ref_name zegt weinig en zou eigenlijk bedoeld zijn voor de gehele combinatie plaatsnaam, haltenaam. Als je dat toepast word de haltenaam op elke bushalte in twee tags getagd en zul je dit bij elke naamswijziging dubbel aan moeten aanpassen.
is_in:city is onderdeel van de is_in-tags die we niet meer gebruiken in Nederland.
addr:city gebruik je als onderdeel van een adres. Bushaltes hebben geen adres.
object:city, hierbij is het onduidelijk dat het om de OV-plaatsnaam gaat en niet om de BAG-plaatsnaam.
Een tag met public_transport erin zou mijn voorkeur hebben, omdat je dan duidelijk kan maken dat het om een plaatsnaam gebruikt in het OV gaat.
In dat geval gaan de halteborden (on the ground) inderdaad voor een papieren werkelijkheid. Het is dan dus wel name=Hoofddorp Station en niet name=Hoofddorp, Station.
Bij veel stations staat echter wel ‘Station’ zonder plaatsnaam op de halteborden.
Ik was laatst in Zandvoort, en de eindhalte van lijn 80 is een aantal jaar geleden veranderd naar Centrum.
Op het haltebord, en de DRIS staan nog de oude naam “Zandvoort Busstation” resp “Busstation”. Alleen op de achterwand van de halte staat de nieuwe naam.
Ook in het dopr staat nog Busstation op een wegwijzer, terwijl de haltenaamwijziging er nota bene op verzoek van de gemeente is gekomen.
(Foto’s van Google SV zijn al wat ouder, maar afgelopen zondag nog exact gelijk)
Noemen we de halte op Openstreetmap dan
Zandvoort Busstation (staat op het haltebord),
Busstation (staat op de DRIS) of
Centrum (staat op de haltevertrekstaat, ook van voorgaande haltes, dus ook on the ground, en op alle digitale bronnen)?
Ik heb trouwens collegæ ingeseind dat de halte gewijzigd moet worden naar Centrum.
Dat wat in de bus wordt omgeroepen en getoond. En als dat ook wisselend is, dan wat op het bord staat dat ik vanuit de bus kan lezen. Daar ben ik als reiziger het meest mee geholpen.
De haltenaam is de naam op het bord. Als de dienstverlening en de systemen daarnaast andere namen gebruiken, is dat niet ons probleem; OSM hoeft niet de problemen van dienstverleners op te lossen. Als we ergens de diensten taggen (lijninformatie, route-informatie) dan daarin opnemen wat de vervoerders in hun systemen en diensten gebruiken. Verschilt dat? Niet ons probleem, is aan hen om het op te lossen. Je kan het melden, maar ik denk dat ze het eigenlijk wel weten… (“De volgende vervoerder lost het volgend jaar wel op”, “we tillen het over de aanbesteding heen”, “Over twee jaar jaar heffen we die lijn toch op”).