Trackloggende camera

Mijn nieuwste speeltje is een Casio Exilim EX-H20G. Dit is een camera met gps. Als de gps aan is zet ie in de Exif van iedere jpg foto die je neemt ook de latitude en longitude.

Ik kocht deze camera omdat je op andere cameras met gps tot mijn verbazing van genomen fotos de positie niet kon uitlezen. Op de camera ging dat niet. Dan kon dan pas -thuis- met PC software.

Op deze camera kun je gelukkig wel meteen van iedere foto lat,lon uitlezen.

Bij thuiskomst bleek dat hij ook nog tracklogt. Vrij onnauwkeurig… maar toch … erg leuk.

De handleiding vertelt erg summier er over. Zo wordt er met geen woord gerept hoe groot dat tracklog geheugen nu is. Er zit een optie op om het interne trackloggeheugen naar de SD kaart te schrijven. Hij schrijft dan op die kaart zeven kml files met de tracks van de afgelopen zeven dagen. Filenamen ziet er b.v. uit als 110220.kml, 110221.kml (waar je 2011 voor 11 lezen moet). Dus als je die optie een maal per week gebruikt verlies je niets. Of iedere track 24 huur lang mag zijn weet ik niet.

Dit even ter info. Was allemaal nieuw voor mij.

Nu nog wachten tot ie opengebroken wordt en er navigatiesoftware op kan…

Ja dat zou mooi zijn. Overigens zit er een kaart in van de hele wereld. Maar erg rudimentair. In Nederland alleen een redelijke van Amstyerdam, Bij de rest van de steden zie je alleen een naam en wat buitenwegen bij elkaar komen. Bij Groningen is de kleinste afstand waartoe je kunt zoomen 25 km. In Amsterdam zie de grachten en kun je inzoomen tot 25 m.

De tracklogs die die maakt laat ie zelfs zien op die kaarten. In Amsterdam kun je dan ook echt je spoor zien. Maar na een stadswandeling in Groningen zie je een klontje blauwe stipjes. Je kunt helaas niet verder dan die 25 km schaal en dus niet inzoomen op je eigen tracklog zodat je echt je route ziet. Trackback is er op deze manier niet bij.

Voor de kaarten hoef je deze dus niet te nemen. Ze zitten er ook vast in. Dit in tegenstelling tot een vergelijkbare Samsung die waanzinnig mooie kaarten van Nederland heeft. Ook plattegronden van alle steden. Staan gewoon op de SD kaart. Ja je moet je zelf op iedere SD kaart zetten die je wilt gebruiken. Dan kun je updates verwachten.

Zo hebben alle apparaten hun voor/nadeel. Ik wacht het allemaal nog wel even af … wordt de smartphone de winnaar of krijgen camera’s een telefoon. Of komen er tablets met alles erin. Of een camera op Android of WM7 …
Overigens begrijp ik uit de manual dat ie je track logt adhv een bewegingssensor. Dat vind ik een hele prestatie!

Hij gebrukt daarvoor de gps. Maar als die signalen wegvallen -in een gebouw, tunnel- gebruikt ie vernellingsopnemers. Inderdaad hoogstaande techniek. Je moet dat gebruik geloof ik wel instellen en calibreren door achtjes met je polsen te draaien. Zover ben ik nog niet.