Taggen van ophaalbruggen (de moderne soort)

Een tijd terug heb ik in het algemene taggings-topic het volgende topic aangemaakt over de tagging van de moderne soort ophaalbruggen. Daar is nooit op gereageerd. Zie hieronder:

De vraag is of bridge:movable=bascule of bridge:movable=drawbridge de beste tag is.

Ik vond de beschrijving van het verschil onduidelijk: de brugdelen roteren toch allebei om dezelfde as? Alleen het aandrijfmechaniek verschilt.
Klopt het dat bij de basculebrug de draaias van de klep tegelijk de draaias van het gewicht is? Probleem is dat je dat niet altijd kan zien, als eenvoudige mapper. Er zijn ook tussenvormen, dacht ik, met tandwielen en kabels, waardoor in feite het gewicht op een hoger punt gaat kantelen. De contragewichten van de basculebrug hoeven ook niet altijd in een basculekelder te gaan, bovengronds of half bovengronds kan toch ook? En dan heb je ook nog het mechaniek om de gewichtsbalans te verschuiven, dat kan ook met allerlei technieken gaan.

Ik zou het liefst een enkel value willen die beide soorten en de varianten omvat.

Beweegbare bruggen zijn hef, klep of draai toch? dat vind ik interessanter voor OSM dan het aandrijfmechaniek.

Het verschil (in het Nederlands) tussen een ophaalbrug en een basculebrug is inderdaad de aandrijfmechaniek, niet de rotatieas. De rotatieas is hetzelfde (de y-as, horizontaal dwars op de weg). Bij een basculebrug is de aandrijving bij de rotatieas, terwijl bij een ophaalbrug het vrije uiteinde omhoog wordt getrokken.

Een verschil in aandrijfmechaniek wordt in het Nederlands ook gemaakt tussen een hefbrug en een tafelbrug. Beide openen door translatie langs de verticale as, waarbij een hefbrug omhoog wordt getrokken, terwijl een tafelbrug omhoog wordt geduwd.

De wiki-pagina bridge:movable=bascule lijkt zowel ophaalbruggen als basculebruggen te omschrijven. De pagina bridge:movable=drawbridge lijkt over historische ophaalbruggen te gaan, wat een vreemde reden is om een andere tag te gebruiken. Maar dit is tegenstrijdig met de pagina bridge:movable, die lijkt te suggereren dat alle ophaalbruggen met bridge:movable=drawbridge moeten worden getagd.

Ik zal even een overzicht van alle soorten bewegingen maken.

De assen zijn:

  • x-as: in de richting van de weg, dwars op de richting van het water
  • y-as: dwars op de richting van de weg, in de richting van het water
  • z-as: verticale as

Rotatie:

Translatie:

Overig:

  • translatie langs de x-as met het verkeer erop (zweefbrug): bridge:movable=transporter
  • Unieke soorten als een opvouwbare brug en opkrulbare brug hebben geen gedocumenteerde tag.

Het laatste voorbeeldplaatje lijkt mij een ophaalbrug. Ik zie geen mooi voorbeeld van een gewone basculebrug met basculekelders.
De pagina bridge:movable geeft een tabel die wel klopt dacht ik, leuk met die geanimeerde plaatjes, al staat er in de tekst een wat onhandige zin bij die voor verwarring kan zorgen. Aangezien beide values al bestaan denk ik dat het gewoon iets duidelijker geformuleerd moet worden.

Als het verschil duidelijker geformuleerd moet worden, dan is de vraag wel of bridge:movable=drawbridge alleen voor historische ophaalbruggen is of ook voor moderne ophaalbruggen.

In het geval dat het alleen voor historische ophaalbruggen bedoeld is, dan is het eigenlijk een vreemde tag, die niet daadwerkelijk onderscheid maakt in het brugtype. bridge:movable=bascule + historic=yes o.i.d. zou dan logischer zijn.

Op de drawbridge tagpage staat “typically associated with the entrance of a castle surrounded by a moat”, dat is dus om de gedachten te bepalen, niet dat het uitsluitend voor historische bruggen is. Het plaatje laat een ander voorbeeld zien, ook wel retro maar gewoon in gebruik. In de tabel van brugsoorten staat een ruimere omschrijving en een uitleg zonder historisch erbij. Ik denk dat we er veilig een moderner voorbeeld bij kunnen zetten.

MIjn eigen omgeving barst ervan, bv.

We hebben ook een mooie bascule (gewicht hoog):

Het gebruik van bridge:movable=drawbridge voor alle ophaalbruggen spreekt mij ook wel aan, maar dan moet er wel een betere omschrijving komen dan “typically associated with the entrance of a castle surrounded by a moat”. Dat is namelijk niet waar je een moderne ophaalbrug in Nederland mee zou associëren.

Ook zou de foto van een ophaalbrug weg moeten uit de pagina bridge:movable=bascule

Er bestaat ook nog een klassiekere versie: de valbrug. Dat is daadwerkelijk de ophaalbrug van een kasteel, met kabels uit de muren. Dat staat ook op de animatie van bridge:movable=drawbridge.

Met houten katrollen, mannen die de touwen staan te teren en paarden met zweepaandrijving om de kracht te leveren.