Hej alle sammen
Jeg vil lufte tanken om en evt. kommende Maproulette opgave(r) for OSM Danmark og hvad I synes om ideen? Ideen er ud fra sofakortlægning at få kortlagt systematisk flere gangstier ned til rækkehuse og lejlighedsområder, samt indkørsler ned til gårde/husmandssteder/virksomheder i industriområder og koteletgrunde i Danmark.
Metodebeskrivelse: Jeg har lavet nogle test de seneste par måneder i hhv. Lolland, Mariagerfjord og Frederikssund kommuner til at finde en systematisk fremgang til at finde mere indhold at kortlægge. Jeg har hentet alle veje/stier, bygninger og adresser for de nævnte tre kommuner fra en GeoFabrik download fil.
Jeg har smidt disse data ind i tre PostgreSQL tabeller. Jeg har dernæst lavet et subsæt datasæt (tabel), hvor jeg kun har alle adresser som befinder sig inden i en bygningspolygon med. Derved undgås adressepunkter, hvor der ikke er blevet bygget noget endnu.
Dette subsæt tabel har jeg så kørt op i mod alle OSM veje/stiers linjegeometri fra PostgreSQL tabel, hvor kriteriet er, find kun adressepunkter, der er mindst 40 meter væk fra en vej eller sti. Da alle adresser (eller for den sag andre OSM objekter) har et unikt id samt unik URL til dette objekt som fx dette her adressepunkt.
Der var ca. i de enkelte tre kommuner ca. 400-600 adresser som befinder sig over 40 meter væk fra en vej eller sti. Jeg tjekkede mange adressepunkt URLs og åbnede en OSM editor for at se om der var noget nyt og ukendt at kortlægge der.
Der var rigtigt meget nyt som kunne kortlægges ud fra de gængse kilder KDS Luftfoto, KDS skærmkort, Danmarks Højdemodel eller Skråfoto. Mit umiddelbare indtryk var at ca. 90 % af de fundne adressepunkter var positive hits dvs at man kunne kortlægge et eller andet i form af nye stier eller veje (primært indkørsler), når en URL blev åbnet.
Hvorfor lige over 40 meters afstand? 40 meter er valgt for at sådan at der en vis længde evt. at kortlægge i et område/per Mapillary opgave samt at i gennemsnit er der ca. 400-600 opgaver for de enkelte kommuner, så er det muligt for en OSM frivillig at tage sin egen kommune i løbet af et par måneder.
Men hvad synes I om at lave en Maproulette opgave?
(Ovenstående ide minder lidt i stil med den kortlægning af kirkegårde i OSM Danmark for ca. 2 år siden Vær med til at kortlægge alle gangstier på kirkegårde i Danmark ).
Vi kunne starte med Region Nordjylland (11 kommuner i det område) som en testcase, og hvis det er en succes og brugbar måde at få mere veje/stier ind i OSM Danmark systematisk, så kunne det udvides til resten af Danmark i en ny Maproulette opgave(r).
Jeg vil her til sidst vise nogle eksempler på, hvad der blev fundet undervejs samt er blevet kortlagt ved hjælp af ovenstående metode.
I næste billede fandt jeg adressepunkt der var ca. 42 meter væk fra. Det var muligt at kortlægge nye gangstier i området.
Næste billede var ved en gård, hvor adressepunktet var ca. 50 meter fra den store vej. Her var det muligt at tilføje serviceveje og markveje.
Hvis vi kigger på ovenstående område i GeoDanmark vejmidter datasæt, så er der ingen veje i det område (se næste billede).
Der er selvfølgelig mange områder endnu i Danmark, hvor GeoDanmark vejmidter har veje/stier, som OSM Danmark ikke har kortlagt endnu. I næste billede er der to indkørsler ned til gårde.
Ved min nævnte metode fandt jeg et adressepunkt som var 65 meter væk fra den store vej (vist i ovenstående billede). Der var meget mere at kortlægge end hvad GeoDanmark vejmidter har gjort for samme område. Så her endte OSM DK med at have ca. 450 meter serviceveje/markveje mere end GeoDanmark har (se næste billede).
Der er selvfølgelig også falske hits. I næste billede befinder et adressepunkt sig i en kæmpe stor bygning og så er der ikke noget at kortlægge da veje vi kan se befinder sig længere væk.
Andre falske hits kan være fx ved sommerhusområder, hvor det ikke er let som sofakortlægger at afgøre om der er nogen indkørsel (se næste billede) ud fra gængse kilder som KDS luftfoto, KDS Skærmkort eller Danmarks Højdemodel. De bør undlades at blive kortlagt, hvis man ikke er lokalt kendt og helt entydigt kan afgøre om der er veje/stier.
Den sidste slags falske hits. Det være at en evt. Mapillary opgave er i mellemtiden er blevet løst af anden OSM DK frivillig.
Til orientering så har OSM Danmarks frivillige kortlagt ca. 220.000 km veje og stier pt.. De sidste 12 måneder er ca. 4.000 km flere veje og veje blevet tilføjet. Så der er stadigvæk masser af muligheder for at kortlægge endnu mere med stor sandsynlighed,