Synkronisering med hjertestarter.dk

Jeg kom til at tænke på, om nogen tilfældigvis var været i kontakt med TrygFonden om at synkronisere data fra https://hjertestarter.dk med OSM?

Der er godt 2.500 hjertestartere i Danmark på OSM, og godt 25.000 på hjertestarter.dk. Udover at det ville være meget fint med OSM-adgang til data kan jeg komme i tanke om et par andre fiduser ved synkronisering:

• Man kunne forestille sig, at der blandt de 2.500 hjertestartere på OSM er nogle, der ikke kendes af hjertestarter.dk, så det ville være muligt at forbedre data; data fra hjertestarter.dk bruges i hjerteløber-ordningen, som aktiveres ved faktiske nødsituationer, så høj datakvalitet er essentiel og kan have direkte indflydelse på udfaldet af en given nødsituation.
  • På samme måde ville synkronisering give endnu en mulighed for at rapportere fejl til hjertestarter.dk; f.eks. via quests a la »is this still here?« i StreetComplete.

Der er en tråd fra det norske community om samme emne. Den indeholder også idéer til, hvad en implementering ville skulle kunne håndtere i praksis; relevante tags mv..

4 Likes

Ideen er rigtig god, synes jeg. Jeg har registreret en del hjertestartere på OSM og har flere gange lagt mærke til, at placeringen på hjertestarter-app’en var ret forkert, så jeg tror, at TrygFonden villle kunne have gavn af et samarbejde, ligesom at OSM hel oplagt også kunne have gavn af det.

Men spørgsmålet er hvordan: Har TrygFondens hjertestarter mon en identifikation, som vi kunne tilføje (fx i et “ref” tag) i OSM, så man i OSM kan skelne mellem en hjertestarter, der findes i hjertestarter.dk og én som kun findes i OSM?

Noget er der i hvert fald – jeg har ikke kunnet finde nogen egentlig dokumentation af API’et, men de udstiller en del data på hver enkelt hjertestarter (inkl. et id); jf. f.eks. den her. Bedst var det selvfølgelig, hvis man kunne få noget op at køre, der ikke beror på for mange krav til API-stabilitet.

1 Like

Jeg kortlagde alle hjertestartere på DTU Risø Campus i Roskilde for et par år siden: de var ikke i OSM og deres positioner var ofte helt forkerte på hjertestarter.dk og i DTU’s interne registrering. Jeg måtte rundt på campus og se hjertestarterne selv; hvilket jo både er styrken og en svaghed ved OSM. Det ville nu have været meget nemmere hvis udgangspunktet var en synkronisering, men værdien af ‘ground truth’ er åbenlys i dette tilfælde.

Tip os: Tip os

2 Likes