Straatnaam conflict door bouwproject, hoe in toekomst adequaat 1-duidig oplossen?

Naar aanleiding van bouwproject: De Bossche Hoeve (OSM-lokatie) een straatnaam conflict gevonden ten zuid oosten van de huidige bouw lokatie.
Als je meest recente satellietfoto bekijkt zitten Alexiahof & Eikenlaan aan elkaar vast als 1 weg.

Volgens: PDOK BGT standaardvisualisatie laag zouden dit 2 apart aan elkaar zittende straten zijn echter via BAG-viewer (zie onderstaande screendump)

Zou dat stukje Eikenlaan Alexiahof heten… wat als je het stratenplan dan bekijkt logisch zou zijn.
Echter: in zelfde BAG-viewer zouden de BAG-panden: 1655100000505075, 1655100000505076, 1655100000496807, 1655100000499571 allen zich in de straat: Eikenlaan bevinden… :thinking:
Dit is tot op heden de reden om de 2 straten in OSM nog niet te verbinden ondanks dat dat de situatie is die satellietdataportaal foto laat zien…
Hoe nu verder ?

Adressen zitten niet altijd ‘aan’ de straat die er ligt, om wat voor reden dan ook. Soms komt dat omdat de toegang tot de voordeur van de huizen via een voetpad gaat (en de achterkant door een andere straat ontsloten wordt).

Ik zou hier niet teveel over in zitten en het gewoon zo logisch mogelijk intekenen. Te zijner tijd verschijnt er wel een straatnaambordje of BGT-wijziging die het verduidelijkt.

Als je het zeker wil weten kun je trouwens altijd een melding doen via Verbeter de Kaart. De gemeente zal daar bronhouder zijn en het ook wel weten.

1 Like

Ik vind het een rare reden om 2 wegen niet met elkaar te verbinden omdat er twijfels over de naamgeving zijn.

Maar goed, Bagviewer is er maar eentje, Pdok NWB-wegen zegt gewoon Eikenlaan en als de huizen ook als straat adres Eikenlaan hebben, gewoon zo laten.

https://app.pdok.nl/viewer/#x=95988.24&y=397130.98&z=13.7754&background=BRT-A%20standaard&layers=f2437a92-ddd3-4777-a1bc-fdf4b4a7fcb8;wegvakken;_;1

Dat een straat/weg halverwege een andere naam krijgt komt vaker voor, kunnen diverse redenen voor zijn, bovenstaande is er een van. Overgang naar en andere gemeente een andere.

Het is zo simpel: als je ergens over twijfelt, dan ga je even kijken en als het te ver weg is, dan kijk je - als bevestiging - even bij de collega’s van g##gle. Dan zie je ook hier wat er aan de hand is.
[Benieuwd hoeveel mensen ik nu over me heen krijg. :- ) ]

Samengevat: mappen doe je buiten.

Goed uitgangspunt maar als je door omstandigheden thuisgekluisterd zit vind ik dat je goed bezig bent als je bureau mapt & zo bijdraagt, want óók geldt: mappen doe je sámen.

Google maps is zeker niet zaligmakend, al meerdere fouten ontdekt in die Amerikaanse ‘holiness’…

Nee dat was niet de enige reden kijk dan maar eens naar de huisnummering van het stukje ‘Eikenlaan’ & Alexiahof en let dan op de even & oneven nummering van de 2 straten.
En de loop van Eikenlaan die overwegend van noord naar zuid loopt.
Dat waren de 2 andere redenen.

Dat zal toch historisch zo gegroeid zijn. Ik zie dat ze in het najaar van 2022 met Alexiahof zijn begonnen. De even kant van de Eikenlaan is in 1990 gebouwd volgens de BAG. Gezien ze in die straat niet echt konden doornummeren met Eikenlaan, zullen ze wel de keuze hebben gemaakt om daar Alexiahof van te maken. Gemeentes doen nogal rare dingen met straatnamen en adressen, dus ik vind dit er niet eens zo gek uitzien. Ik zou lekker de straten met elkaar verbinden en de ene helft Alexiahof en andere helft Eikenlaan noemen. Tegen de tijd dat het “af” is kan het altijd verbeterd worden mocht de situatie veranderen.

1 Like

Ow dat ben ik met je eens hoor, door de tegenstrijdige bronnen, inconsequentie van het straatnaam plan nam ik nu eens pas op de plaats & deed even een overleg hier.
Straten zijn verbonden, tegen mijn natuur in want normaal is een laan een kaarsrechte straat en een hof een vierkant of u-vormige straat-constructie.

Met een beetje creativiteit, zal dit het ook wel worden vermoed ik? Alleen (misschien) niet voor auto’s

Tja, die laan is inderdaad niet recht. Achteraf gezegd hadden ze gewoon de Beukenlaan moeten doortrekken, ipv deze rare knik.

1 Like

Dacht effe dat ik een kronkel had maar ik keek precies zo als jij keek :grinning_face:

Joh, dat boeit toch helemaal niet. Je moet de weg los zien van de naamgeving en de huisnummers. Als de weg er fysiek ligt kan die gewoon gemapt worden. Dat is voor een gebruiker toch het meest interressant?

Kijk dan nog maar eens met een vergrootglas naar de satellietfoto, want daar zie je 2 blokkerende betonnen wegversperringen staan, waarvan er 1 is weggetrokken. Wat mij vertelt dat er (tijdelijke?) versperrende maatregelen gelden…
Maar nogmaals heb de 2 wegen verbonden hoor.

Straatnamenbesluit Alexiahof, was niet vindbaar, dat is meestal het eerste wat ik zoek. Daarna op de omgevingskaart kijken. Of via pdok viewer Ruimtelijk plannen, kaart

, onderlaag goed om nieuwe wijken in te tekenen, grof, wat veelal komt het net anders te liggen.

Oblique Slagboom en Peters 7-03-2025

De blokken liggen er nu nog.
Satelliet image

Als de wijk Alexiahof klaar is. kan dat misschien straks een stukje path zijn of komt er een ander hekwerk barrier.

Quick ortho 2026.
Die blokken hebben ze dichter bij elkaar gelegd. Zodat een auto er niet door heen kan,
Onderste blok op de straat.

Al met al mag het nu wel een stukje path zijn.

1 Like

Daarbij de aantekening dat de foto al wel ruim 3,5 week oud is dus alleen via live ‘eyes’ on ground waarneming is er echt een goed keuze te maken tussen path of straat op dit moment… Voor nu zal ik het in path veranderen want geen auto kan er door als de foto de nu huidige situatie is…

Daar hebben barrier=block voor

:+1:

1 Like

Had ik ook zeker gebruikt als ik het gevoel had dat de maatregel structureel dus een verankerde blokkade betrof. In dit geval lijkt mij de Allroads oplossing beter met een note met uitleg.

Heeft iemand hier zijn Lego laten liggen :wink: ?

Ja de Duplo blokken waren op… :grinning_face:
1,5 uur op lopen photoshoppen…

1 Like