Som nævnt på https://community.openstreetmap.org/t/tagging-apartment-numbers-in-a-useful-way/133336 døjer jeg med at finde fornuftig tagging et sted i Birkerød, hvor mange boliger deler samme “Præstevangen 3B”. Er der nogle bud på det her i gruppen?
Ikke ekspert i adresser i OSM-DK, men hvis der mangler adressepunkter til hver enkelt lejlighed, er det så ikke kommunen, du skal have fat i?
Bygningen har én adgangsadresse, det er ikke unormalt. Det samme gør sig gældende for etageejendomme. Hver enkelt lejlighed har sin egen adresse; men i OSM tilføjes kun adgangsadressen.
Prøv denne: Key:addr:flats - OpenStreetMap Wiki
Jeg er ikke enig. Har du set at det er 4 bygninger. Og hver bolig har deres egen indgang.
Langt de fleste steder er det adgang døren der bestemmer adressen og dens placering.
https://confluence.sdfi.dk/pages/viewpage.action?pageId=52594046
Men hvordan @Troels_Arvin får addresser på ved jeg ikke.
Det er korrekt der er fire bygninger; men kommunen har valgt kun at bruge én fælles adgangsadresse til alle bygninger/boliger. Adresserne på de enkelte boliger er Præstevangen 3B, 1-36.
Ja det er mærkeligt valg fra kommunens side og nok ikke nem at ændre.
Idag er der en node med
addr:city=Birkerød
addr:country=DK
addr:housenumber=3B
addr:municipality=Rudersdal
addr:postcode=3460
addr:street=Præstevangen
osak:identifier=0a3f507e-7974-32b8-e044-0003ba298018
source=Danmarks Adresseregister
Forslag
addr:city=Birkerød
addr:country=DK
addr:housenumber=3B.18
addr:municipality=Rudersdal
addr:postcode=3460
addr:street=Præstevangen
note=Dette er en manuel tilføjet adresse da der er 36 boliger med egen indgang fordelt på 4 bygninger.
source=Undersøgelse.
@mikini vil din BOT fjerne noder der vil se ud som min forslag?
Nej, autoAWS opdaterer udelukkende noder der har et “osak:identifier”-tag der matcher “id” for en gældende DAR “adgangsadresse” (se evt. DAWA adgangsadresse dokumentation).
Der eksisterer jo ganske fin data i DAR for de 36 enkelte boligenheder som “adresse”;
En DAR “adresse” er underordnet den “adgangsadresse” aka. husnummer som autoAWS importerer, hvoraf der for bebyggelsen følgelig kun findes den ene der ses i OSM;
Det er jo så kommunens, måske lidt usædvanlige, valg her at repræsentere de fritliggende boligenheder som “adresse” med “dør”-angivelse som om det var en etageejendom, men uden “etage”-angivelse. Langt de fleste steder gøres dette som en selvstændig “adgangsadresse”, måske med et bogstav påhæftet “husnr”.
Man kunne jo sagtens overveje om man skulle lade autoAWS hente og tilføje “adresse”-angivelser også, men for en typisk etageejendom ville dette nok give et uoverskueligt virvar af adresser set på et 2D-kort, så umiddelbart tænker jeg ikke dette vil være gavnligt at gøre generelt.
Man kunne alternativt overveje en eller anden mekanisme der kan signalere til autoAWS at den også skal lave tilføjelse af DAR “adresser” på en bestemt DAR “adgangsadresse”, så dette kan gøres når det giver mening, som her.
Det kunne evt. være et special-tag der manuelt kan sættes på adgangsadressen, her Præstevangen 3B, eller opføre den i en ekstern database som med oisfixes (hvilket dog ikke er gået så godt, da den slags skal vedligeholdes, jævnfør oisfixes’ død med OAuth1-nedlukningen).
Ud over forslagene med tilføjelse til addr:housenumber, addr:unit eller addr:flat findes der jo også addr:floor og addr:door som jeg synes mapper godt til DAR’s “etage” og “dør”-felter, og som repræsenterer virkeligheden bedre end ovenstående.
–
Hilsner,
Mikkel
@mikini Mange tak for at du ville give din input og hjælp.
Jeg har lavet en test på en af bygningerne. Og det ser godt ud hvis jeg selv skal sige det ![]()
Hvad siger du @Troels_Arvin
Tak, det går vi med. Så bør jeg fjerne mine mange “entry” nodes, right?
Ja det vil være for meget med begge