Tagging av skilt i Oslo Østmark

Jeg er medlem i Foreningen ØX, den gruppa som driver løype- og stirydding for DNT og Skiforeningen i Østmarka. Jeg har observert at skiltene i OSM over Østmarka (ikke i andre marker) har en tag som heter ØX:iid med et nummer. Jeg har ikke greid å finne ut om dette har noe med “vår” ØX å gjøre. Kan noen hjelpe med å forklare hvor denne tag’en kommer fra, hva den er ment for og hvem som har lagt den inn?
/JonR1410

1 Like

You can use object history to find out who added it.

E.g. Node History: ‪Haugerkollen SV (Sotplassen)‬ (‪897708688‬) | OpenStreetMap says that particular instance was added (first as source:ref=932 in v4, later changed to øx:iid=932 in v5 with comment " Østmarka add ØX internal ID to signposts " by user vibrog some 12 years ago.

So, you can try to contact vibrog to find further information about where it comes from / what it’s meant for.

1 Like

Jo, det er deres ID. Hentet fra oversikten som Stakan laget. Det var jeg som la inn disse i OSM.
Etter dagens praksis burde disse vært tagget med ref:øx=932, ikke øx:iid=932, source:ref=932 er ikke riktig fordi dataene ikke er en import. Taggen er en henvisning til en annen katalog.

Hm, det var interessant. Skal ha årsmøte i ØX i morgen og bl.a. diskutere det gamle systemet til Stakan som fortsatt lever i papirversjon, men synes ikke som om noen kjente til dette i OSM. Vet du om dette er i bruk av noen andre utenom ØX (hvor dette altså var ukjent)?

Tviler. Symbolene er geniale, til sitt formål. Jeg laget tre stilsett/kartrendrere som bruker Stakans symboler, ett til Mapnik for vanlige web-kart, ett annet i MapCSS til JOSM -editoren, og ett for mkgmap til Garmin-enheter, som jeg fortsatt har på Garmin-enhetene mine. JPJ (kun initialer av personvernhensyn) kjenner til dette.
Kildekoden for stilsettene ligger ute, med unntak av det til Mapnik:

Mapnik-serveren lever fortsatt, men jeg tror ikke jeg har en webside med OpenLayers som henter disse kartflisene online lenger. Her et eksempel fra Vangen: http://tile.tusvik.no/tiles/dnt/14/8692/4774.png

Oppdatering: Joda, må bare fikse en feil (derfor blank side): Blåstier i Oslomarka (laget for DNT Oslo)

Takk, spennende info. Treffer JPJ i dag. Han hadde papirversjonen, men virket ikke ikke som han kjente til OSM. Tar en prat med ham om dette.