Tankstation op de weg of in het kantoortje?

Wat ik al meerdere keren heb gezien is dat een tankstation (amenity=fuel) wordt samengevoegd met het adres in het kantoortje maar dat lijkt me een vergissing.

Volgens mij hoort een tankstation op de weg te staan zodat je weet hoe je ernaartoe moet rijden. Pas daarna hoef je naar het kantoor om te betalen, als dat nog nodig is. Dit is dezelfde manier waarop parkeerplaatsen als knoop kunnen worden ingetekend. Tot mijn verbazing geeft JOSM hier een foutmelding bij. Ik kan me voorstellen dat je geen scholen en vuilnisbakken op de weg wilt plaatsen en dat de melding zo ruim is geprogrammeerd dat het geldt voor alle amenities.

Een andere oplossing zou zijn om het tankstation als vlak in te tekenen wat mij eigenlijk een beter idee lijkt, vooral omdat de pompen soms verdeeld over het terrein staan opgesteld en omdat er vaak meerdere wegen lopen.

Is mijn advies om tankstations op de weg te laten staan en niet samen te voegen met het adres terecht?

Routers zoeken een weg waarmee je het dichtst bij het gezochte punt komt; dat punt hoeft niet op de weg te liggen (anders zijn er wel heel veel dingen op de kaart waar je niet naar kan navigeren).

Zolang je met de adresnode daar in de buurt zit is het goed genoeg. De adresnode een beetje verplaatsen is ook altijd mogelijk; midden onder het dak boven de pompen bijvoorbeeld. Als vlak intekenen geeft natuurlijk meer informatie; daarmee vallen de service-ways binnen het vlak en kan de router dichterbij komen.

Als node op de weg zelf is niet nodig en ongebruikelijk.

Eens. In de echte wereld is het één voorziening (amenity), dus ook op de kaart wil je die 1x representeren lijkt me. Dat deze voorziening bestaat uit meerdere onderdelen (benzinepompen, winkel etc) doet daar niets aan af.

Dus 1x als (adres)node of vlak mappen lijkt me juist.