Systematisk kortlægning af flere stier og veje - ny dansk Maproulette opgave(r)?

Hej alle sammen

Jeg vil lufte tanken om en evt. kommende Maproulette opgave(r) for OSM Danmark og hvad I synes om ideen? Ideen er ud fra sofakortlægning at få kortlagt systematisk flere gangstier ned til rækkehuse og lejlighedsområder, samt indkørsler ned til gårde/husmandssteder/virksomheder i industriområder og koteletgrunde i Danmark.

Metodebeskrivelse: Jeg har lavet nogle test de seneste par måneder i hhv. Lolland, Mariagerfjord og Frederikssund kommuner til at finde en systematisk fremgang til at finde mere indhold at kortlægge. Jeg har hentet alle veje/stier, bygninger og adresser for de nævnte tre kommuner fra en GeoFabrik download fil.

Jeg har smidt disse data ind i tre PostgreSQL tabeller. Jeg har dernæst lavet et subsæt datasæt (tabel), hvor jeg kun har alle adresser som befinder sig inden i en bygningspolygon med. Derved undgås adressepunkter, hvor der ikke er blevet bygget noget endnu.

Dette subsæt tabel har jeg så kørt op i mod alle OSM veje/stiers linjegeometri fra PostgreSQL tabel, hvor kriteriet er, find kun adressepunkter, der er mindst 40 meter væk fra en vej eller sti. Da alle adresser (eller for den sag andre OSM objekter) har et unikt id samt unik URL til dette objekt som fx dette her adressepunkt.

Der var ca. i de enkelte tre kommuner ca. 400-600 adresser som befinder sig over 40 meter væk fra en vej eller sti. Jeg tjekkede mange adressepunkt URLs og åbnede en OSM editor for at se om der var noget nyt og ukendt at kortlægge der.

Der var rigtigt meget nyt som kunne kortlægges ud fra de gængse kilder KDS Luftfoto, KDS skærmkort, Danmarks Højdemodel eller Skråfoto. Mit umiddelbare indtryk var at ca. 90 % af de fundne adressepunkter var positive hits dvs at man kunne kortlægge et eller andet i form af nye stier eller veje (primært indkørsler), når en URL blev åbnet.

Hvorfor lige over 40 meters afstand? 40 meter er valgt for at sådan at der en vis længde evt. at kortlægge i et område/per Mapillary opgave samt at i gennemsnit er der ca. 400-600 opgaver for de enkelte kommuner, så er det muligt for en OSM frivillig at tage sin egen kommune i løbet af et par måneder.

Men hvad synes I om at lave en Maproulette opgave?

(Ovenstående ide minder lidt i stil med den kortlægning af kirkegårde i OSM Danmark for ca. 2 år siden Vær med til at kortlægge alle gangstier på kirkegårde i Danmark ).

Vi kunne starte med Region Nordjylland (11 kommuner i det område) som en testcase, og hvis det er en succes og brugbar måde at få mere veje/stier ind i OSM Danmark systematisk, så kunne det udvides til resten af Danmark i en ny Maproulette opgave(r).

Jeg vil her til sidst vise nogle eksempler på, hvad der blev fundet undervejs samt er blevet kortlagt ved hjælp af ovenstående metode.

I næste billede fandt jeg adressepunkt der var ca. 42 meter væk fra. Det var muligt at kortlægge nye gangstier i området.

Næste billede var ved en gård, hvor adressepunktet var ca. 50 meter fra den store vej. Her var det muligt at tilføje serviceveje og markveje.

Hvis vi kigger på ovenstående område i GeoDanmark vejmidter datasæt, så er der ingen veje i det område (se næste billede).

Der er selvfølgelig mange områder endnu i Danmark, hvor GeoDanmark vejmidter har veje/stier, som OSM Danmark ikke har kortlagt endnu. I næste billede er der to indkørsler ned til gårde.

Ved min nævnte metode fandt jeg et adressepunkt som var 65 meter væk fra den store vej (vist i ovenstående billede). Der var meget mere at kortlægge end hvad GeoDanmark vejmidter har gjort for samme område. Så her endte OSM DK med at have ca. 450 meter serviceveje/markveje mere end GeoDanmark har (se næste billede).

Der er selvfølgelig også falske hits. I næste billede befinder et adressepunkt sig i en kæmpe stor bygning og så er der ikke noget at kortlægge da veje vi kan se befinder sig længere væk.

Andre falske hits kan være fx ved sommerhusområder, hvor det ikke er let som sofakortlægger at afgøre om der er nogen indkørsel (se næste billede) ud fra gængse kilder som KDS luftfoto, KDS Skærmkort eller Danmarks Højdemodel. De bør undlades at blive kortlagt, hvis man ikke er lokalt kendt og helt entydigt kan afgøre om der er veje/stier.

