Teenkö minä nyt tätä oikein?

Iltaa, arvoisa juhlakansa.

Lopultakin sain otettua härkää sarvista ja itseäni niskasta ja otettua työnalle jo pitkään takaraivossa kummitelleen kiinnostuksen OSMää kohtaan. Nyt on pari iltaa ihmetelty järjestelmän toimintaa ja kotiseuduille tuli lätkittyä puuttuvia teitä ja rakennuksia ilmakuvan pohjalta senverran että sekä JOSM että iD alkavat taipua tahtoon. Tässä kuitenkin rustaillessa heräsi mieleen kysymyksiä, että onkohan tuota tullut nyt tehtyä ihan oikein ja toisekseen kun täältä lueskelin että jonkinmoinen massaimport voisi olla joskus tulevaisuudessa tulossa MML:n datasta niin liekö tuossa peltoalueiden yms rukkaamisessa käsipelissä edes mitään järkeä?

Tehdyt muutossetit jokainen löytänee, lähinnä suurimpia kysymysmerkkejä on pihateiden tägäämiset ja alueiden rajaamiset. Nyt olen esim. jättänyt tien ja pellon väliin ojan paikan, liekö tämä oikea menettelytapa? Tagien puolesta lähinnä pihateiden osalta mietityttää että tuliko tiedot syötettyä oikein. Jos joku kokeneempi viitsii ja ehtii vilkaista noita omia merkintöjä läpi ja antaa jonkinlaista palautetta niin olen kutakuinkin ikionnellinen.

Lisäksi yleisempää konsensusta tuon tiimoilta kiinnostaisi myöskin saada. Täällä kotopuolessa OSM:n karttadata on valitettavan heikolla tolalla, mutta omakin aika on sinänsä rajallinen, etten ihan jokaista pelto- ja metsäautotietä ehdi itse GPS:n kanssa ajamaan läpi. Tällähetkellä olen raapustellut noita lähinnä bingin ja MML:n ilmakuvien päälle, ajatuksella että edes suunnilleen kohdallaan oleva karttamerkintä on parempi kuin kokonaan puuttuva tie, mutta toisaalta foorumia (lähinnä sitä lontoonkielistä puolta) lukiessa on myös tullut esiin mielipiteitä, varsinkin POI-pisteiden kanssa, että mielummin jättää merkkaamatta kuin laittaa sen 5 metriä huti. Mikä lie kotimaisen delegaation virallinen kanta, vai onko sellaista ollenkaan?

Kaikenkaikkiaan kuitenkin mukava nähdä, että suomalainenkin yhteisö asian ympärille löytyy, suuri kiitos työn raskaan raatajille omasta puolestani. Jään odottelemaan vastausta ja sikäli kun mitään kardinaalimunauksia ei ole tullut tehtyä niin jatkan oman kylän kartoittamista eteenpäin.

Tervetuloa kerhoon! Minä olin aktiivinen joitain vuosia, mutta nyt innostus on vähän hiipunut. Silloin tällöin päivitän vielä Garmin-muotoista Suomen karttaa ja korjailen mkgmap-ohjelman havaitsemia virheitä. Garmin Edge 705:n käyttämisen lopetin kaksi ja puoli vuotta sitten, kun se lakkasi siirtämästä reittijälkiä tietokoneelle. Tilalle tuli Android-puhelin (Xperia Active) ja OsmAnd. Onhan se vähän köpsempi käyttää, ja GPS:kin joskus epätarkempi. Luottokortin kokoisen puhelimen kolme pientä antennia ovat surkeita: myös WLAN- ja GSM-signaali katoaa usein. Samantapaisia vaivoja lienee muissakin älypuhelimissa.

MML:n ja Bingin ilmakuvat tuntuvat minusta olevan hyvin kohdallaan. Ennemmin luotan niihin kuin nykypuhelimen GPS:ään. Olen käytännössä lopettanut reittijälkien keräämisen siitäkin syystä, että kuljen kartoittamattomilla poluilla hyvin harvoin. Olen vielä GPS-jälkiä keräillyt liittääkseni sijaintitiedon valokuviini (gpscorrelate). Toisin kuin tosi aktiivit, en ole kuvannut kartoittamista varten. Aktiivisempana aikananikin kartoittamiseni oli enimmäkseen passiivista: jos pyöräilin jonnekin, merkitsin bussipysäkit ja muut kiinnostavat reittini varrelta ja lisäsin sitten puuttuvat pysäkit, pyörätiet, risteykset yms. Tämä oli ennen kuin ilmakuvia oli saatavilla.

