tracktype:grade4

De omschrijving voor “tracktype:grade4” is: Voornamelijk los met vooral aarde/zand/gras met wat hard materiaal vermengd.

Wat moet ik hieronder verstaan. Is dat harde materiaal van nature in de bodem aanwezig of is het aangevoerd?
Hier in de omgeving zie je nog al eens dat zand en aarde door regen weggespoeld is, waardoor de bovenlaag een vrij hoog gehalte aan kiezel heeft. Ik vind dit een natuurlijke ondergrond dus grade 5, maar misschien denken anderen daar anders over.

Grade5 gebruik ik alleen als ‘het’ nog net zichtbaar is in het landschap. Het is een weg alleen je moet 3x kijken.

Het is allemaal een beetje eigen interpretatie naar mijn idee. Ik vraag me ook vaak af wat het precies is.
De basis voor de keuze ligt hier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype
Voor mij is Grade 1 t/m 4 niet natuurlijk maar aangelegd met materialen die daar niet van nature liggen/lagen oftewel aangevoerd van elders.
Ik zelf vindt het niet zo nauw komen, maar er zijn kaartmakers (Mtbmap, Speichenkarte e.d.) die wel nadrukkelijk de verschillende gradetypes op hun kaart laten zien. De bepaalde doelgroepen die deze kaarten gebruiken heeft dus wel belang bij een consistente vastlegging.

@eggie: daarvoor dient https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail_visibility

@keesm: dat is ook een beetje mijn idee.
Voor 5 houd ik aan: de grond zoals die is, hooguit plaatselijk wat ‘verbeterd’.
4: grond vermengd met harde materialen van elders. Aangestampt, gereden of gewalst.
3: aangevoerd mengsel van zachte en harde materialen. Aangestampt, gereden of gewalst.
2: stenig materiaal zonder bindmiddel. Aangestampt, gereden of gewalst.

Ik kies 5 ook als een track alleen te voet of met een landbouwvoertuig begaanbaar is door bv. diepe spoorvorming.
Typisch een weg die door nat terrein voert en voornamelijk als toegang tot landbouwvelden dient.

Ook het klimduin in Schoorl, de harde met scheermessen bezaaide vloedlijn aan het strand, de wadloper routes, de zandsporen in de bossen en op de heide, de kale rots, de ‘Geröll’ gebieden en de alpenweides in de Duitse alpen, of wel alle natuurlijke bodem waar over een route loopt, dat alles is voor mij grade 5