Taggning av cykelgator i Sverige

Jag har nyligen gjort en del “underhåll” av cykelbanors taggning i norden genom att ta bort de föråldrade taggarna i cycleway=opposite-familjen och byta ut dem mot cycleway:oneway-taggar istället. Då snubblade jag på den konstiga taggningen vilket är den av cykelgator.

Det finns två taggar för dessa, cyclestreet=yes och bicycle_road=yes. Det finns egentligen inte någon skillnad mellan dem och i vissa länder har man bestämt att endast använda en av dem för att vara konsekvent.

I Sverige används båda lite hipp som happ. Genom några enkla overpass-queries fick jag fram att det finns 27 instanser av cyclestreet=yes där alla verkar vara använda på rätt sorts väg, och hela 76 instanser av bicycle_road=yes där endast 21 verkar vara använda på rätt sorts väg.

Med rätt sorts väg menar jag att taggen används på en highway=residential eller liknande, det vill säga en bilväg. De som är feltaggade är sådana som är satta på en highway=cycleway, footway eller liknande vilket inte är rätt användning av taggarna. Det finns även några gator där både cyclestreet och bicycle_road finns med vilket är helt onödigt.

Jag tycker att allt detta är väldigt rörigt och att vi borde tagga alla befintliga cykelgator till en av de två taggarna och ta bort de cykelvägar som felaktigt använder bicycle_road=yes. Jag föreslår att cyclestreet=yes får vara den som används i framtiden eftersom att den redan nu till synes inte används lika fel som bicycle_road=yes.

Vad tycker ni andra?

1 Like

Låter bra, cyclestreet är ju också tekniskt mer korrekt översättning då dessa är gator, inte vägar.

Låter jättebra att städa upp lite.

När man ändå pratar cykelvägar; Jag vet att det finns en del områden i Stockholm där Cykelbanor kallas för primärt cykelstråk. Ca. 30mil om jag läser rätt. Dessa är oftast bredare (upp till 6m), kör sopsaltning (snöfritt dygnet runt i princip) under vintern, har alltid företräde framför bilar (bilar har skylt lämna företräde, ofta upphöjd korsning/farthinder) vid alla väg-överfarter.

AI-sammamfattning från Google:

Stockholms primära cykelstråk är ett utpekat, högprioriterat nätverk av pendlingsstråk utformade för hög säkerhet och framkomlighet. De binder samman stadsdelar och grannkommuner, ofta genom sopsaltade banor för vintercykling, och utgör stommen i det regionala cykelnätet. Viktiga stråk inkluderar Sankt Eriksgatan, Johanneshovsvägen och genomfarter via Södermalm.

Man har dessutom testat med speciell skyltning och på vissa platser färgad asfalt (mest i korsningar).

Jag har inte kollat själv så noga, men troligen är dessa taggade som “vanliga” cykelbanor. Men kan vara så att det är några av dem som du nämner ovan med både highway=cyclewaysamt bicycle_road=yes på dessa för att på något sätt markera att de är “speciella”. Bra om vi hittar andra taggar som berättar samma information i så fall innan det tas bort. Behöver som sagt kollas över varför det är dubbeltaggat.

Det är en intressant tanke, det låter ju på taggarna som att cyclestreet är för cykelgator och att bicycle_road är för cykelvägar.

Jag har kollat på kombinationen highway=cycleway + bicycle_road=yes i Sverige och det är vissa som är större cykelvägar, men många är bara vanliga små cykelvägar (vissa inte ens separerade från fotgängare!) och en del som är cykelgator. De flesta större cykelvägar verkar dock inte använda denna kombination.

Mitt förslag är att vi använder både cyclestreet=yes och bicycle_road=yes, med något skilda betydelser. I Tyskland använder man bicycle_road=yes för både cykelgator och större cykelvägar, medan man i t.ex. Nedeländerna använder cyclestreet=yes istället. Jag tycker att vi i Sverige använder cyclestreet=yes + highway=* på cykelgator (som i Nederländerna) men highway=cycleway + bicycle_road=yes för större cykelvägar (som i Tyskland), det vill säga cykelvägar med breda filer som är till för längre resor som t.ex. de i Stockholm. Vad tycks om det?

(highway=* kan vara t.ex. residential eller service, men alltså en “bilväg” och inte en highway=cycleway)

Vad jag förstår är dessa inlagda som relationer, till exempel Waymarked Trails - Cycling och finns dokumenterade på Sweden/Stockholm regional cycle network - OpenStreetMap Wiki så jag är nog tveksam till att de ska taggas på något mer sätt.

1 Like

Fast det är inte riktigt samma sak. Relationen beskriver hur dessa hänger ihop med egenskaper om förvaltning mm.

Det jag är ute efter är hur denna väg skiljer sig mot en vanlig GC. Ta exemplet med att cykelvägen alltid har företräde framför bilarna i korsningar. Relationen kan inte beskriva det. Jag har heller inte hittat någon annan taggning som kan beskriva att bilen alltid har väjningsplikt. Endast att skylten mappas separat, som vid stopp linje/stoppskylt. Andra egenskaper som bredd och jämnhet finns det existerande taggar för redan. Beräkningar för rutter skulle kunna ta en sådan tagg i beaktande, i stället för att göra lägre score för en övergång får den här i princip samma status som att det inte finns en övergång (om man tänker sig att cyklisten inte behöver stanna jämfört med vanliga cykelöverfarter).

1 Like

För just väjningsplikten för anslutande vägar tror jag att man använder priority_road=yes, men jag är inte helt säker på om det fungerar med korsande cykelvägar.

Jag är dock lite osäker på om just bicycle_road=yes är rätt tagg för detta. Som diskuterats i andra trådar bör det kanske finnas en förlängning av cycleway-taggen som på något sätt beskriver “hierarkin” av cykelvägarna (som för bilvägar). Det vill säga att man sätter highway=cycleway + (t.ex.) cycleway=primary, och att det då kan finnas en sub-tagg av cycleway som passar bra för dessa “supercykelvägar”, och andra sub-taggar för mindre cykelvägar. Jag tror att detta är mer konkret än att använda bicycle_road=yes dels för att det är något av en ny användning av den taggen, och dels för att faktumet att dess enda värde är “yes” gör den något oflexibel om man vill beskriva vägen mer detaljerat med färre taggar.

Jag har kollat lite mer i Tyskland, och det verkar faktiskt inte riktigt som att de använder bicycle_road=yes som jag trodde, utan den används för nästan alla gång- och cykelvägar, även de som inte är segregerade. Den används endast för att vägen är skyltad med DE:244.1 och inte för att den uppfyller någon specifik standard.