Hej!
Vi som driver Stockholms Kajakled (Stockholm Kayak Trail / SKT) skulle vilja publicera leden på OSM och vill gärna stämma av upplägg och taggning med er innan vi börjar ladda upp.
Kort bakgrund: SKT är ett nätverk av havskajakleder i Stockholms skärgård som vi byggt upp sedan 2020 (vi fick Stockholms Innovationsstipendium 2020 och stöd från VINNOVA 2021). Leden finns sedan tidigare som PDF-kartor och på Google My Maps – webb: https://www.stockholmkayaktrail.se. Hela poängen med leden är att göra skärgården tillgänglig för alla som vill paddla, oavsett om man hyr kajak eller har en egen, så vi vill att själva ledens geometri ska vara fritt tillgänglig.
För själva taggningen tänkte jag att Stockholm Archipelago Trail (SAT) (t.ex. relation/19012437) kanske skulle vara en bra referens, även om det handlar om vandring snarare än paddling.
Föreslagen struktur (ca 21 relationer):
- type=superroute route=canoe “Stockholm Kayak Trail” som samlar alla huvudetapper som finns i dagsläget
- 4 etapper som type=route route=canoe, ref 1–4
- Förlängningar (ref 101–111) och förbindelseleder (ref 201–205) som egna route=canoe-relationer, inte nästlade under etapperna
- Gemensamt: network=rpn, operator=Scandinavian Outdoor Adventures AB, brand=Stockholm Kayak Trail, website=https://www.stockholmkayaktrail.se
- Iläggningsplatser (Sollenkroka, Stavsnäs, Dalarö) som waterway=access_point + canoe=yes, kopplade till befintliga hamn-/bryggobjekt där sådana finns
På sikt hoppas vi att leden ska växa och täcka en större del av skärgården; numreringen (etapper, 100-serie för förlängningar, 200-serie för förbindelser) är satt med det i åtanke.
De öppna, exponerade vattenpassagerna (“crossings”) som vi visar i våra egna kartor tänker vi medvetet lämna utanför OSM, så att vi inte dubblerar ledgeometrin.
Jag vill vara helt transparent att leden drivs av ett aktiebolag (Scandinavian Outdoor Adventures AB), men det är mer en praktisk följd av hur den kom till än ett kommersiellt syfte med själva publiceringen. AB-formen behövdes för att kunna söka de medel som jag nämnde ovan, vilket gick till det inledande arbetet med att etablera leden – bl.a. arbetstid för guider som paddlade hela sträckningen för att dokumentera och utvärdera dragningen, samt dialog och synk med aktörer som Värmdö kommun, Länsstyrelsen, Sjöräddningssällskapet och Skärgårdsstiftelsen. Själva leden vill vi ha fritt tillgänglig för alla, och jag taggar gärna sakligt (operator/brand/website) snarare än reklammässigt.
Det jag framför allt vill ha synpunkter på är verifierbarheten:
Till skillnad från SAT eller andra vandringsleder är SKT inte fysiskt skyltad ute i naturen – det är rekommenderade paddelrutter på vattnet. Hur ser ni på det för havskajakleder? Bör något som informal=yes användas, eller finns en bättre praxis?
Tanken är att ladda upp etappvis med eget konto (etapperna först, sedan förlängningar/förbindelser), och iläggningsplatserna kan läggas separat. Tar tacksamt emot synpunkter innan vi sätter igång.
Leden är ritad i QGIS med Lantmäteriet Topografi 50 vektor (CC0) som bakgrund. Jag är rätt hemma i QGIS, men helt ny på OSM ![]()
Tack på förhand!