Taggen van afritten e.d. - "destination" en "dest_ref"

Nu we in Nederland een nieuwe de factostandaard hebben om afritten te taggen (ref=afritnummer, name=afritnaam) wou ik iets doen om de aanwijzingen in mijn Garmin bruikbaarder te maken. De tag “destination” is al in de wiki opgenomen voor de (hoofd)bestemming van de afrit. Wat ik nog mis is het wegnummer waar de afrit naartoe leidt. Dit staat op de borden voor de afrit en is een belangrijke herkenningsfactor voor veel mensen. Het wegnummer verandert immers minder vaak dan de plaatsnamen op de borden, is mijn vermoeden tenminste.

Op een paar plaatsen in Duitsland heeft men “dest_ref” gebruikt voor dit doeleind. Dit lijkt mij een prima oplossing. Wat vinden jullie?

Uiteraard moet er meer gebeuren om deze informatie in de Garmin kaarten te krijgen. Met de standaardversie van mkgmap krijg je nu “afritnummer afritnaam”, bijvoorbeeld “31 Utrecht-Noord”. Ik maak eigen kaarten en gebruik aangepaste styles om “destination” boven “name” tel laten prevaleren. Ik wil ook “dest_ref” voor “ref” gebruiken, zodat ik dan “N230 Maarssen” krijg. Mapnik ziet er nu ook raar uit, met de afritnamen zo duidelijk op elk segment van de afritwegen terwijl ze ook bij de motorway_junction nodes worden weergegeven.

Ik heb wat verder gekeken… “destination_ref” wordt al bijna 200 keer gebruikt. Misschien is deze beter i.p.v. “dest_ref”.

Afritnamen op elk segment van afritwegen? Voorbeeld?

Voorbeeld van mapnik-rendering van name=* op afritten met meerdere segmenten:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.11867&lon=5.14426&zoom=16&layers=M

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het niet mooi zo. Maar dat is een mapnik-probleem, en geen tagging-vraagstuk.

Het is geen mapnik-probleem.

Mapnik rendert een label per way met een name=*, of als die way maar lang genoeg is, meerdere labels verdeeld over de lengte. Dat die afritten in OSM verdeeld zijn in allemaal korte ways (om redenen van bruggen of maxspeed of …), daar kan mapnik ook niets aan doen. Die zet er dus gewoon een label op.

De verwarring bij mij ontstond door jouw gebruik van het woord ‘segmenten’. Voor mij impliceert zo’n uitspraak dat mapnik elk stuk tussen 2 opeenvolgende nodes in een way voorziet van een label.

Sorry voor de verwarring!

Het is misschien niet als “bug” aan te merken, maar ik zie het wel als verbeterpunt. Geldt overigens ook voor wateren.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag: is er steun voor dest_ref dan wel destination_ref? Of maakt het niemand meer wat uit?