I have a personal question for you. Since I live in the Netherlands, I use my bike to commute just like everyone else. Recently, I’ve been curious about the “Street Bicycle Holder or stand” shown in the picture. Occasionally, I struggle to find these on street level and end up having to go to the parking areas.
Ik heb een vraagje aan de community. Net als iedereen woon ik in Nederland en gebruik ik mijn fiets om overal te komen. Onlangs ben ik me aan het verdiepen in de “fietsenstandaard” die op de afbeelding staat. Soms kan ik deze standaarden op straat moeilijk vinden, waardoor ik naar de bewaakte fietsenstallingen moet uitwijken.
Worden deze standaarden in jullie omgeving consistent geplaatst? Ik kwam deze pagina tegen: Tag:amenity=bicycle_parking - OpenStreetMap Wiki maar ik weet niet zeker of alle stallingen daarop worden weergegeven.
Welcome in the Netherlands and perfect that you take up the tradition of bike commuting!
If we would map all (estimated more than some million) individual bike stands (so not bicycle_parking for more bikes), there will be quite some work to do and the map will be flooded.
I guess your bike has a kick-stand as well, so not in need of a bike stand? Feel free to park it, almost, everywhere then, just as the Dutch do.
I hope you are aware of the need to lock your bike carefully…
Thank you @Martin_Borsje for the prompt answer. hopefully I will be answering in Dutch soon indeed your remarks makes sense, it is just me that sometimes I want to look for a street level parking with the stand structure.
Over de P drukte op de kaart heb ik wel een andere dingetje. Ik kom heel vaak tegen dat voor de bewonders van x rijtjeshuizen op de kopse kant van het huizen blok een (matig uitgelijnde) parkeerhaven is voor maar x+1 auto’s. Okay, technisch correct om die te mappen maar als kaart gebruiker heb ik alleen iets aan de P bij publiekstrekkers als Appie, station, tourism, stadhuis en zo.
Helemaal mee eens; zeker als x=0 (en daarmee x+1=1); het mappen van (een veelvoud van) singuliere parkeerplekjes die feitelijk semi-privé zijn (voor de bewoners) en geen ruime publieke functie hebben, heeft voor de OSM-gebruiker op zoek naar een P niet zo veel, dan wel geen, nut.
De klassenstrijd tussen “(micro)mappen: omdat het kan” en “map wat nuttig of duidelijk zichtbaar is” zal nog wel even duren.
Het mappen van streetside parkeren en losse parkeervakken daarin voegt wat mij betreft absoluut iets toe. Met name als je dan ook speciale parkeervakken als zodanig markeert, zoals parkeerplaatsen voor gehandicapten of voor elektrische auto’s. Voorbeeld uit de praktijk: mijn ouders hebben een gehandicaptenparkeerkaart en het is soms lastig om uit te vinden waar geschikte parkeerplekken zijn. Ik denk dat OSM daar een mooie rol in zou kunnen spelen.
Dat openstreetmap-carto streetside parking veel te prominent weergeeft: daar ben ik het mee eens, maar tsja, daar is niks aan te doen, dat is hun beslissing. In de praktijk lijken alle issues rondom openstreetmap-carto te verzanden in oeverloze discussies, dus mijn standpunt is tegenwoordig: het heeft geen zin om met micromapping te wachten tot openstreetmap-carto hun zaken op orde heeft, want dan kunnen we tot sint-juttemis wachten en ondertussen ligt innovatie in het project stil.
Zelfs onderscheid tussen plaats voor gehandicapte op kenteken en algemeen.
Ik snap waar je vandaan komt Martin; en vind de weergave van carto ook te druk. Ik ben al lang blij dat ze voor streetside parking nu ten minste verkleint weergeven. Reden waarom ik het eerder als slechts een parking space intekende en er geen ‘parking’ omheen zette.
Wellicht niet verwonderlijk vind ik detail aan de kaart wel wat toevoegen; ik ben immers een micromapper. Niet allen omdat kaartgebruikers dan een beter overzicht hebben van hoe een wijk ingericht is en op de kaart direct zien wat die grijze ruimte naast de weg is. Parkeerplaats? Stoep? Grasveld? Hier een voorbeeld waar ik nog niet weer langs ben geweest en ergens vorig jaar dit heb gedaan:
(ik kom er nog wel aan toe om deze wijk netjes te maken)
Maar OSM wordt meer en meer voor andere toepassingen gebruikt dan slechts een variant op google maps of apple maps; en waar de één geen feducie ziet in iets toevoegen aan de kaart; ziet de ander een kans.
Immers; waarom zouden we in vredesnaam hoogspanningskabels intekenen? Ondergrond helemaal en bovengronds heeft het wellicht nog een orienterende toegevoegde waarde; maar wie gebruikt er nu nog een digitale kaart om te orienteren? Dat doet de kaart toch voor je
Toch staat dit vrij gedetailleerd in OSM en verhip; dat was best handig toen ik mijn nieuwe huis ging kopen en er achter kwamen dat er onder het deel waar ik niet mijn huis heb gekocht een 50 kV kabel loopt. Had ik dit ergens anders ook kunnen vinden? Zeker. Maar OSM was een stuk makkelijker.
P.S. ik had toen nog plannen voor een kelder onder het huis en dan kan een stroomkabel welleens roet in het eten gooien. Nu ligger er om ook groutankers onder het huis die de damwand vasthouden, zodat onze huizen niet de trekvaart in schuiven; dus of een kelder uberhaupt mogelijk is is maar de vraag.