Svenska badplatser

Hej!
Våra kommunala badplatser, skall vi hitta ett sätt att märka ut dem? Enklast är som alltid en punkt med namn, så får man komma på lämplig märkning. Jag föredrar oftast att utvidga punkten till ett område.
Hur stort område kan vara lämpligt att skapa?
-Det är ju lurigt att bedöma hur mycket vatten som hör till en badplats men det är ju faktiskt vattnet man badar i
-Gällande markområde så kan jag tänka mig att ha eventuell strand, brygga och omgivande gräsmattor, klippor, toaletter och möjliga andra byggnader, men kanske dra gränsen innan parkeringen.

Gällande märkningen så har det florerat lite mer eller mindre fina “tags”.

natural=beach verkade var allmänt i bruk länge. (det känns som det finns fler stränder än badplatser dock.)

sport=swimming (brukar föreslås men det är en ej fysisk tag som helst skall ha något karterbart att koppla till och då är vi tillbaka.)

leisure=beach_resort (tänkt för Medelhavets ihoptryckta stränder där gränsen mellan omgivning och badplats är en strandpromenad. Den borde dock funka fint på kommunens stora fina bad, för sådana finns även leisure=sport_centre/recreation_ground eller park

För badhus finns den trevligt benämnda:

amenity=public_bath (låter perfekt för badplats men när den skapades var det anläggningar, typ i hus som avsågs men…)

Jag pulade med det här för några år sen och hamnade på något sånt här:

leisure=sea_bath

(Jag har i tanken hela tiden utgått från att jag vill skapa leisure=badplats och sen försökt översätta det)

Hej!

leisure = bathing_place

https://taginfo.openstreetmap.org/tags/?key=leisure&value=bathing_place