Status på grillplatser i Sverige (många saknas i OSM)

Hej

Jag såg att grillplatser.nu har samlat totalt 8300 platser nu. :star_struck:
Jag gjorde en klusteranalys med 100m distans på OSM och den resulterade i 5996 punkter. Dvs det saknas troligtvis i dagsläget uppemot 2k grillplatser i OSM.
Eftersom alla många av punkterna är CC0 på sidan borde de relativt enkelt gå att importera i OSM om nån känner för det.
Idealiskt skulle det här jämföras med en liknande analys på hela datamängden från grillplatser.nu, men den finns inte att ladda ner. Ska se om jag kan få en kopia av han som driver sidan på den del som är CC0.

I Wikidata finns i dagsläget endast 130 campsites/grillplatser och under 100 av dem är kopplade till OSM-objekt i Wikidata.

För jämförelse finns 3969 grillplatser/campsites i campwild när jag klustrar på 100m. Tyvärr är det än ingen licens på den datamängden så den kan inte importeras, jag håller på att prata med han som utvecklar sidan om att få till licens på datan och möjligen även bilderna.

Mycket finns att göra, nu är det dags för mig att ge mig ut och upptäcka fina badplatser och vindskydd :hot_face: :melting_face:

3 Likes

Har analyserat några av datamängderna i dataportal.se och för Huddinge saknas minst 1 grillplats och minst 1 vandringsled. Se Huddinge kommun · Issue #45 · dpriskorn/svenska-vandringsleder · GitHub

Nån som är sugen på att fixa?

1 Like

Vet att @belak har kopplat ihop map.stockholmarchipelagotrail.com/data-sources och grillplatser.nu… osäker på om han kopplar vidare mot OSM tror dock att jag skapat 99% av grillplatserna.nu som finns kopplade till SAT så dom finns i OSM och i Wikidata se Wikidata:WikiProject_Svenska_Grillplatser

Som vi chattade om så är inte alla frillplatser på grillplatser.nu CC0. För de som är CC0 så syns det på respektive sida. Se bild nedan.

1 Like

Yes, tack för förtydligandet. Jag fixade inlägget nu.

1 Like

Även Kungsbacka har släppt öppna data och merparten av grillplatserna verkar saknas i OSM, se Kungsbacka kommun · Issue #89 · dpriskorn/svenska-vandringsleder · GitHub

1 Like

Samma historia för Stenungsund här Stenungsunds kommun · Issue #90 · dpriskorn/svenska-vandringsleder · GitHub

1 Like

@pangoSE hur högt har dessa öppen data leverantörer kommit på grillplats mogenhetstrappan några raketingenjörer som leker med chatGPT och skapar bra data :smiling_cat_with_heart_eyes:

Allt jag sett hittills ligger runt 2. En tabellkolumn med “wikidata” som är tom eller fel QID har jag också sett men det räcker inte för nivå 3 i min värld. Metascapes API ger tabelldata som json, inte geojson så de klarar knappt av 2…

1 Like