Svenska OSM forum och listor

Jag tycker det är synd att de fåtal aktiva karterare vi har i Sverige är uppdelade på åtminstone 4 ställen:

  • OpenStreetMap Community - Sverige
  • Facebook OpenStreetmap Sverige
  • Talk-se – OpenStreetMap Sverige mailinglista
  • Discord - OpenStreetMap World - Skandinaviskt

För min egen del skulle jag gärna slippa Facebook, som jag ogillar av flera skäl.

Discord fyller en funktion som chat-kanal, vilket de andra inte är så bra på, förutom Facebook kanske.

Mailinglistan har väl alla tider varit (och är?) den mest officiella kanalen för Sverige. Men vad jag förstår vill ledningn för OSM att de mesta/alla OSM-diskussionerna ska hamna här på OpenStreetMap Community. Och även Help-webbplatsen.

Nu är det kanske inte så att vi är UPPDELADE på fyra ställen, jag (och många andra) hänger nog på mer än ett av dem. För min egen del 3 av 4.

Men oavsett är det nog svårt att förbjuda olika kommunikationsformer, och alla försök att skapa ett nytt “enhetligt” sätt att kommunicera kommer tyvärr bara att sluta såhär:

1 Like

Ja, jag kan nog hålla med om att skapa EN standard oftast (alltid?) misslyckas.

Det är väl bara acceptera att vi har flera ställen för OSM-Sverige. Och det är ju helt frivilligt att vara med i de grupper man vill.

Verkar som samma problem finns i andra OSM-grupper också, där man av tradition samlas på andra plattformare sedan tidigare och inte vill flytta hit till nya OSM-plattformen. Av olika skäl.

Jag flyttar gärna diskussionen hit från e-postlistan. Discord/IRC/osv fyller en funktion för chatt och direkta svar som ett forum inte har medan ett forum tillåter mer strukturerad och långvarig kommunikation, precis som en e-postlista. Facebook totalvägrar jag.

Som sagt jag tycker inte om Facebook, bl.a. för deras lagring av min personliga data som de säljer vidare Men även den censur de gör av allt som inte är PK. Men jag är med i några grupper där som inte finns någon annanstans, så jag blir kvar där tillsvidare, även om det tar emot.

Härligt att vi kan bonda över vårt gemensamma avståndstagande till Facebook! :relaxed:

Jag tycker också att det är skönt att slippa e-postlistan, som känns duktigt förlegad när det här forumet finns.