Taggen we adressen op grote POIs?

(Grote) vlakken zoals ziekenhuizen, RWZI’s, sportparken, fabrieken, jachthavens, kerken en universiteiten, die volgens de websites van de organisaties eigen adressen hebben, taggen we daar addr:*=* tags op, of doen we dat liever niet en houden we die tags alleen op de geïmporteerde nodes?

Volgens mij is de afspraak dat de de adresgegevens op de BAG-adresnode zitten en volgens het principe van one feature, one instance mappen we dat adres natuurlijk niet nog een keer.

De naam (ook) op het gebouw of gebied taggen (Isala Ziekenhuis, Jachthaven de Plas, St. Martinuskerk, etc.), daar is natuurlijk niets mis mee volgens mij.

Heeft zo’n gemiddeld terrein niet ook meerdere adressen?
Even het lokale ziekenhuis gecheckt; dat heeft acht adresnodes. Dus volgens mij is het ook niet echt zinnig om het aan een vlak toe te kennen dan.

1 Like

Ahum: verlengde herendijk 50 | OpenStreetMap

En als ik vraag waarom, dan krijg ik als antwoord “Om het vindbaar te maken”. Waardoor de “echte” adreshouder ineens minder vindbaar geworden is.

Misschien dwaal ik nu af, maar ik heb de adres tags van de Tesla supercharger afgehaald: Node: ‪Emmen Supercharger‬ (‪8602955274‬) | OpenStreetMap

Hier hanteert de Tango gewoon het verkeerde adres. Nummer 46 ligt wel op het terrein van het tankstation.

Overigens komt het wel vaker voor dat verschillende bedrijven een adres delen. Meestal tag ik die dan ook met hetzelfde adres. Dan is dat adres (helaas) gedupliceerd in OSM, maar het alternatief is dat niet elke instantie een adres heeft.

Als ze hetzelfde pand delen is het nog tot daaraantoe, in het geval van Supercharger en Tango is het m.i. niet correct. Dit zijn (beide) geen bag panden en daarom horen ze geen adres te hebben. Vindbaarheid is iets voor de router.

2 Likes

Maar terug on-topic, is het correct als we adres tags op vlakken, die dubbelop zijn met bestaande adresnodes, verwijderen?

In de meeste gevallen zou ik ja zeggen. Er zullen vast uitzonderingen te bedenken zijn. Heb je toevallig een voorbeeld?

De website van Ziekenhuis Gelderse Vallei (op osm.org) (website) noemt Willy Brandtlaan 10 als adres. Het adres is momenteel zowel op het ziekenhuis als op een losse BAG node getagd. Deze situatie kom ik best vaak tegen.

Lijkt me onzinnig inderdaad om het dubbel te taggen hier. Ook navigeren naar zo’n vlak lijkt me allerlei problemen geven, je wordt misschien naar de achterkant gestuurd ofzo.

Iemand die het ziekenhuis opzoekt krijgt er wel direct de adresgegevens bij te zien zonder daarvoor een ander OSM object te hoeven bekijken. Heeft dat genoeg meerwaarde heeft om het dubbel taggen te verantwoorden?

Huisnummer 20 valt nu ook binnen huisnummer 10. Komt wel vaker voor dat er meerdere adressen zijn op het ziekenhuis terrein. Lijkt me dan niet verstandig om het terrein een nummer te geven.

Ja. Je geeft in zo’n situatie namelijk aan dat dat adres (en niet een van de tien andere adressen die op dat terrein gebruikt worden) het canonieke contactadres is van die entiteit. Dat kan niet met enkel de adresnode. Hetzelfde geldt voor scholen, universiteiten, etc. Je doet het dan alleen als het hele vlak dus dat adres gebruikt in de communicatie daarover.

Het kleine beetje dubbeling wat je daar dan hebt is tolerabel. Mooier zou zijn als de adresnode dan niet meer nodig was, maar dat is vanwege de BAG-importer nodig nu.

Adressen komen trouwens wel vaker dubbel voor in OSM: wanneer meerdere entiteiten een adres delen.

1 Like

Bij het navigeren naar een adresnode wordt je ook niet per se correct gerouteerd. In 99% van de gevallen staan die waar de BAG-medewerker van de gemeente vond dat ze mooi pasten, en zelfs wanneer een mapper ze bijvoorbeeld bij de hoofdingang neerzet garandeert dat nog geen adequate navigatie. Zeker bij ziekenhuisterreinen in de buurt moet je gewoon de borden volgen. Dit probleem in OSM op lossen vergt een heel andere aanpak dan enkel de adresnodes (bijvoorbeeld door bestemmingspunten binnen het vlak op highway=* in te voeren). Dat valt verder buiten de reikwijdte van dit vraagstuk. Wat je bij een ziekenhuis al wel kan doen is de ingang van de spoedeisende hulp correct taggen.