a. De TOP-lokaties werden niet gemapt, alleen de informatieborden, sporadisch, en niet konsistent. De TOPpen als zodanig mappen is nieuw in Nederland.
TOPpen voldoen aan de definitie van trailheads zoals voorgesteld in https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/trailhead :
“A trailhead is an established and officially condoned place where one can access a trail or trail system. Trailheads often include various amenities such as parking, restrooms, drinking water, guideposts, and information kiosks. These amenities are available to facilitate the transition to a recreational mode of transportation such as hiking, mountain biking, or equestrianism. …Trailheads are points-of-interest that help designate well-established places to start or end a trip.”
Het verschil is dat het voorstel het op 1 trail toepast (Amerikaanse situatie), terwijl het bij ons om een serie routes gaat in meerder modaliteiten. Maar de funktie is hetzelfde. Vanwege dit verschil kan je ook niet de startnode van een route gebruiken. Zoals ik eerder op dit forum heb aangegeven, heb ik daarover met waymarkedtrails overlegd, waaruit kwam dat er eigenlijk geen voordeel is om dit soort plekken aan de routes vast te plakken anders dan door een lokatie in de buurt ervan. Plak je ze wel aan de route, dan moet je de node met een passende role in tig routerelaties opnemen), ook de knooppunttrajekten want veel TOPs zijn knooppunten en startpunt/opstappunt van themaroutes die via knooppunten lopen.
Bovendien hebben de meeste recreatieve routes niet 1 startpunt, maar allerlei opstap/afstappunten.
Ik denk dat highway=trailhead dus wel degelijk toepasselijk is, zoals ik hier eerder voorgelegd heb.
key:url : “This tag is being used for very different types of content - official websites of an amenity or its operator, third-party pages…”
wikipedia geeft info over TOPpen, website geeft de homepage van de operator, url geeft de specifieke pagina van die TOP.
Lijkt mij binnen de definitie te vallen, of niet?
place=locality hm, da’s denk ik achteraf gezien niet helemaal in de haak. Het dient alleen om de naam weer te geven, zodat je ze ziet bij het uitzetten van routes op een OSM-kaart. Dit totdat specifiekere opties beschikbaar komen. Wat dat betreft ben ik nog onzeker wat het juiste vervolg is: OSM-standaardcarto kan een openbaar objekt weergeven vergelijkbaar met P, recyclestation, etc; of het kan het terrein van routesites worden zoals waymarkedtrails (daar heb ik een aanvraag voor rendering lopen. Zoals eerder gemeld, daar dachten ze zelf al over na en zo kwam ik erop dat TOPs funktioneel hetzelfde zijn als de trailheads in de VS).
Modaliteiten taggen is nog een ding. Ik denk gewoon hiking=yes, cycling=yes, horse=yes, canooing=yes. Ik twijfel nog aan de juiste value voor de klootschietroutes die in de Achterhoek bij TOPs beginnen…