Tracks importeren in OSM

Hallo mensen,

Sinds kort heb ik kennis gemaakt met OSM en ben ik met mijn Garmin GPSmap 60cx bezig om ontbrekende wegen in Ede op de kaart te zetten. Ook voeg ik bushaltes, brievenbussen enz. toe. De tracks en waypoints uit mijn garmin zet ik om naar gpx-bestanden.
Deze laad ik in de kaart.
Ik zie dan de ge-importeerde tracks, maar die moet ik alsnog met nodes “overtekenen”. Dat is niet zo handig.
Hoe kan in ik de gpx-tracks gewoon als weg importeren, zodat ze meteen ‘gebruiksklaar’ zijn om te uploaden naar de OSM-server?

Alvast bedankt

Kees

Weet het zo even niet precies uit mijn hoofd maar er is een functie in JOSM om een GPX layer te converteren naar data layer. Maar LET OP wees erg terughoudend met deze functie!

De meeste wegen staan al op de kaart, ruwe GPX data omzetten naar data geeft heel veel nodes (zeker binnen de bebouwde kom en een hoge loginterval) die alleen maar ruis veroozaken op de kaart. Ook kan het zijn dat een waypoint naast een weg ligt terwijl hij eigenlijk op de weg zou moeten liggen en dus de node ook onderdeel van de weg moet zijn. Als het alleen om waypoints gaat is het uiteindelijk niet zo heel veel moeite om even een node op de juiste plaats te zetten, enkele tientallen nodes zijn zo geplaats en de meeste tijd gaat toch zitten in het toevoegen van tags. Maar ik geeft toe dat het wel erg aanlokkelijk is.

Bedankt,

Ik teken voorlopig de nodes nog wel handmatig. De meeste wegen staan wel op de kaarten, maar met name fietspaden in de bossen, enz, staan er niet op en dat vind ik nu juist interessante zaken. Daarom heb ik voor mijn Garmin 60cx ook de topografische kaart van Nederland, alleen daar kun je niet mee navigeren.

Kees

Het zal een heel lang duren voordat OpenStreetMap Garmin kaarten kan leveren die routeerbaar zijn ben ik bang. Gisteren met wat mensen over gehad die zich daarmee bezig houden en die voorzagen nog een berg aan werk.

Het toevoegen van fietspaden is inderdaad een speerpunt voor OSM-NL en het is fijn dat jij daar aan meewerkt.

Is het formaat zo anders of is het meer dat Garmin moeilijk doet?

Het is niet alleen het formaat van Garmin dat niet open is (en dus niet goed gedocumenteerd) maar ook het goed omzetten van OSM data zodanig dat er bruikbare routering informatie in zit. Maar er wordt aan gewerkt…