Jeg kom til at tænke på, om nogen tilfældigvis var været i kontakt med TrygFonden om at synkronisere data fra https://hjertestarter.dk med OSM?
Der er godt 2.500 hjertestartere i Danmark på OSM, og godt 25.000 på hjertestarter.dk. Udover at det ville være meget fint med OSM-adgang til data kan jeg komme i tanke om et par andre fiduser ved synkronisering:
Man kunne forestille sig, at der blandt de 2.500 hjertestartere på OSM er nogle, der ikke kendes af hjertestarter.dk, så det ville være muligt at forbedre data; data fra hjertestarter.dk bruges i hjerteløber-ordningen, som aktiveres ved faktiske nødsituationer, så høj datakvalitet er essentiel og kan have direkte indflydelse på udfaldet af en given nødsituation.
På samme måde ville synkronisering give endnu en mulighed for at rapportere fejl til hjertestarter.dk; f.eks. via quests a la »is this still here?« i StreetComplete.
Der er en tråd fra det norske community om samme emne. Den indeholder også idéer til, hvad en implementering ville skulle kunne håndtere i praksis; relevante tags mv..
Ideen er rigtig god, synes jeg. Jeg har registreret en del hjertestartere på OSM og har flere gange lagt mærke til, at placeringen på hjertestarter-app’en var ret forkert, så jeg tror, at TrygFonden villle kunne have gavn af et samarbejde, ligesom at OSM hel oplagt også kunne have gavn af det.
Men spørgsmålet er hvordan: Har TrygFondens hjertestarter mon en identifikation, som vi kunne tilføje (fx i et “ref” tag) i OSM, så man i OSM kan skelne mellem en hjertestarter, der findes i hjertestarter.dk og én som kun findes i OSM?
Noget er der i hvert fald – jeg har ikke kunnet finde nogen egentlig dokumentation af API’et, men de udstiller en del data på hver enkelt hjertestarter (inkl. et id); jf. f.eks. den her. Bedst var det selvfølgelig, hvis man kunne få noget op at køre, der ikke beror på for mange krav til API-stabilitet.
Jeg kortlagde alle hjertestartere på DTU Risø Campus i Roskilde for et par år siden: de var ikke i OSM og deres positioner var ofte helt forkerte på hjertestarter.dk og i DTU’s interne registrering. Jeg måtte rundt på campus og se hjertestarterne selv; hvilket jo både er styrken og en svaghed ved OSM. Det ville nu have været meget nemmere hvis udgangspunktet var en synkronisering, men værdien af ‘ground truth’ er åbenlys i dette tilfælde.