Tagging van N-wegen

Dat is zeer grappig ZMWandelaar want nu blijkt dat jij het bewuste paadje hebt aangelegd in Venlo oostelijk van de maas.
:slight_smile:
Het is een nogal onbewandelbaar paadje en ik heb het omgetagd naar highway=path. :wink:
link
–EDIT–
OK ik begin iets te snappen:
*Roads for which the classification is not known should be temporarily tagged with highway=road until they are properly surveyed. *

Trunk gaat boven primary lijkt mij. Als er objectieve, verifieerbare aanwijzigingen zijn dat een weg als trunk getagd moet worden, dan zijn aanwijzingen in de richting van primary niet zo relevant. Wat wel relevant is, is een consequente afspraak over deze aanwijzingen. Het is niet altijd even duidelijk wat het referentiekader is voor het classificeren van wegen. Zijn het de fysieke kenmerken van de weg (breedte enz)? De snelheidslimiet of andere borden? Verkeersbesluiten van wegbeheerders? Perceptie van de gemiddelde weggebruiker? De ene mapper vindt de borden doorslaggevend, de andere laat de perceptie zwaarder wegen. Is een ringweg pas een Ringweg als (wegbeheerder? provincie? gemeente? RWS?) daartoe een besluit heeft genomen, of is elke weg die min-of-meer ringvormig is en om een centrum heen voert een Ringweg, al is het maar 10 booggraden van de ring?

Dit is natuurlijk niet bedoeld als kritiek op wie dan ook, maar wel om ons allemaal aan het denken te zetten. Vaak denk ik dat we wat meer coordinatie en consensus kunnen gebruiken, of dat de wiki (die door velen als BEschrijvend wordt gekenmerkt) wordt gezien als VOORschrijvend met een gedefinieerd onderhoudsproces dat zorgdraagt voor convergentie naar een stabiel taggingmodel voor de zaken die van algemeen belang zijn zonder dat de creativiteit onnodig beperkt wordt. Er zijn nog heel veel discussies op basis van persoonlijke voorkeur zonder een kader om te bepalen wat het juiste besluit is.

Ik begrijp overigens niet wat je bedoelt met “de grens van de bebouwde kom”. Of je zit binnen de bebouwde kom of niet. Dit is natuurlijk wel de bebouwde kom in de zin van de verkeerswetgeving en hoeft niet overeen te komen met de feitelijke bebouwing. Voor de wegen is alles buiten de bebouwde kom totdat je bord H1 (uit de WVW) passeert, dan ben je binnen de BK totdat je het bord H2 passeert.

Edit: Er is in de wiki de volgende definitie van “ringweg”: Een weg die een groot deel van het verkeer binnen een stad weghoudt uit het centrum en door de gemeente als ringweg aangeduid wordt. Mijn voorbeeld is dus in dit geval niet goed gekozen, maar het idee is duidelijk hoop ik.

Hij is dus voor een groot deel binnen de bebouwde kom, maar niet helemaal.

De wegen hier heten Hogering, Buitenring en Tussenring, en houden veel verkeer uit het centrum.
Samen met een stuk A6 is het een cirkel om Almete Stad en/of Almere Buiten

Ik denk echt dat het primary moet zijn, en niet trunk.

De aanwezigheid van de borden “Autoweg” geven echter aan dat het trunk zou moeten zijn. Ik ben het met je eens - mijn gevoel zegt ook dat “trunk” overdreven is voor deze wegen. Ik had een tijdje geleden dezelfde wroeging bij het oostelijke deel van de NRU (Noordelijke Ring Utrecht, aka de N230) die autoweg is, maar met rotondes om de haverklap. Officiele ringweg=>primary wordt afgetroefd door autoweg=>trunk. In ieder geval voldoet de NRU aan de criteria van de wiki (door de gemeente aangeduid
); is dat ook het geval voor de Hogering, Buitenring en Tussenring? Het feit dat het woord “ring” in de namen voorkomt is m.i. niet relevant.

De oorsprong van de tagging-terminologie lijkt in de UK te liggen. Daar heeft de term “trunk road” de betekenis “door de centrale overheid als trunk aangewezen weg” en staat los van welke borden dan ook. Het referentiekader is dus primaire en secundaire wetgeving, die uitgaat van het belang van de route; de constructie-eisen worden (althans in principe) daarvan afgeleid, en niet andersom.

Eigenlijk moeten we het hebben over een aanpassing aan de wiki om de stelling “autoweg=>trunk” te nuanceren / kwalificeren. Maar voor dat debat is een trekker nodig die meer bedreven is dan ik in het politieke gebeuren.

