Ik kom op verschillende paden, tracks en dergelijke de verbazing wekkende tag of toevoeging foot=yes tegen. Ik kan er dan ook fietsen en een tractor passeert de lage blokken ook wel, track dus dat klopt maar heb de neiging om foot=yes weg te gooien ?
Ligt die reactie aan mij ?
Ik ga uit van een pad of weg en meld als er iets niet mag, maar waar eindig je als je alles wat wel mag gaat taggen ?
Op een fietspad (G11 en G12) is het hier een voorschrift, zonder trottoir foot=yes dan dus wel.
Dan dus ook niet.
In Nederland geldt de regel dat voetgangers van een trottoir gebruik moeten maken als dat voorhanden is. Is dat er niet dan mogen voetgangers gebruik maken van het fietspad, alleen ze mogen de (brom)fietsers niet hinderen. Dat dat in de praktijk een beetje anders is met voetgangers, die kamerbreed over een fietspad lopen, de hond alle kanten uit laten slingeren, is een ander hoofdstuk.
Een paar jaar geleden heeft dit in Deventer gespeeld met het fietspad langs de spoorbrug. Dat is nogal smal en erg druk en men dacht door bordjes op te hangen dat de voetgangers het voetpad aan de andere kant moeten gebruiken, het wel op te lossen. BOA’s sommeerden dan voetgangers naar de andere kant te gaan. Tot iemand eens in de verkeersregels dook en merkte dat men geen poot had om op te staan, voetgangers mogen van het fietspad gebruik maken. En voor expliciete verbodsborden voor voetgangers was de gemeenteraad niet te porren. Het achterliggende probleem is, dat het fietspad aan de stadskant ligt en het voetpad aan de noordkant. Logisch dat voetgangers massaal voor de stadskant kiezen met alle problemen van dien.
Je kunt foot=yes dus gewoon verwijderen.
Als er een trottoir naast het fietspad ligt, tag ik dat met sidewalk = right/left/both, net wat van toepassing is.
Dick, ik stoorde mij aan die tag op achterpaadjes, dienst of inspectiewegen en onverharde boerenpaden (track), al of niet afgesloten met een hek, breed 1.50 dus n auto past net niet maar geen art 461. Weg dus
Ja, je komt foot=yes en ook bicycle=yes overal tegen. Zelfs op unclassified wegen.
En heel veel daarvan kan gewoon weg.
Handige link naar standaarden op highways.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions#The_Netherlands
Dat begrijp ik niet helemaal. foot=yes op een fietspad is ook onnodig. Dat je daar loopt volgt al uit de algemene verkeersregels.
Noordfiets, is er dan ergens nog een functie voor foot=yes ?
Het lijkt me alleen op die plaatsen waar default geen voetgangers toegestaan zijn, maar hier specifiek wel, nodig om foot=yes te plaatsen.
Een fietspad waarnaast geen trottoir gemapt is heeft dus default al ‘yes’, dus niet toevoegen; als er wel een trottoir naast ligt, en gemapt, schrijft wetgeving voor dat op het trottoir gelopen wordt; het naastliggende fietspad dan met foot=no of sidewalk = right/left/both te taggen lijkt me wat overdreven; we hebben nog wel belangrijker dingen te doen, maar ik zal niemand tegen houden…
Al denkend: waar mogen we default niet lopen en specifiek wel: ik kan me geen autosnelwegen of vergelijkbaar (trunk) verzinnen waar je, noodgevallen uitgezonderd, mag lopen.
Wat bedoel je met “dat”? Tag je het fietspad of het trottoir? Ik neem aan: het fietspad?
Ja, het fietspad.
Als het voetpad/trottoir wordt ingetekend krijgt dat de tag footway=sidewalk
op barriers, waar de verstekwaarde access=no is.