Statistiek van de Nederlandse Mappersactiviteiten

Ik dacht, laat ik eens reageren.
Zelf ben ik ook een poosje actief geweest met het mappen. Hierbij heb ik een deel bijgedragen in de BAG-import.
Uiteraard ook diverse kleine wijzigingen gedaan.

Nu vraag je je vast af, waarom nu niet meer.
Dit komt onder oa. doordat ik veel andere privé zaken heb waardoor ik niet meer tijd echt over heb voor OSM.
Ook kwam ik tot de conclusie dat OSM nooit klaar is en niet doelgericht.

Begrijp me niet verkeerd. OSM is een prachtig medium en ik gebruik het graag. Echter zijn er niet duizenden mappers in het land die samen alle onderwerpen aanpakken die er lopen.
Een voorbeeld hierin is het taggen van verkeersborden. Dat het kan is prachtig. Daar gaat capaciteit in zitten. Door die capaciteit op een gericht doel in te zetten kun je in mijn ogen veel meer bereiken.

Je kunt hier en daar een huisje opnieuw importeren. Dat is een nobel streven. Maar wat heeft de eindgebruiker daar aan? Waarschijnlijk is er niemand die het merkt, behalve de mappers die het zelf geplaatst hebben. Hen zal het wel opvallen als ze met OSMand rondrijden bijvoorbeeld.

Zelf had ik graag gezien dat er meer concrete doelen gesteld worden. De landelijke BAG-import campagne was een perfecte actie.
Wellicht er meer van deze campagnes georganiseerd kunnen worden.

Meer zoiets als de Duitsers doen met een Wochenend Aufgabe?
Jammer overigens dat je niet veel meer doet. Als ieder zijn deeltje bij draagt, komen we vanzelf tot een groter geheel.

Ik denk dat je te somber bent over de panden. Ik zag laatst nodes aangemaakt door een bezorgservice over foute straatnamen. Kennelijk gebruikt die OSM en daarvoor zullen adresnodes ook handig zijn.
Ook wordt OSM als achtergrondkaart gebruikt en ook daar zijn panden handig en belangrijk. En ook onderweg. Panden zijn markante dingen.

En af? Nee, een kaart is nooit af. Dat kan inderdaad frustrerend zijn. Maar ook weer motiverend. Je pakt weer wat nieuws en het is voor mij een drive om asap na veranderingen, de veranderingen op de kaart te hebben. Dat is namelijk de grote kracht van vrijwilligers. Daar kan geen enkele organisatie met betaalde medewerkers tegen op.
Ik werk nu bijna 7 jaar voor de Fietsersbond en heel wat wat ik erin gezet in de loop van de tijd, is inmiddels weer weg. Ja dat kan hinderlijk zijn, maar zo is het leven. In mijn beroepsleven, automatisering, heb ik wel dingen weg gegooid, die maar enkele jaren oud waren.

Anyway, ik ben verslaafd aan het kaartenmaken en fietsen.

@stevebeer: je ziet die projectmatige aanpak wel meer. In de UK hebben ze momenteel een project lopen om alle scholen in kaart te brengen. In België was er ook zo’n voorstel, maar dat lijkt een maat voor niets te zijn. In Duitsland werken die weekopgaven weer wel goed. Niets houd je natuurlijk tegen om zelf een voorstel te doen.

Zelf heb ik ook wat projectjes lopen, dingen die veel map. Af en toe geef ik daar wat ruchtbaarheid aan op de Belgische mailing list, maar als er niemand is die het oppikt, doe ik wel alleen verder. Dat is dan maar mijn "unieke’ bijdrage aan de kaart. Ik geef hier de voorkeur aan, liever dan een onpersoonlijke import die eender wie kon/kan gedaan hebben.

Verder vind ik het gewoon leuk om buiten naar dingen te kijken en te ontdekken. En die daarna in kaart te brengen. Als er dan maar voor een beperkt deeltje van de wereld die dingen terug te vinden zijn in OSM, dan is dat maar zo. Misschien dat er ooit nog wel anderen zijn die hetzelfde gaan mappen en de boel vervolledigen of updaten in hun buurt. Maar die droom zie ik nog niet zo gauw gerealiseerd worden.

Inmiddels draait het welkomstprogramma 10 maanden en heb ik ruim 1000 mappers die voor het eerst een edit hebben gedaan met een mail welkom geheten en hen verwezen naar een aantal nuttige pagina’s.
Dat alles is verzameld in de welkomst wiki.

Via deze post heb ik tussentijds wat statistische gegevens laten zien en ook in mijn dagboekberichten is het terug te vinden.

[1] Hoe nuttig is het versturen geweest?
Als ik af moet gaan op het aantal reacties dat ik op mijn welkomstmail heb gekregen, dan zou ik zeggen: verspilde moeite. Er hebben zo’n 70 mensen gereageerd.
[2] Hoe actief zijn die nieuwe mappers gebleven?
Ik zie geen enkele verandering in wat al uit eerdere onderzoeken naar boven kwam (zie daarvoor de reacties op mijn dagboekbericht), en concludeer dat het versturen van die welkomstboodschap niet substantieel bijdraagt tot meer mappersactiviteiten.

Bijkomend probleem is dat sinds het beschikbaar komen van edit-mogelijkheden in maps.me, opvallend veel bijdragen worden geleverd door niet-Nederlandse mappers (toeristen neem ik aan), die tamelijk slordig te werk gaan. De beperkte mogelijkheden van maps.me zijn daar natuurlijk debet aan, maar ook de geringe kennis van OSM en mappingtechnieken bij diegenen die maps.me gebruiken. Iets toevoegen aan wat al op de kaart staat gaat meestal wel goed, maar het plaatsen van nieuwe POI levert veel fouten op (verkeerde locatie; weinig mogelijkheden voor details).

Dat alles bij elkaar doet mij besluiten om per 1 augustus 2016, te stoppen met het versturen van die welkomstboodschappen aan de nieuwe mappers. Ik verwacht dat er nog zo’n 150 bijkomen in de komende 2 maanden (dan heb ik 1200 nieuwelingen op weg geholpen), maar daarna mag iemand anders zich met deze taak gaan bezig houden.
Als iemand dat wil doen, neem dan contact met mij op zodat je de beschikking hebt over de juiste gegevens.
Het was een mooi experiment…