Nog nooit zoiets in AHN3 maaiveld gezien.
Bedekt met bos; na een ontginning en 15 a 50 jaar ploegen zijn ze weg.
Nog nooit zoiets in AHN3 maaiveld gezien.
Bedekt met bos; na een ontginning en 15 a 50 jaar ploegen zijn ze weg.
zou kunnen. Iets zuidelijker aan het Bels Lijnje ligt Scheinflughafen Kamerun (SF37)
met tegenwoordig de roest Messerschmidt
âSchijnvliegvelden waren ook afwerpplekken voor niet gegooide bommen. Landen met bommen was namelijk te gevaarlijk.â
Het defensie werk zat in het Noordelijke deel van de Regte Heide. Zie de loopgraven, de schuttersputjes en de achteruit verdediging met AHN. Schootsvelden om de Turnhoutsebaan te controleren
Ik ken in Drenthe meerdere plekken waar je via AHN Raatakkers uit de bronstijd kan vinden, of karrensporen uit de middeleeuwen. In deze afbeelding alleen al kun je raatakkers, karrensporen, grafheuvels en ww2 tankgrachten zien. Dit soort dingen kunnen eeuwen zichtbaar blijven onder de juiste omstandigheden
Zou goed kunnen. Ziet er wel uit als een bomkrater.
Ter vergelijking, dit gebied is goed gebombardeerd tijdens ww2. De kraters zien er erg vergelijkbaar uit.
ik vind die zuid van Hunebed D49 heel fraai. Dat is ook de enige die ik initieel vond onder Celtic Field op Nominatim.
Iedereen happy met deze tags voor ik die Brabant Limburg set te lijf ga
archaeological_site=eartwork
boundary=protected_area
historic=archaeological_site
name=Celtic Field Brakelse Akkers
note=AHN3 maaiveld hillshade gebruiken anders zie je ze niet
website=https://research.rug.nl/files/636722038/Leenders_Arnoldussen_2023_INVENTARISATIE_RAATAKKERS_update.pdf
wikipedia=nl:Raatakker;en:Celtic field
Aangezien het raatakkers zijn zou ik ze ook zo noemen.
name=Brakelse Raatakkers
âBrakelse Akkersâ is het hele landbouwgebied.
Leuke walletjes ook.
Als ik een vliegtuig had zou ik het daar neerzetten
Daar heb ik over zitten twijfelen. Ik besloot de spelling van de RuG PDF file aan te houden. Die is in andere gevallen minder verwarrend bijvoorbeeld nummer 5 âBergeijk-De Paalâ. Om aan te geven wat het is en de zoek- vindbaarheid te vergroten heb ik de Engelde term Celtic Field er systematisch voor gezet.
Ik had een week geleden nog nooit van die akkertjes gehoord. Tot dit artikel in het Goirles Belang stond; de vrouw van de schrijver zit in dezelfde demesgym groep als de mijne. Dus koffie gedronken en gevraagd wat hij met die Kelten-velden bedoelde. âZo heten die dingen nou eenmaalâ
Als ik een tag earthwork=celtic_field of archaeological_site=celtic_field had gevonden weet ik niet of ik het alsnog in de naam had gezet.
Letterlijk en-passant weet ik nu waarom wij zuid van deze volkstuintjes al honderduizenden jaren een heuveltje over fietsen: de Dongen tak van de Feldbiss:
mappen is leuk en leerzaam
Dit zijn kraters, die heb ik een hele tijd geleden vergeleken met beschikbare bombardement luchtfotoâs. In Josm over AHN heen.
Deze komen exact overeen.
wiki archaeological_site=field_system
Is het echt celtic of is het een overgenomen naam? Om type aan te duiden.
weet ik niet. In de PDF die ik gebruik noemt de auteur het vaak raatakker, maar in hoofstuk 3, de literatuurlijst zie je de naam Celtic field veelvuldig, ook in de titels van publicaties in het Nederlands.In de PDF lees je âBij Brakel in de oude gemeente Alphen en Riel, sinds 1997 gemeente Goirle toont de
AHN2-hoogtekaart zowel een bos met Celtic Fields als een opvallende wegenbundel.â
Ik vond die PDF via deze link Locations of Celtic fields in Noord-Brabant and the northern part of Limburg â the University of Groningen research portal
Deze is grappig omdat beide namen naast elkaar voorkomen: âOf Celtic fields and raatakkers - Later Prehistoric field systems in the Netherlands and beyondâ. Niet âCeltic fields, also known as raatakkersâ
Ik ga er nog even over denken en waarschijnlijk ook de vormen van de velden aanpassen aan wat ik zie. Dat is soms veel kleiner dan wat in de PDF topografische plaatjes staat
yep, field_system is duidelijk de juiste, ipv earthwork (of eartwork (teun -1))
wikipedia
bedachte namen
whatâs in a name?
Zeker als ik zo vaak die ingeburgerde Celtic Field zie. Ik denk niet dat de andere landen met raatakkers onze naam gaan overnemen.
Mij valt op dat raatakkers compleet anders zijn dan wat ik daar op de plaatjes zie. Moeten we voor de raatakker niet een aparte categorie maken,
field_system=comb_fields
of zo?
Ik had op een wijziging gereageerd, maar zie nu dat er ook een topic bestaat. Bij deze raatakker is de Engelsetalige omschrijving opgenomen in de nu onjuiste naam âCeltic Field Hoenderboomâ. Het is niet de bedoeling omschrijvingen, zeker niet in een andere taal, aan de naam toe te voegen.
Het beste lijkt mij een aparte tag voor raatakkers / Celtic Fields, zoals Kogacarlo ook voorstelt. Anders kan dit eventueel in de description-tag worden toegevoegd: description=raatakker
description:en=celtic_field"
.
Ik denk dat Allroads precies de juiste archaeological_site=field_system vond.
Waarom nog een description? Ik nam de nederlandse en engelse wikipedia al op.
Feel free ermee te doen wat je wil, maar ik zie liever dat je de erkende raatakkers buiten Limburg en Noord Brabant opzoekt en mapt. Drenthe? Gelderland? Als je de PDF leest zie je dat er redelijk veel kandidaten bij nader onderzoek en survey door een archeoloog werden afgewezen.
Hier dan ook nog maar even de geinigste dubieuze Celtic Field naam, gevonden in de BGT omtrek gericht Changeset: 144246020 | OpenStreetMap
Daar zit wel meer humor in. Wat te denken van dit pad dat tot voor kort naamloos in OSM stond:
Omdat die omschrijving nu foutief in de name-tag staat. De name-tag is alleen bedoeld voor namen, niet voor omschrijvingen en zeker niet voor anderstalige omschrijvingen. Door het de verplaatsen naar de description-tag blijft de tekst behouden.
De Wikipedia-tag is bedoeld voor de Wikipedia-pagina van dat specifieke object, bijvoorbeeld een specifieke raatakker, niet voor raatakkers in het algemeen. Die tag is dus geen vervanging.
Met een tag specifiek voor erkende raatakkers, wordt het mogelijk om deze in een Overpass-query te vinden en bijvoorbeeld een kaart vanuit OSM-data te genereren van raatakkers.
Ik kijk er nog een keer naar als ik MotR (middle of the road) uitlijnen even beu ben