Sykkelprosjekt Kristiansand kommune

Hei!

Vi er fire ansatte i Kristiansand kommune, som jobber med å oppdatere informasjon om sykkelveinettet i Kristiansand kommune. Vi har nylig startet med OSM og begynner straks å arbeide med Kristiansand-området. Skulle det være noe (feil/andre tilbakemeldinger) så ikke nøl med å ta kontakt :smiley:
Wikiside med kontaktinfo: Organised Editing/Activities/KristiansandMunicipality – OpenStreetMap Wiki

Mvh. Andrea Matzinger

2 Likes

Hei Andrea,

Først vil jeg bare si at det er fantastisk at dere bidrar! Oppdatert informasjon om sykkelveinettet er verdifult for OSM og mange tjenester som bygger på OSM. Antakelig går dette andre veien også. Sykkel-infrastruktur som er godt beskrevet digitalt vil også lettere oppdages og brukes av publikum.

Jeg leser på wikien at dere vil bruke taggen kristiansand:cycleway. I utgangspunktet tenker jeg at det er lurt å unngå å prefixe cycleway-taggen der denne brukes på “standard” vis. Det er ikke sikkert tjenester som forstår og bruker cycleway=lane ville forstått kristiansand:cycleway=lane. Om dere tenker å bruke kristiansand:cycleway i tillegg til og på annet vis enn cycleway, så er det også muligens litt rart. Ei heller syns jeg kristiansand:cycleway er særlig selv-dokumenterende.

Behovet for å referere tilbake til interne verktøy forstår jeg riktignok godt. Det høres ut som dere er ute etter en slags id-tag. Vi bruker f.eks. ssr:stedsnr for stedsnavn importert fra Sentralt Stedsnavnregister, og ref:nve:vann for vann som finnes in NVEs innsjødatabase. Kanskje krsmun:cwid eller lignende kunne fungert? Eller ref:kristiansand:cwid. Det er ikke mangel på mulige kombinasjoner som bedre indikerer formålet med taggen. Andre forum-medlemmer kan sikkert komme med bedre forslag enn meg også.

Kanskje du kunne si litt mer om akkurat hvordan dere tenker å bruke taggen?

Flott at dere vil ta OSM i bruk. Bare å spørre her eller på IRC om dere lurer på noe.

Når det gjelder den foreslåtte “kristiansand:cycleway” taggen: Slike fremmede tags er strengt tatt uønsket i OSM, og de har dessuten den ulempen at andre brukere ikke vil forstå den og kanskje ødelegge det dere forsøker å registrere. Hva skal den brukes til, og hvor? Hvilke verdier er tenkt? Om dere forteller litt mer så kan vi hjelpe med å finne gode alternativer gjennom de taggene som allerede finnes, eller se om behovet kan løses på andre måter.

Hei,

Takk for innspill! Vi kommer ikke til å bruke taggen i vårt arbeid allikevel, og den er nå fjernet taggen fra Wiki-siden.

2 Likes

Bare et tips: Det er veldig mange fortau i Kristiansand som er tagget som highway=cycleway. De skal heller tagges highway=footway + footway=sidewalk, og behøver ikke ha foot=*.

@Andrea_Matzinger_Kristiansand_Kommune:
Fint å se at dere er i gang. Det er imidlertid en god del feil tagging fra dere nå + noen tags mangler eller er overflødige (er allerede default og gir ikke mening). Pass på at alle får opplæring i denne korte seksjonen før dere forsetter, og pass på at den blir fulgt nøye: No:Map_Features#Sykkel (wiki)

Noen vanlige feil:

  • Ha med bicycle=* på sykkelveier (highway=cycleway) eller foot=* på gangveier (highway=footway). Behøves normalt ikke.
  • Ha bicycle=yes eller foot=yes på vanlige bilveier (det betyr bare at syklister og fotgjengere er tillatt, som allerede er default, og som ikke gir noen ekstra betydning).
  • Bruke highway=cycleway for fortau (skal være highway=footway + footway=sidewalk). En annen bruker i Kristiansand har gjort mye av dette.
  • Ha highway=cycleway + footway=crossing (bør normalt være enten cycleway eller footway for begge).

Det er god praksis å rette på taggene når noe ikke stemmer selv om man bare er innom en vei for å legge til f.eks. surface=* eller lit=*.

Og ikke nøl med å spørre her om dere er usikre på hvordan noe skal tagges.

Hei, takk for tilbakemelding! Vi skylder på @FennecusZerda her, som ga oss dårlig opplæring :wink: Vi fortsetter arbeidet og gjør som dere anbefaler.

I approve this message! :slight_smile:

Litt mer seriøst: Det er en del av detaljene jeg glemte å ta med i opplæringsdokumentet, og dermed si. Dermed, takk @NKA og @harahu for kvalitetssikring.