Tagging bosjes/struiken

In Nederland zijn we er dol op; bosjes/struiken als opvulling in de openbare ruimte. Langs de randen van parkeerplaatsen, tussen straat en stoep, op rotondes, enzovoort. Maar ik twijfel elke keer wat nou de beste tag hiervoor is. Het gaat me dus om semi-onderhouden ‘groen’ - meestal tot iets van knie- of middelhoogte. Met semi-onderhouden bedoel ik dat ze eens in de zoveel tijd gesnoeid worden, maar verder eigenlijk weinig mee gedaan wordt.

Even snel op de wiki kijken geeft me de volgende resultaten:

  • natural=shrub; enkel voor nodes.
  • landuse=shrubs; voor “an area of cultivated decorative shrubs or bushes” edit: zie nu pas dat dit slechts een proposal is die nauwelijks gebruikt is tot nu toe.
  • natural=scrub; voor “uncultivated land covered with shrubs, bushes or stunted trees”
  • natural=shrubbery; afgewezen proposal hiervoor, maar wordt wel gebruikt.

edit: die laatste lijkt me het meest geschikt - jammer dat het niet op de kaart getoond wordt - maar dat is niet het doel natuurlijk :wink:

Ik gebruik zoveel mogelijk natural=shrubbery, ondanks dat het niet geheel was goedgekeurd. Carto rendert het nog niet maar Organic Maps gaat het binnenkort wel toevoegen. Dat het niet goedgekeurd was maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Ik zie dat de tag wel gebruikt wordt dus dan vind ik het goed.

natural=shrubbery, Status: in use zie ik en 12351 keer gemapt zie ik.

Voor het voorstel zie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/shrubbery

Ja ik gebruik hier ook natural=shrubbery voor. En dan ook altijd met dichtheid(shrubbery:density). Dat kun je met survay+arials+ahn redelijk goed inschatten.

Zolang carto natural=shrubbery niet weergeeft, blijf ik vooralsnog natural=scrub gebruiken. Wel gebruik ik de toevoeging shrubbery:density=sparse/medium/dense. Ik hoop dat in de toekomst de "natural=scrub"s met shrubbery:density’s en bloc gewijzigd kunnen worden naar natural=shrubbery.

Overigens heb ik rond de tijd dat dit voorstel in behandeling was om omarmd te worden wel enige tijd natural=shrubbery gehanteerd voor dergelijke heesters/bosjes. Maar daar ben ik dus vanaf gestapt.

Cool trouwens dat organic maps deze sleutel wel gaat overnemen!

Is wel een klein beetje tagging voor de renderer. Carto valt juist over het feit dat shrubbery scrub nog niet heeft overgenomen als voorkeur binnen bebouwde kom. Vele zullen dit misschien wel willen maar zonder carto gebruiken vele het niet.

Bij busway hebben we ook besloten het gewoon te gebruiken aangezien het gewoon een goede tag is

Ik vind taggen voor de renderer toch echt wat anders, zeker aangezien dat natural=shrubbery niet is goed gekeurd en je dus ook best een andere interpretatie kan hebben van natural=scrub. Maar carto gaat natural=shrubbery niet renderen zolang er niet een duidelijke voorkeur is voor natural=shrubbery.

Bij het mappen probeer ik mij nu ook altijd af te vragen of iets wel echt natural=shrubbery is. Het is namelijk belangrijk om consistente data te hebben. Ik doe nu per soort plant één natural=shrubbery dus dat natural=shrubbery een egaal vlak van bosjes (houtige planten) is.

En dan denk ik dat als er een perkje met gemixte planten met bloemen, grassen, struiken en bomen dat we dan beter leisure=garden kunnen gebruiken.

@Tjuro, merk op dat ook natural=scrub niet is goedgekeurd voor bosjes, struiken, heggen, etc. die door mensen zijn aangelegd en onderhouden worden. Als je wil begrijpen waarom er geen goedgekeurde manier is om ze te taggen lees dan deze samenvatting even door.

Ik probeer wat Carto doet te negeren tegenwoordig. De wil om mee te denken met de gemeenschap is daar al een tijdje weg, en voor elk klein succesje wat je daar behaalt, moet je er onevenredig veel energie in steken. Het is de moeite niet waard (zie dus ook highway=busway).

Jahoor, dat is correct. natural=shrubbery is echt een stukje met alleen maar bosjes, dus niet eventueel gras eromheen etc. Je kan natural=shrubbery uiteraard ook gebruiken binnen een leisure=park of leisure=garden, net als andere waarden.