Taggen "Fietsstop"

In relatie tot de fietsknooppunten zie je steeds meer “Fietsstop” verschijnen. In mijn woongebied zijn er inmiddels meerdere en wordt door de gemeente ook aangegeven met een bord. De Fietsstop is meestal bij een fietsknooppunt. Vaak in combinatie met een horecagelegenheid o.i.d. en de mogelijkheid om je auto te parkeren en van daaruit een route op basis van knooppunten te gaan fietsen.
Ik ben nog geen eenduidige benaming tegengekomen, laat staan een overzicht met al die Fietsstops.
Wel op osm iets van amenity=pub, name=Fietsstop xx (xx is dan het nummer van het knooppunt).
Hoewel we niet mappen voor de kaartmaker lijkt me een eenduidige vastlegging van die Fietsstop wel handig zodat deze als POI gevonden kan worden op een fietskaart.
Wat zou een handige/wenselijke vastlegging van dit fenomeen Fietsstop in osm kunnen zijn ? (of is deze er al en heb ik er helemaal overheen gekeken) of moeten we het gewoon koppelen aan een knooppunt.
Graag jullie input.

Beste Kees, in alle andere dan fiets route gevallen heten die dingen Toeristisch Overstap Punt (TOP) met een parkeerplaats en een horecagelegenheid, je gaat tenslotte met de auto om ergens te fietsen. Waarom niet gelijk voor de schuurdeur, maar alla het stimuleert de economie uiteindelijk. Soms zijn er ook nog plak en pomp spullen aanwezig (te leen). Oh ja met een laadpunt voor de accu, daarmee kun je tegenwoordig nog wat bereiken.
Misschien is de TOP dan wel een toerism=TOP tag waard, met de verschillende toevoegingen, op basis van beschikbaarheid.

Iets soortgelijks kwam onlangs voorbij met punten van rustpunt.nl.
Het topic daarvan is op http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=25085 .

Een speciale tag kan prima. Mijn voorstel: een node op de plaats waar de halm staat met, obv het idee van Hendrikklaas, de tag tourism=toeristisch_overstappunt (bewust de lange naam om de betekenis duidelijk te maken; bovendien is die daarmee uniek voor het Nederlandstalig gebied binnen OSM) en met gebruik van de name tag (bijvoorbeeld name=TOP Brielle).

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als die tag op de layer fietskaart weergegeven kan worden op osm.org en natuurlijk in de OFM

Je kan beter een bestaande en geaccepteerde tag als tourism=information met description=toeristisch_overstappunt ipv een alternatieve tourism=toeristisch_overstappunt gebruiken. Dan weet je zeker dat het gerenderd wordt op de meeste kaarten.

Ligfietser, is je koers dan niet taggen voor de renderer, vermijd het want het wordt niet weergegeven ? Maar TOPs zullen of zijn zelfs al een groot netwerk en groeien dagelijks. Ik heb er zelfs een om de hoek, midden in de stad maar het is wel een onderdeel van (E)-fietsroutes.

Wat is er mis met het gebruiken van bestaande tags Hendrikklaas?

Ik neig de lijn van ligfietser te volgen.
In ieder geval weer wat geleerd.
Toeristische Overstap Punten (TOP) kende ik nog niet. Snap nu waarom Fietsstop en Fietstop (FietsTOP) wordt gehanteerd op diverse sites (en op bepaalde gemeente sites zelf beide door elkaar).

Voor TOP…Zie hier in Vorden http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.10268/6.31701

Ligfietser, niets weet ik ondertussen, maar het eerste deel van mijn vraag blijft onbeantwoord, denk ? Voor de tags geldt anders dat het net als OSM IMHO een groeiend of dynamisch geheel is, klopt ? En zolang er niets is gebruikt je wat er is.

Als de belangrijkste functie van een TOP “touristische informatie” is, is tourism=information de juiste tag. Als dat niet het geval is, ben je aan het taggen voor de renderer.

Ik zie wel wat in een relatie waar je al die elementen: drankgelegenheid, parking, fietspomp, e.d. instopt. Je zou het kunnen veralgemenen naar alle mogelijke types vertrekpunten voor fietsen, wandelingen, trektochten in de bergen, boottochten enz.

En, is er iemand die dit wil documenteren op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:How_to_map_a ? Alvast bedankt !

tourism=information met een description=Toeristisch Overstappunt lijkt me dus een prima tag.

Dus “TOP’s zijn speciaal ingerichte plekken met een informatie bord”. IMHO moet dit bord dus de tag tourism=information moet krijgen en in de description-tag wat er op het bord staat (kaart, wandelingen, fietsroutes, enz.) of zet je daar dan gewoon description=Touristisch overstappunt ?

De andere faciliteiten, parking e.d. map je op hun gewone manier, maar je legt geen verband met de “TOP-plek” ? Reduceer je de TOP-plek dan niet tot enkel het informatiebord ?

Om misverstanden te voorkomen eerst even wat verduidelijken. Voornaamste is dat zo’n punt op uniforme wijze wordt getagd zodat iedereen die een kaart wil maken op basis van de tags er wat mee kan. Als dat dan weer negatief wordt uitgelegd met dat ik aan het taggen ben voor de renderer hebben jullie verkeerd begrepen wat hiermee bedoeld wordt. Met “niet taggen voor de renderer” wordt bedoeld dat men niet willens en wetens een tag gaat manipuleren (op een dusdanige manier dat de tags niet meer op de inhoud slaat waar het om gaat) zodat het mooi wordt gerenderd op kaart X. Voorbeeld is een heidegebied taggen met landuse=industrial om een stuk heide paars te maken.:wink:

Bij zo’n TOP heb ik begrepen dat de informatie voorziening centraal staat., dwz tourism=information is een goed uitgangspunt en dat is een tag die al bestaat en op de meeste kaarten wordt gerenderd bv met een “i” . De faciliteiten die hier omheen liggen als parkeerplaats, wc, horeca etc worden op de gebruikelijke manier gerenderd. De samenhang is toch duidelijk, het ligt toch in de buurt van zo’n TOP punt. Ik denk niet dat je in één node alles moet onderbrengen (wc, cafe, parkeerplaats etc). Het is ook geen duidelijk begrensde area waaronder alles valt, maar één punt, dus een node.

Als een kaartenmaker zo’n TOP apart wilt renderen heeft die wat meer info nodig en dat zou prima in een note=* of description=* kunnen. Het lijkt me niet wenselijk daarvoor een aparte categorie tourism=TOP oid voor te bedenken als het met bestaande tagging ook prima kan.

als het basisidee v.e. TOP informatie is, sluit ik me volledig bij je aan, Ligfietser.

1 node is zeker geen oplossing, ook helemaal mee eens.
enkel als het geheel van individuele objecten (wc, parking, etc…) ook een benaming of tags nodig hebben, kan je denken aan een relatie. anders volstaat de node tourism=information

Even verder brainstormend, die Top’s zouden dan ook opgenomen kunnen worden in de fiets- of wandelroutenetwerk relatie, net als de knooppunten bv., mits die tops daar natuurlijk een onderdeel van vormen (geen idee wie dat beheert?)
Als men bv een knooppunten app maakt en zo’n relatie van OSM van ophaalt, krijgt men meteen de top nodes mee.