Tegenstrijdige officiële data(bronnen) hoe hiermee om te gaan?

Het begon allemaal met een eenvoudig TinQ zelfbediening station te willen toe te voegen…
Gebaseerd op deze TinQ infobron met daarbij volgens deze bron het adres: Wijkermeerweg 43 1948 NT Beverwijk so far so good denk je dan.
Via dezelfde webpagina is te concluderen dat AutoService Balkan de operator is van dit tankstation.
De website van AutoService Balkan laat echter weten dat zij gevestigd zijn op: De brugman 8, 1948NB Beverwijk.
Mooi want dat adres van het tankstation klopt dan veeeel beter kwa lokatie..
Echter: volgens BAG bestaan de even huisnummers van straat: De Brugman, Beverwijk helemaal niet, laat staan huisnummer 8…

Dus om de TinQ zelfbedieningspomp kwa lokatie vindbaar te maken zou je een niet officieel adres: De Brugman 8 moeten gebruiken die weerlegt wordt door website van TinQ & gegevens van de BAG viewer…
Gebruik ik het adres van de TinQ website dan is de pomp kwa lokatie niet vindbaar en omdat ik AutoService Balkan vindbaar wilde maken heb ik het pand waar het autobedrijf zich bevind volgens BAG het officiële adres Wijkermeerweg 43 gegeven. Wat betekent dat ik ook daarom het TinQ tankstation niet het adres Wijkermeerweg 43 kan geven omdat je dan een dubbel adres hebt op 2 verschillende lokatie’s
Wie weet een praktische oplossing ?

In dit geval zou ik de Wijkermeerstraat 43 gebruiken voor beide. Volgens de BAG is dat het adres van het autobedrijf en het tankstation zit aan de zijkant van het gebouw.

Dat meerdere POI’s hetzelfde adres hebben, komt vaker voor. Dat is dus geen probleem. Beide POI’s zijn ook niet ver uit elkaar en zijn gerelateerd aan hetzelfde gebouw.

Of je geeft het tankstation gewoon geen adres.

Dat heb ik sowieso gedaan inderdaad wat ‘m wel in de OSM-database toevoegd zonder dat je er naar toe kan navigeren wat dan weer zonde is voor een tankstation…

1 Like

Als een POI een naam heeft kan je hem zoeken, dat levertr de geolocatie op, en je kan navigeren naar een geolocatie. Een adres is niet persee nodig voor navigeren.

2 Likes

Da’s waar inderdaad.
Name wordt echter automatisch ingevuld in ID als: TinQ & heb daarom branch toegevoegd om ‘m onderscheidbaar te maken in de hoop dat dat ook een unieke geolocatie opleverd.

Zoek testje gedaan met onderstaand positief resultaat nl de 2de regel.

Wel uit voorzorg een note toegevoegd verwijzend naar deze ‘discussie’ zodat bij dit tankstation geen adres toegevoegd wordt later.
Tevens bag melding gemaakt, benieuwd wat daar uit gaat komen !
Status: POI-‘problem’ solved for now.

Ik heb identieke problemen met Tamoil in Geldrop. Volgens de website is het adres Leenderweg 176a.
Maar volgens de BAG bestaat dat adres niet (het is alleen een overkapping dus staat zo-wie-zo niet in de BAG en kan daarom ook geen adres hebben :frowning: )
Idem Voetmassage Schijndel adres Catharinaplein 36 Schijndel.
In mijn navigatie kan ik niet zoeken op naam.
Ik wil daarom voorstellen om de adressen toch maar in OSM te laten staan.

Leid tot vervuiling op de officiële adressen, lijkt me echt niet handig…
Ik herken wel je probleem en ben het wel eens dat daar een passende oplossing voor gevonden moet worden !
Al kunnen we maar officiële BAG-adressen onderscheiden van niet officiële adressen.
Iemand een idee ?
Is Loc_adress misschien een oplossing ?

Ben benieuwd, welke navigatie kan er alleen op adres zoeken? Ik herinner me dat wel bij die ouderwetse ingebouwde navigatiesystemen, maar tegenwoordig zijn ze toch wel een stuk flexibeler dacht ik.

Je heb gelijk. Ik gebruik nog mijn oude tomtom. Maar ik kan inderdaad geen enkele navigatie app - die OSM data gebruikt - vinden die niet op name kan zoeken.
Conclusie: er is geen probleem

1 Like

O ja, dat vond ik nog zo primitief. Dat ding werkte zowizo niet meer na een zootje updates, geen geheugen meer en te weinig flops om tijdens het navigeren het beeld nog te kunnen verversen.

BAG-adressen hebben een tag source=BAG.

We zijn Openstreetmap, niet de BAG of een dumpplek voor overheidsdata. On the ground-informatie gaat boven de papieren werkelijkheid van een overheidsdatabase.

Als een adres gebruikt wordt, kan deze gewoon in Openstreetmap worden gebruikt. Daar zijn de addr:-tags voor en hoeven dus geen aparte tags voor bedacht worden. Een adres kan ook door meerdere POI’s worden gebruikt (bijv. tankstation met winkel en garage of meerdere bedrijven in een gebouw). Dan komt het adres ook vaker voor in OSM dan in de BAG.

2 Likes

Precies en ik heb middels het testje in dit draadje ook aangetoond dat als name niet uniek genoeg zou zijn je dan branch erbij kan zetten om de lokatie toch uniek te kunnen maken.

Reactie op mijn BAG-melding ontvangen inmiddels (voor de zuiverheid vraag en antwoord gekopieerd en hier laten zien:

Bij gebrek aan te selecteren vakje anders, Geometrie maar gekozen. Volgens: https://www.autoservicebalkan.nl/ zou dit bedrijf gevestigd zijn op: De brugman 8, 1948NB Beverwijk. Echter: in het kadaster bestaat dat adres niet, sterker nog: De Brugman zou alleen maar oneven huisnummers bezitten. Klopt dit wel ?.

Toelichting bronhouder

Nee dit klopt niet. In de BAG is het adres Industrieweg 21. Er loopt op dit moment wel een traject voor het splitsen van dit pand. Op dit moment blijft het adres gehandhaafd en staat er dus op de website een niet bestaand adres waardoor post ook niet bezorgd zal gaan worden.

Wat mij op valt in de reactie van kadaster gemeente Beverwijk is dat ze het klaarblijkelijk normaal vinden alleen oneven huisnummers van een straat uit geven ?

Ik kan me berichtgevingen herinneren hier op dit forum dat dubbele adressen juist niet wenselijk zouden zijn dus die stelling is gekanteld ?
Verder: Jvitegem geeft al aan dat er toch geen zoek probleem is dus wat mij betreft case closed.