Betekent deze nog iets?
Nederlands verkeerssymbool - binnenstedelijke ring

Op de site van de gemeente is niks te vinden, dit is het enige:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ring_Almere

Daarom hebben ze een tijd geleden motorroad=yes bedacht om 100% expliciet aan te geven dat het een autoweg is: Kraftfahrweg, de tag is in Duitsland bedacht, maar heeft hetzelfde bord als onze autoweg. Daar zijn ze blijkbaar ook tot de conclusie gekomen dat er grote verschillen zijn in uitvoeringsvormen, van zowat gelijk aan een snelweg tot steeds onderbrekingen met rotondes, en dat het dan ook primary zou kunnen zijn.

Een bord Ring betekent voor OSM niets. Het geeft alleen een hint aan de bestuurder op wat hij mag verwachten van de weg (een stroomweg rond een plaats/kern).

Ook niet als indicatie dat het een officiele ring betreft? Dit begrip wordt wel aangehaald op de wikipagina Netherlands Road Tagging met een duidelijke implicatie dat zo’n weg automatisch highway=primary verdient, in tegenstelling tot een onofficiele ringweg die slechts in aanmerking komt voor highway=secondary


motorroad=yes en highway=primary? Of zeg ik nu iets raars?

In Potlatch: Ga naar het editscherm. Selecteer Ă©Ă©n van de gewijzigde wegen. Klik op ‘Advanced’ en selecteer ‘Way history’ (alleen op H drukken schijnt ook te moeten werken). Je krijgt een pop-up in het midden van het scherm, waarop de gebruiker en datum van de laatste wijziging te zien zijn. Is dat nog niet genoeg, druk dan op ‘More’. Een nieuw scherm wordt geopend, met daarin de gegevens van de weg. Als je onderaan dit scherm ‘Way history’ aanklikt, krijg je ook de gegevens van oude versies te zien.

Elke weg en elk punt heeft een nummer in de database. Als je die weet, dan kun je dit hele stuk overslaan: De pagina die je zo uiteindelijk te zien krijgt is

www.openstreetmap.org/browse/way/000000000/history

met het nummer van de weg in plaats van 000000000.

Ah, kijk, de wiki is weer eens aangepast. Ik kijk niet vaak op die pagina. Laat ik dat maar aanvoeren als excuus. :slight_smile:

Allemaal,
Prachtige uitwisseling van gedachten en ideeen. Kan iemand me uitleggen wat we bereikt hebben als we hier ooit uitkomen? Ik hoop niet dat dit gaat over het correct kleuren van de wegen op de kaart.

Uit de web pagina’s is duidelijk dat hier al 3 jaar over wordt gediscussieerd.

Hugo

De reden waarom ik ervoor pleit de N702 bijvoorbeeld als trunk-road te taggen heeft vooral te maken met de routing mogelijkheden, aangezien op een autoweg er geen langzaam verkeer toegestaan is. Als je dan met een routing engine bijvoorbeeld een scooter- of een fietsroute wil berekenen stuurt deze je dwars over de N702, terwijl dat absoluut niet is toegestaan. Daarnaast is het in Almere ook zo dat juist omdat het verkeer zo gescheiden is en er geen fietspad langs de provinciale wegen ligt dit een groot probleem vormt. Daarnaast is het denk ik gewoon het handigst om een weg als trunk-road te taggen, volgens de afspraken die er voor Nederlandse wegen gemaakt zijn, dan allerlei geslotenverklaringen te gaan taggen!

Edit: Daarnaast liggen de Tussenring, Hogering en Buitenring in Almere niet op de grens van de bebouwde kom maar volledig buiten de bebouwde kom. Ik weet niet precies waarom, maar elke keer als je een van die wegen verlaat ga je de bebouwde kom in en als je een van die wegen oprijdt staat vlak daarvoor een einde bebouwde kom-bord!

Oke, hij is weer trunk

Het feit of het een ringweg is, officiĂ«el of niet, moet niet de beslissende factor zijn in de tagging. In dit geval staan er blijkbaar borden ‘autoweg’ en dan volgen we ook de afgesproken regels voor autowegen.

De maximumsnelheid doet daar verder niet toe. Er zijn ook autowegen binnen de bebouwde kom, en daar is maar een maximum van 70 km/u mogelijk. De maxspeed tag beĂŻnvloedt de highway tag niet, maar staat apart.