Den sidste slags falske hits. Det være at en evt. Mapillary opgave er i mellemtiden er blevet løst af anden OSM DK frivillig.

Til orientering så har OSM Danmarks frivillige kortlagt ca. 220.000 km veje og stier pt.. De sidste 12 måneder er ca. 4.000 km flere veje og veje blevet tilføjet. Så der er stadigvæk masser af muligheder for at kortlægge endnu mere med stor sandsynlighed,

5 Likes

Umiddelbart synes jeg, at det kunne være en fin opgave at få kortlagt manglende indkørsler/adgangsveje til adressepunkter, som pt ligger lidt afsides ift vejnettet.

Jeg ville dog nok selv være i tvivl om, hvad kriteriet er for at være tilstrækkelig kortlagt? I dit eksempel farmnogeodk ville jeg fx nok bare have tegnet indkørslen frem til 10A-bygningen. Vejene rundt om eller helt ned langs bygninger plejer jeg ikke at tilføje. Synes det kan være svært at vurdere, om det faktisk bruges som vej, og skal alle “kørbare” flader tilføjes som veje?

I eksemplet nakkegaard2 ser det desuden ud til at vejene på ejendommen er kortlagt som highway=track. Er det normalt? Troede det kun var til mark- og skovveje, ikke til veje mellem bygninger?

4 Likes

Tak for feedback.
Jeg vil sige minimum indkørsel (service=driveway) der fører ned til husnummeret på gård/husmandsted skal kortlægges. Vedr. track kortlægningen omkring landbrugsbygningerne - så kan highway=track godt bruges i stedet for jf. wiki’en

“…Track roads may also access minor structures on the land such as hunting cabins, fire lookouts, agricultural service buildings, … As long as the primary purpose of the road is land access,”

Hvor meget omkring gårdene der evt. skal kortlægges ud over indkørsel skal være op til de enkelte frivillige. En vej hen til bagsiden af en lade kan godt tænkes at blive brugt - fx et firma skal levere varer til et bestemt sted på gårdområdet.

Det samme går sig gældende med serviceveje ved industriområder at fx bagsiden af en industribygning er der, hvor chaufføren kører hen for at læsse varer af. Så jeg vil ikke sige at mikromapping af hver eneste lille segment af serviceveje på gårde/industriområder er spildt arbejde.

3 Likes

T.O. Så har jeg fået analyseret Region Nordjylland - der er ca. 6.400 adressepunkter der befinder sig over 40 meter fra en vej eller sti. I billedet nedenfor er et eksempel med en adresse på en gård, der befinder sig ca. 63 meter væk fra en vej. Der ses tydeligt at det er muligt at kortlægge indkørslen op til gården her

Det næste trin bliver at sætte Maproulette opgaven op med disse ca. 6.400 punkter og dernæst invitere alle interesseret frivillige i OSM Danmark til at hjælpe med at få kortlagt mere i Region Nordjylland. Det bliver nok først lørdag eller søndag i denne uge at jeg får lavet ovenstående Maproulette opgave.

3 Likes

Maproulette opgaven med ca. 6.400 opgaver er klar og for dem som kender Maproulette så kan I trygt starte her . Login med din OSM konto og begynd at kortlægge det som er muligt.

Der kommer lørdag eller søndag et mere uddybende indlæg, så dem som ikke kender Maproulette også kan få en kort introduktion til Region Nordjylland projektet og dermed også kan være med.

God kortlægning

3 Likes

MapRoulette-opgaven fungerer rigtig fint. Har dog et enkelt spørgsmål til en situation, som jeg nu er stødt på et par gange: Når der tilsyneladende ikke findes nogen indkørsel op til huset (adressepunktet), men kun en smal sti, bør denne så kortlægges?

Jeg ved, at det ifølge wiki’en er ok at kortlægge veje (inkl. indkørsler) på privat ejendom, men jeg plejer ikke at kortlægge småstier i private haver.

Hvad ville I fx gøre i dette tilfælde, hvor nr. 30 vist har en carport helt nede ved vejen, men også en sti, der fører helt op til adressepunktet? Er det ok at melde denne opgave som ‘Not an issue’?

2 Likes

Tak for at bringe sådan et vigtigt issue og spørgsmål op. Jeg ville ikke kortlægge stien op til den private villa her og dermed i Maproulette giv opgaven “Not an issue”. Dermed dukker opgaven ikke op igen til andre OSM frivillige som den gør det ved “Skip” eller “Can’t complete” valgmulighederne.

Gangstier ved rækkehuse eller ved lejligheder ved boligselskaber vil jeg selvfølgelig godt kortlægge.

Jeg noterer lige til mini-guiden at til sådanne stier fundet ved villahuse - at frivillige skal give sådan en situation “Not an issue”

Jeg er stødt på to steder hvor vejen går igennem udhusene på en gård.

