Stoplichten in JOSM, ruwe GPS gegevens en voetpaden...

Hallo mede OSM’ers,

Ik ben even met JOSM bezig geweest. Begin er langzamerhand handig in te worden :).

http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.78060/6.89292&layers=N

Ik vroeg me af of je de ruwe gps gegevens ook voor paden en/of wegen kan gebruiken? Ik heb die ruwe GPS gegevens gebruikt om een weg over te tekenen. Ik ben er ook nog een keer langs gefietst, om even goed te kijken, en de ruwe gps gegevens lopen zo op het oog op de juiste plek. Helaas kan je daar het eerste uur niet gratis parkeren, anders was ik er zo even met de auto langs gereden…

======================================================================================

Ook heb ik de fietspaden meer tags gegeven, er miste hier en daar nog wat… Het voetpad was voor een deel samengevoegd met het fietspad, maar niet afgemaakt. Dit klopt niet.
Ik heb het voetpad er nu deels naast getekend. Zie het omcirkelde gebied door de licht blauwe lijn.

======================================================================================

Een klein stuk tussen de Hondsrugweg in, is nog highway=cycleway en foot=yes. Ik had het idee dat het niet handig is om die die apart de Hondsrugweg te laten kruisen, dan krijg je daar 4 punten waar je verkeerslichten moet plaatsen. Dat wordt volgens mij te ingewikkeld, of moet dat wel op die manier?

======================================================================================

Hierna ben ik nog een beetje gaan rondneuzen, ik stuitte op een stel verkeerslichten. Dus ik heb de wiki even doorgelezen.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dtraffic_signals

Bij de rode rondjes moeten eigenlijk stoplichten staan, voor het fietspad en het voetpad. Die staan er niet op. Ik had die er even ingezet, maar dan klopte het niet, want dan moet je met de auto twee keer wachten voor een verkeerslicht (de rode pijlen). Eigenlijk horen de verkeerslichten op de kruising op de plekken waar de groene rondjes zijn getekend… Klopt dit?

Ik heb niks van dit alles nog geüpload trouwens, gewoon om te proberen! En als het klopt upload ik het wel.

Groeten,
SubieLibero

Ergens in de wiki staat, dat de geleerden het niet eens zijn over waar de verkeerslichten moeten staan, maar dat de methode, die jij aangeeft wel de mooiste en meest realistische is, maar ook het meeste werk is.
Ik doe het wel zo.
Als je voorbeelden wilt zien, kijk dan maar in Deventer, bijv. Snipperlingsdijk of Holterweg.
Paar puntjes:

  • als de weg 2-richting is, dan kun je het beste een richting aangeven, anders kan een routeplanner hem voor beide richtingen rekenen. Dat doe je met de tag traffic_signals:direction=forward of traffic_signals:direction=backward toe te voegen aan highway=traffic_signals. forward of backward slaat op de tekenrichting van de weg.
    JOSM kent deze tag niet, dus wat extra tikwerk.
  • bij fiets stoplichten kun je nog de tag button_operated=yes toevoegen als er een drukknop paaltje staat.

Er is een preset beschikbaar voor JOSM voor diverse weg gerelateerde zaken, heet One Click settings. Daarin zet een symbooltje voor verkeerslichten. Dat kun je boven in de toolbar zetten, als je dan een knoop selecteert, krijg je met 1 knopdruk een stoplicht
De presets bereik je via de preferences, links 3e knop van boven, Map settings en dan tagging_presets.

Ik zal nog even gaan zoeken op de wiki en het forum.

Oké, maar als het éénrichtingsverkeer is hoeft dat dus niet.

Ja die zag ik ook al staan :slight_smile:

Ah, dat is handig

Nog een dingetje: plaats je die stoplichten op het oog op de juiste plek, of heeft JOSM een preset dat ie ze automatisch op een bepaalde afstand van de kruising zet?

Groeten,
SubieLibero

je plaatst ze op het oog op de juiste plek. Een preset geeft enkel een dialoog om waarden voor tags in te geven, eventueel met een aantal vaste waarden die je niet in die dialoog kan wijzigen. (wel nadien) Een preset verplaatst nooit dingen. Een preset maakt ook nooit knopen of wegen aan, je moet die eerst aanmaken en selecteren voordat je de preset oproept. (F3 is ook heel handig in dit opzicht)

i.v.m. de discussie waar de verkeerslichten moeten komen, de pagina die jij aanhaalt geeft toch al verschillende manieren om de verkeerslichten te plaatsen ? Dat geeft aan dat niet iedereen op dezelfde manier verkeerslichten plaatst.

Ja oké, bedankt. Ik vroeg het me gewoon af, want soms lijkt het wel alsof die verkeerslichten allemaal echt precies even ver van de kruising af staan. Dan heeft iemand ze er dus vrij precies ingezet.

Maar goed, ik heb nu dit:

Als ik verkeerslichten plaats, kijk ik naar de plek van de stopstreep en daar plaats ik het verkeerslicht. Bij fietspaden kijk ik waar ongeveer het paaltje en/of het verkeerslicht staat.