Ilman muuta kuuluu piirtää maa-alueet ja tiet erikseen, ei päällekkäin. Jos vaikka maa-aluetta myöhemmin pilkotaan, karttaa on paljon helpompi muokata, kun pelto tai metsä on ollut irti tiestä. Esimerkki: osa metsästä tai pellosta muutetaan asuinalueeksi ja tielle rakennetaan pyörätie sekä joukko sivuteitä.

On kai vähän makuasia, kuuluuko metsä tai pelto jakaa kahdeksi erilliseksi alueeksi, jos sen läpi kulkee tie. Se riippunee tien leveydestä ja laadusta. Kevyen liikenteen väyliä tai metsäauto- tai mökkiteitä varten en alueita pilkkoisi. Mutta jos metsä on vain tien toisella puolella, silloin en piirtäisi metsää tiehen kiinni. Eihän metsä kasva täsmälleen tien keskiviivaan saakka, vaan tiealue ojineen on tyypillisesti metrejä keskiviivasta, ennen kuin metsä alkaa.

En ole mikrokartoittamisen ystävä, mutta ymmärrän kyllä tarpeen. OSMin hienous on se, että jokainen voi periaattessa hyödyntää aineistoa miten lystää. Yksi on kiinnostunut aidoista, toinen aidan seipäistä. :slight_smile:

Offline-käyttöä varten pitää kehittää älykkäitä kartanmuuntimia, jotka jättävät turhan höhän pois. Vielä ei siellä olla. Esimerkiksi pyörätie on turha piirtää, jos vieressä kulkee tie ja karttaa katsotaan sopivan pienellä mittakaavalla. Mutta metsän läpi kulkeva yksinäinen pyörätie on hyvä piirtää. Jokin pikku polkukin voi olla piirtämisen arvoinen isolla mittakaavalla, jos lähistöllä ei ole kartoitettu mitään muita polkuja. Sama pätee vaikkapa rakennuksiin. Yksittäinen rakennus pellon keskellä voi olla kiinnostava, mutta kaupunkialueen kartalla voisi olla järkevää jättää rakennusmassa tyystin piirtämättä.

Sanoisin, että jos aluetta ei ole kartoitettu yksityiskohtaisesti, hieman pielessäkin oleva POI on parempi kuin ei POI:ta ollenkaan. Kaupunkialueella 5 metriä pielessä oleva puu tai valotolppa voi olla jollekulle kauhistus. :slight_smile: Garminin kartan erottelykyky on muuten vain noin 5 metriä (vaihtelee leveysasteen mukaan).

5m on jo todella hyvin. Toki aina kivaa olisi että se on edes oikeassa talossa :-).

Metsissä POIt ja polut on perinteisesti sitten vähän sielläpäin, kun ihmiset tuntuvat kantavan gps:ään taskuissa tms. katveissa (allekirjoittaneella toki GPS pääasiassa lipan päällä lippiksessä tai pipon alla kylmillä säillä ettei tule niin kuraa jälkeä).


i.

Jos myös “käsialaa” oli tarkoitus kommentoida niin

“highway=residential” on sellainen nimetty katu jonka varrella on paljon asutusta. Pelkkä pihaanajotie olisi

highway=service + service=driveway

“highway=road” on tarkoitettu tilapäiseen käyttöön esim kun piirrellään ilmakuvista ja nähdään että “joku tie tuossa menee”. Mikäli on tiedossa että tie on sallittu pyörille, jalankulkijoille, hevosille sekä moottorikulkuneuvoille tägittäisin sen joko

highway=unclassified    tai    highway=track   tai ehkä    highway=service

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway ja https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fi:WikiProject_Finland/Piirto-ohjeet#Tiet tarjoavat paljon hyviä käytäntöjä.