Straatnamen van autosnelwegen

Het lijkt alsof in Nederland autosnelwegen geen naam hebben, maar dat is niet helemaal waar. Aan snelwegen liggen benzinestations en die hebben een adres nodig. De gemeente is verantwoordelijk voor straatnaamgeving en geeft de snelweg dus een naam. De namen zijn niet op de weg zelf te zien, maar wel via de BAG en NWB (Nationaal wegenbestand).

De voorgeschreven standaard is de constructie ‘Rijksweg Ax’. Dus de A13 krijgt dan de straatnaam ‘Rijksweg A13’, zoals Delft en Rotterdam hebben gedaan. Het is echter vrij aan de gemeente om een andere naam te geven. ‘Rijksweg’ of ‘Rijksweg x’ (zonder de A) komen veel voor, maar ook andere namen. Den Haag noemt de A13 bijvoorbeeld ‘Rotterdamseweg’. De A59 heet bijvoorbeeld:

  • Maasroute (Drimmelen, Geertruidenberg, Waalwijk, Heusden en een deel van Den Bosch)
  • Linker Maasoeverweg (Den Bosch)
  • Rijksweg A59 (Oosterhout, Moerdijk)
  • Rijksweg (Den Bosch, Bernheze, Oss)

Deze namen staan zeer beperkt in OSM. Ze staan op enkele autosnelwegen en soms op de service-wegen binnen een verzorgingsplaats. Is het een goed idee om dit massaler uit te rollen? Ook al staan ze niet op straatnaamborden, het zijn wel officiële straatnamen.

Iets om op te letten: In de NWB worden deze straatnamen soms afgekort (Rykswg en Prov wg). Het is OSM-beleid om geen afkortingen in namen te gebruiken, dus deze namen horen uitgeschreven te worden als Rijksweg en Provinciale weg.

Uitleg wat NWB is
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Wegenbestand

Ik zou het niet doen op de autosnelweg zelf, en bij Ref houden.

Voor wat betreft serviceplaatsen: Die hebben vaak een bekende naam, zoals Palmpol of De Hakkelaar.

Het komt ook de duidelijkheid niet ten goede als een servicegebied Rijksweg 10 heet, en je navigatie zegt “turn right onto Rijkaweg 10” als je net van de A10 áf wil.

Anders is het uiteraard met snelwegen die een echte naam hebben, zoals de Gaasperdammerweg (deel A9) en Einsteinweg (A10-oost).

Er zijn wel meer voorbeelden van dingen die een naam (of huisnummer) hebben in OSM die niet écht is maar vanuit een database zo ingevuld zijn. Zo erger ik me enorm aan alle transformatorhuisjes die traf-13 of 79-aa als huisnummer hebben terwijl dat niet “on the ground” is, of allerlei boerenschuren die een huisnummer hebben dat los is van dat van het “hoofdadres” terwijl dat helemaal geen echt huisnummer is.

“Een soortgelijke [strooizout]bunker bij Utrecht was een tijd gekraakt door een zwerver. In die tijd had een snelweg een echte bewoner, met als postadres: A2, hectometer 55,0. Bij de verbreding van de A2 zullen de bunkers de komende jaren verdwijnen.”

Uit Tijs van den Boomen: Asfaltreizen, een verkenning van de snelweg. 2002, Amsterdam

Maar dit is niet de straatnaam. Het tankstation op Verzorgingsplaats Hackelaar ligt aan de ‘Rijksweg A1 Noordzijde’, niet aan de ‘Hackelaar’.

In principe staat straatnamen niet op de motorway_links, dus dit zou geen probleem moeten zijn.

Dus in het voorbeeld van de A59 zou je wel ‘Maasroute’ en ‘Linker Maasoeverweg’ toevoegen, maar geen ‘Rijksweg’ en ‘Rijksweg A59’?

True.

Nu snap ik het niet meer.
Als ik het goed begrijp, zeg je nu dat

  • tankstations (gelegen aan een highway=services) een adres hebben.
  • Die highway=services dus een “straatnaam” (bijv “Rijksweg 9”) hebben
  • Dat de naam is van de snelweg, dus de highway=motorway ook een naam heeft (“Rijksweg 9”)
  • maar de highway=motorway_link, die tussen de motorway en services ligt, géén naam krijgt?

Ik heb geen andere bronnen gevonden dan Google Maps, die zeggen dat dat de naam is van de A59 tussen viaduct Zijlweg nabij Waspik en de afrit Vlijmenseweg, en van daar naar knooppunt Empel, maar als dat lokaal algemeen geaccepteerde namen zijn (of beter: er straatnaambordjes zijn), dan ja.

Overigens zou ik “gegeven routenamen” niet op een weg zetten, maar eerder op een route relation, ook als het maar één wegnummer betreft. Als voorbeeld de A2, die heeft de naam Trekvogelroute gekregen, maar dat is meer een touristische naam dan de echte naam van de weg (net als de A1 of A12 Regenboogroute, of de N34 Hunebed Highway)

Tankstation gelegen aan een highway=service (‘service-weg’) en gelegen ín een highway=services (verzorgingsplaats) hebben een adres.

Die highway=service (zonder s) zou je een straatnaam kunnen geven, maar eigenlijk dat is niet nodig. Het is vergelijkbaar met een huis dat een stukje van de weg af ligt en ermee is verbonden d.m.v. een highway=service. Vaak krijgt die highway=service dan ook geen naam. De straatnaam is eigenlijk de naam van de doorgaande weg. In het geval van dat huis en van dat tankstation zou de highway=service dus per se een naam hoeven te krijgen.

Rijksweg 9 is dan de naam van de snelweg, niet per se van de highway=service op de verzorgingsplaats.

Op- en afritten van auto(snel)wegen krijgen over het algemeen geen name-tag mee. Kijk maar naar de Gaasperdammerweg (A9), Coentunnelweg (A8), Westfrisiaweg (N307), Kruithuisweg (N470), etc.

Google Maps heeft hier niets mee te maken. De primaire bron is het Nationaal Wegenbestand (NWB). Dit is open data zonder restricties (CC-0) van de overheid. De BAG kan gebruikt worden om het de namen in de NWB te controleren en zo twee verschillende bronnen te hebben.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Deze routenamen (zoals Trekvogelroute, Hunebed Highway) zijn ook geen officiële straatnamen. Het zijn routenamen die bedacht worden door een communicatiebureau en worden gebruikt in de weginrichting door de wegbeheerder, in dit geval Rijkswaterstaat en de provincies.

De namen die in de NWB en BAG gebruikt worden zijn wel officiële straatnamen. Straatnamen worden bepaald door het College van B&W van de gemeente waar de weg door loopt, niet door de wegbeheerder. Daarom veranderen ze ook vaak bij de gemeentegrens.

Edit: deze post was eigenlijk hier bedoelt. Bij deze verplaatst. Excuus voor de verwarring.