Hvordan mapper jeg det korrekt? Skal jeg bruge en tunnel eller sætte layer på bygningen højere end vejen?

1 Like

Jeg ville klippe vejen op på begge side af bygningen så og så det vejsegement der går gennem bygningen ville jeg så tilføje taget

tunnel=building_passage

man kan læse på OSM Wiki om dette her

Tak for spørgsmålet samt at du deltager i denne udfordring for Nordjylland.

2 Likes

Selvom Maproulette udfordringen ikke er officielt kick-startet, så har 6 OSM DK frivillige de sidste to dage alligevel prøvet kræfter med udfordringen i Nordjylland.

Hele 7 % af udfordringen er færdig allerede (Sic!) - virkelig godt gået!

Der er blevet tilføjet i skrivende stund ca. 857 helt nye veje og stier i Region Nordjylland.

Ovenstående visualisering af hvor meget der er blevet kortlagt bliver opdateret en gang i timen og kan ses her.

De lover dårligt vejr i weekenden, så ovenstående kortlægning i form af Maproulette udfordringen er en oplagt indendørs ide.

Lidt off topic, men nu er det jo nordjylland, så hvordan håndterer vi bygninger som er blevet revet ned?
Sletter vi bare bygningerne og lader adresse noden være?

https://lgms.nl/p/osm/cached-wiki/?page=Key:removed:*

Jeg skulle nok have formuleret spørgsmålet lidt anderledes, da det mest er den auto importerede adresse node jeg er i tvivl om hvordan jeg skal håndtere, men adressen findes jo nok stadig selvom alle bygninger er blevet revet ned.

En adressenode repræsenterer som udgangspunkt en matrikel. Skulle noden blive overflødig er den den respektive kommune der sletter den, i praksis vil AutoAWS fjerne den.

1 Like

Den situation kunne jeg godt finde på at mappe med en (kort) indkørsel og en sti tagget ‘private’ fra indkørslen og op til huset. Det er vel ikke strengt nødvendigt i det viste tilfælde, men nogle steder ligger husene så langt tilbage på grundene, at det kan være svært at se hvilken indkørsel der hører til hvilken ejendom.

1 Like

Var det en ide med nogle retningslinjer for hvornår vi anvender driveway, highway=service , etc?

Sommerhus områder og villakvarterer bruger ret konsekvent driveway men ved gårde og industrikvarter virker det lidt tilfældig hvad der lige er blevet brugt.

Det er måske også relevant at præcisere i hvilke situationer vi sletter bygninger og hvornår vi tagger dem som demolished, da vi i denne opgave kommer forbi en del bygninger som ikke længere eksisterer.

Jeg er desuden også i tvivl om hvordan krydsning af stier og cykelstier skal håndteres. iD foreslår selv at det skal håndteres vha highway=crossingmen selvom det markeres med crossing=unmarkedvirker det stadig forkert, når det bare er en grysvej der krydser en gangsti.

En sidste ting.
Jeg får en del OSM Inspector “unconnected nodes” issues når jeg mapper indkørsler der ender tæt på en bygning.

1 Like

Det kommer an på både topologien og vejens beskaffenhed.

På Nakkedamgård er highway=track måske passende.

Men på nabogården Esrogård, mener jeg at det burde være highway=service.

På ortofotos ser det ud til at være flisebelægning og der er tre almindelige biler, der holder i området (inde i en forkert tagget bygning).

Det er ikke veje til landbrugsdrift, det kan også være besøgende, dyrlægen, håndværkere, osv der kommer der.

Man skal overveje, hvilken slags trafik, der ville bruge vejene. Jeg har fx typisk sat min ruter på telefonen til ikke at vælge track-veje, fordi min bil ikke er en traktor eller firhjulstrækker.

Hvis jeg nu arbejdede for fx fødevarestyrelsen så ville jeg gerne kunne lave en rute til stalden.

Større landbrugsejendomme er at sammenlige med fabrikker.

1 Like

Hvis du opdager at en bygning er revet ned ved at se på almindelige luftfotos, så kan du bare slette den, for så vil andre mappere ikke se den og genoplive den.

Hvis du ved, at den er revet ned fordi du har været på stedet, eller måske set det på forårsfotos og den stadig er på de almindelige fotos, så kan du bruge et prefix.

1 Like

Glem ikke ‘tracktype’ Key:tracktype - OpenStreetMap Wiki

Enig,

det er nyttigt at kunne lave en rute til der hvor man vil hen.

Enten hvis man er til fods.

Eller i bil og man går det sidste stykke.

Jeg ved ikke om der er nogle rutere, der er smarte nok til rute til et sted, hvor det er muligt at gå det sidste stykke. Men det burde der være.

Jeg har selv været ude for at blive rutet til en helt forkert vej, fordi jeg skulle til en koteletgrund, hvor indkørslen ikke var mappet nok.

2 Likes