Tagging af nedlagt sti

Hvordan skal jeg tagge en vandresti som er blevet nedlagt?
Stien er fjernet fra offentlige kort for flere år siden, men de fysiske kort i plantagen, samt afmærkningspæle er endnu ikke blevet fjernet.

Ejer ønsker ikke at stien benyttes pga dyreliv i området.

Jeg vil gerne tagge stien så den ikke optræder i de forskellige vandre apps, men stadig findes i OSM, så andre ikke opretter den. Når de fysiske kort så engang er blevet tilrettet kan jeg slette den helt.

Ejeren ønsker ikke stien benyttes. Spørgsmålet er om vedkommende overhovedet kan det, kapitel 4: Naturbeskyttelsesloven

“Stk. 5. I privatejede skove må færdsel til fods og på cykel kun ske ad stier og veje“, men det er nu sagen uvedkommende. Jeg vil helst ikke medvirke til at ruten bliver benyttet.

Jeg var ude og gå ruten i går, og oprettede den derfor.
Bagefter, da jeg undersøgte området nærmere opdagede jeg at de havde valgt at nedlægge ruten af hensyn til dyrelivet, og jeg har efterfølgende kontaktet ejeren for at undersøge om de havde ombestemt sig da ruten stadig er på kortet.

Da ruten ikke bliver vedligeholdt, og mange steder er svært fremkommeligt, og andre steder slet ikke eksisterer mere, vil jeg gerne enten skjule ruten fra vandre apps, eller endnu bedre vise i appen at ruten er nedlagt.
Jeg ønsker ikke at slette ruten fra OSM, for at undgå at den bare bliver oprettet igen.

Er det Skauns Sti du mener? Hvis det er tilfældet så er den jo, set fra ortofoto, meget synlig. Følger man OSM’s principper for mapping, og loven, så er det forkert at “nedlægge” stien. På Strava Heatmap er der kun et meget svagt spor, hvilket indikerer at stien kun er meget lidt brugt.

Nej. Jeg har tilføjet de manglende dele af gul og blå ruterne.
Det er rød rute, som går omkring Store Sø, som er nedlagt. Den er vedligeholdt frem til omkring bålhytten, men derefter bliver den mere og mere utydelig.

Hvordan er det i øvrigt med “vejnavne” på stier og mindre markveje. Navnene har jeg fra ejerens skovkort, men de markveje som fører ned til beboelse hører jo til hovedvejen.
Fx. Hvidemosevej 3. På skovkortet kalder de vejen Bakkelyvej. Og Hvidemosevej 10 hedder på skovkortet Æ’ Tørhusvej.

OK, der kun et svagt Strava spor til bålhytten, resten af vejen rundt søen er faktisk ikke synlig, hverken på ortofoto eller skyggekort. Hvis du sletter resten af stien rundt om søen, så tror jeg ikke der er store chancer for at den bliver gentegnet. Vejnavnene passer. Hjemmelavede vejnavne skal ikke i OSM.

Problemet er at det kort der møder en når man ankommer til parkeringspladsen stadig viser alle tre ruter.
Præcis som jeg har gjort med gul og blå rute, så ville jeg selv forsøge med at gå ruten og derefter tegne den ind i OSM efterfølgende, hvilket er den primære årsag til at jeg gerne ville beholde den i OSM, men markere den så den ikke optræder i apps.

Kan jeg evt tagge den som disused:highway=path eller abandoned:highway=path samt access=no?

Findes der et kort med officiellt vejnavne, som jeg kan bruge som fasit?
De vejnavne jeg har lagt på (Skauns Sti, Hulvej, Postens Sti, Elsevej, Tørvevej, og Marinu’s vej) har jeg kun fra skovkortet, og er som du siger nok hjemmelavede, men de markveje og indkørsler som er navngivet Hvidemosevej er jo som sådan heller ikke rigtige.

Check med skærmkortet.

Hvad er det?
Den her?

Måske ‘SDFI Skærmkort’ i iD-editoren?

SDFI viser vist bare de navne der er oprettet i OSM, så den kan jeg ikke bruge som “source of truth”.
DAR kortet på datafordeler.dk har i hvert fald et andet datagrundlag, men om det så er det “rigtige” ved jeg ikke.

Lidt irriterende at man ikke “må” navngive skovveje m.m. :slight_smile:

Alle vejnavne kommer fra DAR.

1 Like

Må jeg evt bruge alt_name eller loc_name til navnene fra skovkortet?

Til enhver tid :+1:

Hvilken af de to vil være passende til formålet? Jeg hælder mest selv til alt_name.

Er der nogen som kan svare på hvordan jeg mapper at noget både er information=route_marker og information= map?

Det ser sådan her ud.

1 Like

information=map;route_marker

Er det ikke alle officielle vejnavne der kommer fra DAR?

Jeg har brugt lokale, skiltede, almindeligt kendte vejnavne som name, i overensstemmelse med denne beskrivelse: “Det primære navn: generelt det mest fremtrædende skiltede navn eller det mest almindelige navn på de(t) lokale sprog.”

1 Like

Jeg skulle lige til at skrive at det ser ud til at en vej, uanset “størrelse” bliver navngivet så snart den fører til en bygning, men så enkelt er det vist alligevel ikke, da vejen til sommerhuset for enden af “Jernbanevej” ikke er navngivet.

Urgh, og så har Google en helt 3 variant.

På DAR har den vej som på Google Maps hedder Præstevejen intet navn. I OSM er den navngivet Hvidemosevej. På skovkortet hedder den Læggepladsvej.