StreetComplete voegt shoulder=no (geen vluchtstrook) toe aan allerlei wegen

Hoe tag je eigenlijk een vluchtstrook die door bussen zowizo gebruikt mag worden en die af en toe dmv matrixborden ook nog als spitsstrook dient, waarbij de rest van de weg dan ineens een lagere maximumsnelheid heeft?

Een snelle Google-zoekopdracht geeft Variable-access lanes - OpenStreetMap Wiki.
Daar wordt shoulder=no gebruik wanneer het een spitsstrook betreft waar niet nog eens een losse vluchtstrook naast ligt.
Dat vind ik eigenlijk niet helemaal recht doen aan de spitsstrook, die toch wel duidelijk ingericht is als vluchtstrook (gezien de doorgetrokken lijn) - in tegenstelling tot de plusstrook (lange onderbroke lijnen) die soms aan de linkerkant van de weg bestaat. Misschien is iets als shoulder=variable (vergelijkbaar met access:lanes=*|variable) daar beter.

Deze tagging van spitsstroken is afkomstig van Spitsstrook / users: Netherlands / OpenStreetMap Forum. Zie ook de talk-pagina voor opsomming van mogelijke alternatieven (met voor- en nadelen).

1 Like

In that case, the StreetComplete task should be removed until such a query will have been implemented.

1 Like

Kan je met Streetcomplete een weg opknippen?
Laatst had ik een fietspad, waar met streetcomplete lit=no was gezet, terwijl aan de andere kant van dat lange fietspad en groot deel voor de rotonde lit=yes moest zijn.
Hetzelfde geldt ook voor shoulder.
Nu dat wegen met dezelfde tagging samengevoegd worden, kan het na een kruising niet waar zijn. Een lange weg.

You are free to open an issue on GitHub to get in contact with the developers.

1 Like

+1 - if something needs to be changed in StreetComplete then create issue for that with an explanation why it needs to be changed (for minor things it is OK to just submit a PR)

2 Likes

Yes. Choose Other Answers and then Differs along the way. After that, you can give separate answers to each half of the road.

2 Likes

“Andere antwoorden.”

Als de vraag is, heeft deze weg? bijvoorbeeld verlichting (lit). Dan moet gelijk de vraag gesteld worden: Is dit over de hele weg zo? Zo, ja, dan kun je een waarde invullen, zo, nee, dan moet er eerst op de juiste plaats worden geknipt.
Met “Andere antwoorden.” is dat niet duidelijk en wordt de niet kundige gebruiker er niet goed op gewezen, dan krijg je verkeerde data, niet juiste data in Openstreetmap.

1 Like

The StreetComplete highlights the whole way and asks a question specifically about that whole way (or area or whatever is highlighted). It is assumed that if the answer is not presented in the short list, that the user will select Other answers and look there.

  • If you think the question should be phrased better in Dutch, you can contribute better translation here
    e.g. in English it might be something like “Is this street lit all the way?”
  • if you think it is confusing in general and needs clarification, you can add an entry in StreetComplete FAQ on the OSM wiki
  • if you have specific suggestion how the user interface might be improved in this specific case (or in general), please do suggest it at Issues · streetcomplete/StreetComplete · GitHub

In my opinion (if I understand Discourse auto-translation correctly), asking the same confirmation followup quest after every way-related quest would be a bad UI. Does iD or any other editor ask if you want to change the tags for whole way, or just a part of it? If not, then why should StreetComplete do so?

2 Likes

if something needs to be changed in StreetComplete then create issue for that with an explanation why it needs to be changed (for minor things it is OK to just submit a PR)

I first wanted to consult the Dutch community, to know whether more people agreed with me, before submitting an issue to Github. I’ve submitted the issue now.

4 Likes

Ja, ik vindt he geen goed idee shoulder=no aan wegen die in NL getagd zijn als highway=tertiary.

Je schrijft dat je graag meer bevestiging ziet, heb je die inmiddels of is er nog meer nodig?

Ik ben het eens met Emvee om geen onnodige zaken te taggen.

De discussie lijkt nu te gaan of een berm, of bermstenen al dan niet onder een shoulder moet vallen. Maar dit is geen streetcomplete issue, maar een tag issue.
Er is een groep die de definitie

Unless otherwise tagged, a shoulder so tagged should be assumed paved, wide enough to be used as an emergency refuge for cars, and wide enough for through passage by bicycles.

aanhoudt en een andere die

the wiki definition of a (soft) shoulder because a vehicle can stop completely beside the traffic lane and on first glance, it seems to be maintained as an emergency stopping lane (plane solid surface of short cut grass without any shrubbery or ditches; clearly demarcated shoulder line some distance from the actual edge of the paved surface).

In het laatste geval kan vrijwel elke berm in Nederland gezien worden als shoulder.

1 Like

In dat geval lijkt het me wijs om eerst die discussie te beslechten. Als er geen overeenstemming is, heeft de tag weinig toegevoegde waarde. Lijkt me goed om de StreetComplete sowieso te pauzeren tot die tijd.


Die disuccsie is al opgestart zie ik nu:

1 Like

Het lijkt er op dat de quest gaat verdwijnen: Shoulder quest only on motorway and trunk in the Netherlands · Issue #4617 · streetcomplete/StreetComplete · GitHub

1 Like

In StreetComplete v49.1 is de shoulder-vraag verwijderd (completely disabled).

1 Like