Tagging fietspad met onderbord "Uitgezonderd bestemming"

Hoe taggen we een fietspad (bord NL:G11) met onderbord NL:0502 “Uitgezonderd bestemming”.

Ik denk dat highway=cycleway, moped=no met een access=destination niet werkt; dan mogen de fietsers alleen naar een bestemming en dat is niet de bedoeling (onderdeel van de snelfietspad Arnhem-Nijmegen bij Elst, dus je mag gewoon doorfietsen).
Is dat zo’n samenstelling als: access:motor_vehicle=destination?
En is er een routeerder die hier rekening mee houdt?
(OT: overzicht onderborden: hier)

Goeie vraag. Ik weet het antwoord niet maar zou ook iets dergelijks als “access:motor_vehicle=destination” hebben bedacht. Mooi overzicht van die onderborden. Weet jij of die nummers “officieel” zijn. Lijkt me wel handig om ook als traffic_sign op te nemen.

highway=cycleway met motor_vehicle=destination
access=destination mag ook, want met cycleway geef je al aan dat je met de fiets sowieso er mag komen (de Duitsers willen er ook foot=yes bij want die vinden dat je niet mag lopen op een fietspad!)

Ja, inderdaad. M’n dank, ligfietser. motor_vehicle=destination heeft mijn voorkeur.
Maar wat er dan gebeurt met een brommer als het een bromfietspad is?

Dan natuurlijk moped=yes erbij, en anders mogen de brommers er ook niet komen tenzij ze ter plaatse moeten zijn, dan kan je beter er vehicle=destination van maken, want daar vang je alle voertuigen mee.

Frank, op een bromfietspad mag een brommer toch rijden ? Leuk voorbeeld http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.29377/5.08506 en aanwonenden met een gemotoriseerde fiets ? Getooid met de borden C 13, L 8 en onderbord 52. n Fietspad sluit op deze weg aan.

Ja, mijn vraag is hoe we het goed laten routeren.

Een bromfietspad in Nederland moet toegang geven tot bromfietsen (inclusief snorfietsen), fietsen, en voetgangers (tenzij er een naastgelegen trottoir is) en veronderstelt een doorgang aan het eind. Het geeft geen toegang tot motoren, auto’s enz. tenzij er een uitzondering wordt gemaakt (per onderbord).

OSM kent de drie Nederlandse categorieën van (brom-)fietspaden niet; dus we maken onderscheid met moped=yes of, misschien, =designated (en, als we compleet willen zijn, ook mofa=yes/no).*

Een * motor_vehicle=destination * zou alleen voetgangers en fietsers doorgang verlenen als we de wiki ‘Access/Land-based transportation’ volgen …

… want, de categorie motor_vehicle bevat motoren, brommers/snorfietsen en alle vormen van auto’s, bussen, landbouwvoertuigen, bestelwagens en vrachtwagens. (wellicht ook quads en snowmobielen).

Ligfietser veronderstelt dat het toevoegen van moped=yes (en/of mofa=yes) genoeg is om ook brommers en snorfietsen doorgang te verlenen. Ik vraag het me af (als we de wiki volgen).

(Voor de duidelijkheid: het gaat om wat een routeerder er mee doet; brommers zullen hun eigen weg vinden.)

  • Om onze Duitse vrienden gelukkig te stellen, moeten we ook nog de toegang voor voetgangers veilig stellen; want dat is bij hen niet vanzelfsprekend. En we hebben nog geen landenspecifieke routingregels (alleen een begin is gemaakt op de wiki, maar geen routeerder denk ik die dat al volgt) om aan te geven dat het bij ons anders is.

Merry Christmas!

Dus het is (NL:C13) gesloten voor brom- en snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen (m.i.w.z.m.).

Er is geen doorgang voor voertuigen, uitgezonderd fietsen (NL:L8 “Doodlopende weg” en NL:OB52 “uitgezonderd fietsen”), wat logisch is want er is verder op een fietspad (waar kennelijk snorfietsen --m.i.w.z.v.m.–niet mogen komen).

Dan mis ik de uitsluiting voor snorfietsen: mofa=no.

Voorbeeld is leuk, maar niet de situatie die ik noemde (brommer/snorfiets/fiets heeft wel doorgang; andere voertuigen niet).

And a happy New Year!