aanvraagformulier van ANB, via Geopunt, om scrappen van je grond uit jachtplan is nog altijd in docx, en niet in ODF formaat .
Toch ‘moedwilligaards’ blijkbaar. →
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=647904#p647904
https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=49&t=88488
https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=49&t=53950&start=30#p393109
Trage wegen vzw is inderdaad een partij waarbij een win-win gevonden wordt:
Wat in OSM zit is voor hen een goede basis
Wat zij aanvullend detecteren / traceren kan een verrijking voor OSM zijn.
Het is een tijdje geleden dat ik er zelf actief mee in contact kwam (ik heb mijn thesis ‘verkeerskunde’ geschreven over trage wegenbeleid, maar daar bij vooral over beleidsbepaling ‘top-down’ ipv ‘bottom-up’), maar o.a. met Pieter Brusselman contacten gehad. Vanuit die hoek wordt nogal ingezet op ‘open source’ (o.a. QGis), maar misschien is het een optie om wat banden aan te halen en bvb Mapillary mee als tool te laten gebruiken, omdat het wel heel wat terreininformatie op een gestructureerde en laagdrempelige manier helpt bundelen… Zo kan een inventarisatie op terrein dubbel functioneel zijn.
philippec
(Philippec)
January 8, 2018, 2:07pm
Ik heb aan de mensen van Trage Wegen informeel Mapillary getoond.
Maar ik heb er vanuit die hoek (o.a. via de RSS-feed van hun website-updates) nog niets zien over passeren. Anders was ik er wellicht eerder mee aan de slag gegaan.
philippec
(Philippec)
January 14, 2018, 11:46pm
Ik heb zo de indruk dat hoe enthousiaster de mensen over Mapillary zijn, des te minder de kans is dat ze bijdragen.
Enthousiaste ‘gebruikers’ vs enthousiaste ‘contributors’. Met ‘enthousiasme’ alleen weet je nog niet welke categorie je vast hebt.