Taggning för Attefallshus

Hej,

Var ute och körde StreetComplete för ett tag sedan under en promenad och gick i ett villaområde där det finns flera Attefallshus. Appen frågade om “what type of building is this?”. Har inte läst hittat något lämpligt sätt att tagga dem mer än building=yes.

Skapade en “note” och fick förslaget building=bungalow (osm-wiki), men tänkte kolla här om någon har ett bättre förslag.

Om det är rätt bör vi kanske lägga till det på wikin med under listan med specifika saker för olika länder.

Svårt att vet var gränsen går för building=shed, building=bungalow eller building=cabin dock.

Ja precis så jag tänkte med. Därför ville jag se om någon mer hade förslag på hur man kan göra genom att skriva här. Det borde ju finnas någon sorts standard för Attefallshus inom Sverige tänker jag. I annat fall kanske det borde skapas en?

Alternativet skulle ju vara att lägga in ett eget värde på de byggnaderna som ex. building=attefallshus eller något liknande? Kan ju vara en idé men att det då är regionspecifikt till Sverige. Vet inte hur övriga OSM ställer sig till det dock.

Bäst är ju att försöka kategorisera det inom ramen för befintliga värde. Jag tror inte att “liten extra stuga på tomten” är unikt för Sverige. Det är också svårt att se skillnad på friggebodar och attefallshus. Jag har hittills taggat friggebodar som building=shed, men när det kommer till attefallshus börjar det mer likna bungalow och cabin.

Jag tror vi behöver fler åsikter i frågan. Ska be fler svenskar att ta en titt på denna tråd.

Jag skulle säga att mitt inlägg i diskussionen blir en ren kopia av @riigas svar. Jag löste nyligen en del anteckningar från Streetcomplete angående just attefallshus, och blandade mellan shed och house, vilket ju inte heller är riktigt rätt. Jag välkomnar att klarhet bringas i frågan!