Sykkelprioritert Løvenskiolds gate i Oslo

Løvenskiolds gate i Oslo (G. Street View) er bygget om for å prioritere gående og syklende: Kort fortalt med gjennomgående fortau i kryss. Da dette er et «smutthull» som gjør at kjøretøy fra høyre har vikeplikt fra andre kjørende, inkludert syklister, i gata. Selv om Løvenskiolds gate ikke er forkjørsregulert. Hvordan tagger vi dette rett? Også for ruting? Har lagt på highway=give_way selv om det ikke er skiltet med det, da det står på wiki (min uthevning):

The highway=give_way tag is used to map points at which a traffic sign or marking instructs traffic travelling in one direction to cede priority to traffic approaching from other directions.

1. Har dere diskutert dette @BYM_Ola_Juul_Holm ?
  2. Noen tanker om hvordan slik tagging vil eventuelt bli skrevet over av NVDB-import, @NKA ?

Node History: 13230372414 | OpenStreetMap

Er det § 7, 4., 2. ledd som støtter dette? I følge hvem? Interessert i å høre mer om det på generelt grunnlag.

Men for å spørre om noe annet: dette gjelder jo hundrevis eller muligens tusenvis av steder i landet. Hvordan er det representert der?

Det foregår ikke noen NVDB-import som skriver over noe, annet enn å legge til nye veier som kommer til i løpet av siste måned. Så burde ikke være noen fare her.

Takk for oppklaring.

Oslo kommune som har bygget og tester det, så de som mener dette. Hva mener du med at løsningen finnes mange andre steder? Altså at man bygger fortau, uten nivåforskjell, som bryter opp et tidligere kryss.

Jeg mener at det finnes hundrevis, om ikke tusenvis, av steder i Norge hvor dette er allerede er slik, i det minste ut i fra de kriteriene som er rimelig å legge til grunn (ubrutt fortau, kantstein mot kjørebane), selv om de ikke er helt like med dette ene tilfellet.

Her er et eksempel fra mitt nabolag: Google Maps

For ikke å snakke om alle utkjørsler fra bensinstasjoner, etc. som også krysser gjennomgående fortau: Google Maps

Fra mitt synspunkt er dette konseptuelt/prinsipielt sammenlignbare tilfeller.

Spørsmålet mitt er derfor hvordan dette allerede er representert?

Evt. så er ikke slike tilfeller representert i OSM, men da blir jo spørsmålet om disse stedene likevel er forskjellige fra det andre tilfellet hvor fortauet er brutt og kjøreveien er gjennomgående.

§ 7, 4., 2. ledd sier: “Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.”

For at denne paragrafen skal gjelde det nevnte krysset, så må et kjøretøy som krysser fortauet regnes som å komme “fra“ fortauet. Mener Oslo kommune at det er slik? Mener de evt. at vikeplikten oppstår som følge av noe annet?

Ville vært interessant å se hvor dette kommer fra, for det påvirker potensielt massevis av kryss i OSM – og selvsagt masse virkelighet :slight_smile: