Tagging van N-wegen

Ik heb net OSM ontdekt en ik ben verbaasd over de mogelijkheden van de kaarten en ik denk ook zeker dat het tot de mogelijkheden behoort om de kaarten te gebruiken om een routeplanner voor scooters mee te maken. Ik ben dan ook eerst eens aan de slag gegaan om tags in mijn omgeving, zoals bromfietspaden, aan te passen en lokaal op te slaan. Nou loop ik tegen een probleem aan en dat is dat veel N-wegen als primary road zijn getagged omdat het wegnummer boven de 400 ligt. Nou kan ik me geen N-wegen bedenken die geen autowegen zijn. Ik zou dan ook willen voorstellen om al die wegen te taggen als trunkroad, omdat dan direct duidelijk is welke voertuigen daar wel en niet mogen komen, in tegenstelling tot de primary tag.

Ik denk dat wat je beweert niet helemaal klopt. Kijk op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:The_Netherlands_roads_tagging en je ziet dat alleen N wegen onder de 400 Primairy wegen zijn. Dit is de lijst waar in Nederland van uitgegaan wordt. Bij afwezigheid van een Nederlandse afspraak wordt overgestapt naar de internationale lijst. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features.

Merk op dat de eerste een subset is van de tweede.

Zoals ZMWandelaar al zegt kiujk op de wiki. Daar staat veel info over het hoe en wat. Omtaggen is geen enkel probleem als het gewoon niet klopt. Als je in een gebied zit waar nog niet veel gebeurt is sinds de AND import zal je nog wel meer moeten omtaggen :slight_smile:

Dan zal ik wellicht iets te snel gelezen hebben. Ik ga dus de wegen waarvan ik zeker weet dat ze autowegen zijn even omtaggen van primary naar trunk!

Wat mij in het begin erg heeft geholpen is om voorbeelden van deze ‘fouten’ even voor te leggen aan het forum alvorens je ze omtagt. Zo weet je zeker dat je niet alleen in het woord, maar ook in de geest van OSM de boel corrigeert. :wink:

Procedure “Geef voorbeeld op Kaart”:

  • Ga naar http://tile.openstreetmap.nl/
  • Zoek voorbeeld op
  • Klik op “Permalink” links onder in het scherm.
  • Plaats URL als link op het forum met (url)Jouw Permalink(/url) Let op: () = []

Succes

Ik zou bijvoorbeeld zeggen dat de N702 hier echt een trunkroad zou moeten zijn:
http://tile.openstreetmap.nl/?zoom=13&lat=52.37027&lon=5.1749&layers=B000000

Almere heeft het …

Ik denk wel dat je een beetje gelijk hebt. In Almere hebben ze zoveel ruimte dat ze van een voetpad nog een eg weten te maken die op een autosnelweg lijkt. :wink:
Het feit dat deze autosnelweg duidelijk een wegafscheiding heeft geeft het volgends mij ook een validatie om het een Trunk weg te noemen. Als je die doorvoert, moet je de afslagen ook allemaal omtaggen (trunk-link). Je eerdere bewering over -wegen gaat voor mij echter een beetje te ver. N-wegen met nummers boven de 400 zijn in principe highway=secundairy.

Ik ben echter wel benieuwd wat mensen als Rullzer, Lambertus en Ligfietser van dit voorbeeld vinden.

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is dit inderdaad een autoweg. Kortom omtaggen :slight_smile:

En voor de echt goede orde: alleen wegen voorzien van een bord ‘autoweg’ worden tot nu toe in NL als highway=trunk getagt. Fysieke barrieres o.i.d. zijn niet van belang.

Als dit bord niet staat op die N702, dan is het geen trunk.

Dat bord staat er wel en dat geldt zeker ook voor de N701 en de N305, dus die zal ik even omtaggen!

Vergeet niet om motorroad=yes erbij te zetten.

hmm, die kende ik ook nog niet

Niet zo vreemd, omdat we in NL hebben afgesproken dat trunk == autoweg, en nooit een aanvullende tag nodig hadden. In het buitenland is dit minder duidelijk, en kun je ook trunks hebben zonder autowegstatus, of primary met die status. Vandaar dat ze (de tag komt oorspronkelijk uit Duitsland) deze tag verzonnen hebben.

Ik heb een tijd geleden de N702 en de Tussenring in Almere omgetagged als trunk-road, omdat hier een autoweg-bord staat, nu is er iemand die het hier blijkbaar niet mee eens was en die heeft er weer een primary-road van gemaakt. Is het mogelijk om zo’n aanpassing te blokkeren?

Het is niet mogelijk om aanpassingen te blokkeren (althans, voor zover ik weet), dit zou ook totaal tegen het idee van OSM ingaan. Iedereen moet het kunnen aanpassen.

Wat je wel kunt doen is de note tag gebruiken. Daarin kun je iets zetten dat alleen voor de mappers is. (Zoals: Deze weg staat als autoweg aangegeven, dus niet aanpassen.) De tag wordt vaak gebruikt om dat soort dingen in te zetten.

Blokkeren zal denk ik niet gaan, wat wel kan helpen is dat je een note toevoegt waarin je aangeeft waarom je de bewuste tagging gekozen hebt. Dat heeft mij er bijvoorbeeld van weerhouden om de noordelijke helft van de N373 (Norg-Roden) terug van secondary naar primary te taggen.

En je kunt natuurlijk contact opnemen met degene die jouw wijziging ongedaan heeft gemaakt, om eens erachter te komen wat de beweegredenen daarvoor waren.

Leg eens uit hoe je dat doet.
Als ik in Potlatch op “geschiedenis” klik krijg ik een mega-lijst van aanpassingen, de meeste met de vermelding “(groot)”.
Ff dat stukkie weg terugvinden dat je zoekt is er niet bij… (of ik mis iets).

Stap 1: Heel snel overgaan naar JOSM.
Stap 2: Gebied laden
Stap 3: object selecteren
Stap 4: Historie bekijken.

Wat kan het leven simple zijn. :wink:

Ik was het.

Ik kan me herinneren dat ringwegen als primary getagged worden. En ik heb geen autoweg bord gezien. Je mag er ook maar 80 ipv 100.
Edit: Er staat dus wel een autoweg bord, maar het is ook een ringweg. Wat nu?

En het is precies de grens van de bebouwde kom, daar valt ook al niks mee te doen.