Toevoegen nodes met potlatch?

In potlatch zie ik op de punten waar wegen bij elkaar komen een ‘node’ als zwarte stip met een AND-referentienummer.

Nu heb ik een verbindingsstukje tussen twee wegen toegevoegd, maar zonder nodes, dus klein beetje over elkaar getekend. Nu denk ik dat die node toch echt wel nodig is om de wegen ‘echt’ te verbinden. Maar kan weer niet even vinden hoe ik in potlatch een node kan maken (in de handleiding staat wel iets met shift en klik om te verbinden, ik vermoed dat het in die richting zit, maar dan gat die weer nieuwe lijnen tekeken en zo).

Dus:
a is het werken met nodes ‘verplicht’ om tot goede kaart te komen (bv. ivm routeplanning)?;
b wat is de potlatch toetscombinatie om dit te doen?

Zeker weten. Wegen die elkaar kruisen en elkaar daarbij raken hebben aldaar een node. Rendertechnisch hoeft dit niet maar voor routing absoluut wel.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Potlatch/Keyboard_shortcuts

Zie dat ik weer onduidelijk was, en probeer 2 vragen op te lossen:

  1. Moeten de wegen aan elkaar? Ja, en dat lukte me wel met Potlatch (hoewel, het is wel heel erg oppassen is met de eigenschappen, na de woensdag-rendering heb ik wel wat herstelwerk moeten doen om eigeschappen weer goed te krijgen).

  2. Moet je ‘nodes’ gebruiken, de zwarte 'AND’stippen? Als dat zo is, dat zie ik niet in de Potlatch-primer terug, het maken van een nieuwe node (of is zo’n node een POI met sceciale eigenschappen of zo?).

Als ik in bv. Duitsland kijk, op de paar plaatsen waar ik heb gekeken, zie ik ook geen nodes, daar lijken alle wegen aan elkaar geplakt op manier 1 zal ik maar zeggen (persoonlijk vind ik dat werken met node’s wel duidelijker, zeker in relatie met het voorkomen van ongewild overnemen van eigenschappen die manier 1 met zich meebrengt, voor mij).

Zo als het op mij overkomt zijn het dus twee verschillende manieren van werken?

Die ‘zwarte AND stippen’ zijn dus nodes die tijdens de AND import aangemaakt zijn voor die wegen. Deze nodes zul je dus alleen in Nederland tegen komen. Je hoeft bij het aanmaken van nieuwe wegen geen rekening met de bestaande AND nodes te houden, je mag dus een verbinding tussen een bestaande AND weg en een nieuwe weg met een nieuwe node maken maar ook een bestaande AND node hergebruiken.

Nu is het wel zo met die AND nodes en wegen dat ze met opzet gefragmenteerd zijn en nummers gekregen hebben. Dit heeft ondermeer met postcodes te maken die nog geimporteerd moeten worden. Je moet dus niet teveel van deze nodes weggooien of wegen mergen of splitten want dan zijn die postcodes niet meer goed te positioneren. Als het niet anders kan, voor bijvoorbeeld (fiets)routes dan zij dat zo natuurlijk.

Het hele verhaal gaat me dus om het vetgedrukte, ik zie maar niet hoe dat in potlatch moet? In de off-line editors het geen probleem om zo’n ‘AND’-node toe te voegen?

Nieuwe nodes aanmaken zullen nooit een AND node zijn want ze zijn niet tijdens de AND import aangemaakt. Dus je hoeft ook geen AND noded id e.d. aan te maken. Gewoon je nieuwe weg tekenenen en vastklikken op de bestaande weg waar de kruising is: klaar.

hehe, dan zijn we eruit :wink: . Dat gewoon op elkaar vastklikken was wel duidelijk.

Pfieuw, gelukkig :slight_smile: