Ik heb veel al gelezen dat het ligt aan of het toegankelijk is voor voetgangers en geen privé terrein is. Deze steegjes worden voornamelijk onderhouden door bewoners en hebben er ook verantwoordelijkheid voor.
Hoewel er geen bord zal staan dat fietsers (of zelfs motoren) verbiedt, volgt dat meestal wel uit de straatinrichting: een brandgang begint en eindigt meestal bij een stoep zonder direct aansluiting te geven op de straat (daar zit dan vaak een stoepband tussen). Hier is nog wel eens wat discussie over, maar naast dat niemand zit te wachten op fietsers in een brandgang, maak je de kaart ook niet echt fijn voor gebruikers als een navigatietool je met de fiets door zo’n steegje stuurt.
Bij nieuwere wijken willen zulke brandgangen nog wel eens met een hek afgesloten zijn, dus let daar op. Dan komt er access=private bij. Over het algemeen geldt dat brandgangen publiek toegankelijk zijn, ook al horen ze niet altijd bij de openbare ruimte (sommige zijn mandelig bezit, anderen opgesplitst over de kavels waar het overheen loopt).
Bij jarentachtigwijken zijn er ook wel voetpaden, of zelfs onverplichte fietspaden die tussen huizenblokken door gaan. Die map je niet met footway=alley. Met deze tag geef je aan dat het echt nagenoeg alleen om erfontsluiting gaat. Stegen in de oude binnensteden krijgen meestal ook geen footway=alley (maar het kan wel afhankelijk van de situatie).
Moeten, nee, maar het mag wel. Omdat je erg dicht op de erfgrens en panden mapt, is dit iets wat je beter in JOSM kan doen als je het doet.
Alleen sta je nu navigatiesoftware toe die als shortcut te pakken op de fiets. Niet echt een verbetering. Ik zou dat alleen doen als je er ook echt kán fietsen. De meeste brandgangen hebben helemaal geen schuine stoepband ervoor.
Ook modern, en als je je fiets uit de schuur pakt stap je na een paar stappen op en ben je zo op weg. Maar kun je er ook doorheen fietsen met die losse zooi en de containers? Niet met een bakfiets in ieder geval.
Wat het ook is, fietsen tussen die schuttingen is al ruk, maar de haakse bocht aan het einde haal je niet eens. Je kan er fysiek nagenoeg niet fietsen, nog los van de wenselijkheid en of het hier niet gewoon overduidelijk om een voetpad gaat. Strikt genomen zijn de erfeigenaren (de bewoners meestal bij zulke oudere wijken) in gebreke door niet duidelijk aan te geven dat je er niet mag komen (of alleen mag lopen), maar dan benader je het wel erg droog juridisch. De kaart wordt er niet beter van. Ik zou terughoudend zijn met highway=path op zulke plaatsen.
De toevoeging “alley” zou dergelijke software op andere gedachten moeten brengen.
Je bent ook een stuk smaller als je op de fiets gaat zitten i.p.v. ernaast gaat lopen. In sommige steegjes is het bijna ondoenlijk om naast de fiets te lopen, zeker als je iemand moet passeren. Dat geldt zelfs nog meer voor mensen die hun motor in de schuur willen plaatsen.
Alley is in andere best wel grote landen ook: achteromweg naar de ingang voor delivery of zo. Daar wil men dan juist wél heen navigeren.
Dus ik zou gaan voor:
Voorkeur 1: zeer terughoudend zijn met steegjes mappen
Voorkeur 2: indien toch, dan als footway mappen; dan is het automatisch bicycle=dismount en ook toegankelijk voor emergency (lokale beoordeling hulpdienst)
Eventueel, als het duideijk fietsbaar is en geen stoeprand heeft, bicycle=yes.
Alleen als de penalty hoog genoeg is om omrijden de voorkeur te geven (en het ondersteunt wordt). De classificatie met alley is al nuttig, maar je staat nog steeds brommers en paarden en zo toe op een plek waar dat ongewenst is.
Fysiek redt je het in oudere wijken meestal niet als er een afbuiging in zit of de schuttingen de achtertuin maximaal herinterpreteren. We accepteren bij highway=steps dat het onzinnig is om daar met een fiets of brommer overheen te gaan, dat kan hier ook prima.
Maar daarnaast, bijna niemand maakt gebruik van zulke brandgangen voor doorgaand fietsverkeer (buurtkinderen uitgezonderd).
Er zijn trouwens wel highway=path situaties voor achterompaden, maar dan heb je het echt over bredere paden, niet de typische jarendertigsteegjes.
Of een hele serie bestemmingen, net als de steegjes. Dan zouden wij het service noemen, maar wij zijn niet heel OSM. Liever zorgen dat de software het niet uit context moet opmaken. Ook voor software moet je het zo makkelijk mogelijk maken, is mijn mening.
Ik had het duidelijk niet over doorgaand fietsverkeer maar mensen die hun schuur willen bereiken.
Inderdaad, daarom had ik motoren genoemd. Als het niet is verboden dan is het toegestaan. Buurtbewoners kunnen zelf bepalen of de steeg breed genoeg is om er op een paard, brommer of motor naartoe te rijden. Maar ik moet wel zeggen dat ik nog nooit heb gezien dat iemand zijn paard in de schuur opbergt.
Hier wel motorfietsen, en een karretje waar een aanhangertje op zijn kant op staat. Sterker nog, dat heb ik zelf gedaan met een complete vouwwagen! Maar de aannnemer die de uitbouw maakte huurde een telescoopkraan in om de boel over het huis te tillen. Een paard in de achtertuin, dat hebben we in ons vorige huis een keer gedaan, De hele buurt stond te denderen op de veengrond, en een enkel tikje met zijn hoef was genoeg om de huisbrede glazen achterramen te vergruizelen. Niet het beste idee van Nederland, paard in de tuin.
Maar het paard had geen moeite met het achterpad.
Het zetten van barrier=kerbkerb=* met kerb:heigth is dan belangrijk.
raised, vanwege standaard maten is dat veelal 10 cm, wanneer normaal toegepast. loweredhet spelen met de trottoirband, verlaagd aanleggen, kent vele hoogtes.
Met de rolstoel onderweg, weet ik wat de impact is van een richel van 1 cm en hoger.